Het landbouwbeleid in de Europese Unie is aan verandering onderhevig. De focus van het beleid is aan het verschuiven van voedselzekerheid naar duurzaamheid, ook wel productivistisch en post...Show moreHet landbouwbeleid in de Europese Unie is aan verandering onderhevig. De focus van het beleid is aan het verschuiven van voedselzekerheid naar duurzaamheid, ook wel productivistisch en post-productivistisch genoemd. In Nederland is sinds de stikstofcrisis de roep om verdere verduurzaming van het landbouwbeleid toegenomen. De roep om duurzaamheid heeft concreet handen en voeten gekregen in de landbouwtransitie. Echter, in hoeverre sluit de landbouwtransitie aan op de identiteit van boeren? In deze scriptie is middels een enquête een antwoord gevonden op deze fundamentele vraag. De boeren in Nederland blijken hoofdzakelijk een productivistische rolopvatting te hebben. De radicale vormen van de landbouwtransitie sluit daarom niet goed aan op de identiteit van boeren.Show less
This study focuses on the effects of ostracism on party discourse. By examining whether the rhetoric of radical right parties about ‘others’ (i.e., referring to democracy, its institutions and...Show moreThis study focuses on the effects of ostracism on party discourse. By examining whether the rhetoric of radical right parties about ‘others’ (i.e., referring to democracy, its institutions and political parties) has changed after an experience of exclusion, this study aims to determine whether the discourse tends to radicalise or moderate. A qualitative content analysis of 1,000 tweets from two excluded radical right parties in the Netherlands - the PVV (Party for Freedom) and FVD (Forum for Democracy) - and their front men in different periods has shown that their discourse became more radical after their exclusion from coalition negotiations. In addition, the results indicate that the measured effects are more pronounced with the first exclusion than with a subsequent exclusion.Show less
Mobiliteitswetenschappers zijn het erover eens dat mensen op een fundamenteel andere wijze over de betekenis van mobiliteit moeten gaan denken om de opwarming van de aarde tegen te gaan. De manier...Show moreMobiliteitswetenschappers zijn het erover eens dat mensen op een fundamenteel andere wijze over de betekenis van mobiliteit moeten gaan denken om de opwarming van de aarde tegen te gaan. De manier waarop de mens zichzelf en zijn goederen in de huidige samenleving vervoert, is immers van grote invloed op het klimaatprobleem. Aangezien de media bijdragen aan de betekenis die mensen aan de wereld geven, zouden zij een interessante ingang kunnen zijn voor het doel dat de mobiliteitswetenschap wil bereiken. In dit paper is daarom onderzocht of en hoe de Nederlandse en Vlaamse media bijdragen aan het veranderen van de manier waarop over mobiliteit wordt gedacht. Om hier een beeld van te krijgen, is gekeken naar de discoursen over het fileprobleem in de Vlaamse en Nederlandse kwaliteitskranten. Hiervoor is gebruik gemaakt van de Systematc Metaphor Analysis (SMA), waarmee conceptuele metaforen uit krantenartikelen over het fileprobleem zijn geïdentificeerd en gekeken is naar de discursieve patronen die uit deze metaforen spreken. Dit onderzoek onderscheidde één metonymie en zes conceptuele metaforen: ‘de file is een probleem van heel Vlaanderen/Nederland’, ‘de file is een object’, ‘de file is een ziekte’, ‘de file is de vijand’, ‘de file is een natuurlijk proces/product’, ‘de file is een meetbaar systeem’ en ‘de file is helend’. Uit de analyse van deze conceptuele metaforen kwam naar voren dat de Vlaamse en Nederlandse kwaliteitskranten weinig tot geen verandering brengen in de huidige, heersende mobiliteitsdiscoursen. De kranten vormen zo een deel van het probleem: ze bevestigen de heersende mobiliteitsdiscoursen, waar volgens mobiliteitswetenschappers juist verandering in moet komen. Dit paper betoogt daarom dat een verandering in de manier waarop over mobiliteit wordt geschreven in de media een middel kan zijn voor de mobiliteitswetenschap om haar beoogde doel te bereiken.Show less
Deze studie beschrijft hoe Nederlandse kranten vluchtelingen representeren in het discours dat zich in nasleep van het incident in Keulen (januari 2016) heeft ontsponnen. Dit wordt onderzocht aan...Show moreDeze studie beschrijft hoe Nederlandse kranten vluchtelingen representeren in het discours dat zich in nasleep van het incident in Keulen (januari 2016) heeft ontsponnen. Dit wordt onderzocht aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van het taalgebruik, waarbij verschillende linguïstische concepten helpen de constructie van etnische dominantie -‐‑ de ongelijke machtsrelatie tussen etnische meer-‐‑ en minderheden en/of uitsluiting -‐‑ bloot te leggen. De resultaten laten zien dat het fenomeen van (seksueel) geweld tegen vrouwen wordt ingezet om te beklemtonen dat culturele diversiteit in Nederland een probleem is. Er wordt gebruik gemaakt van een sterk wij-zij discours. (Wan)gedrag wordt op een hele bevolkingsgroep geprojecteerd, als zijnde ‘hun religie.’ Islamitische vluchtelingen worden op deze manier geportretteerd als bedreiging voor ‘onze’ samenleving – wat hen tot onwelkome indringers maakt. De discussie evalueert de methode en reflecteert op de maatschappelijke relevantie.Show less
Zhang Dali en Zhang Huan, beiden behorend tot de chinese avant garde in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw nemen met hun werk 'Offspring' en '12 square meters'afstand van een eeuwenlange tradtie in...Show moreZhang Dali en Zhang Huan, beiden behorend tot de chinese avant garde in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw nemen met hun werk 'Offspring' en '12 square meters'afstand van een eeuwenlange tradtie in de chinese kunst waarin het lichaam merendeels verhuld aanwezig is. De verbeelding van het lichaam werd sterk beïnvloed door de waarden en normen die voortvloeiden uit het confucianisme, taoïsme en boeddhisme.Het waren deze opvattingen die bepalend waren voor de vraag: wat kan gedacht, gevoeld en gezegd worden in onze Chinese maatschappij. Als na de Culturele Revolutie in 1978 een nieuwe tijd aanbreekt wordt deze vraag door de avant garde anders beantwoord. Kunstenaars nemen de vrijheid om oude taboes te doorbreken, zoals het verbeelden van het naakte lichaam.Met de economische opening naar het westen die in de jaren 80 begon, werd ook de invloed van westerse kunstenaars groter.Het lichaam werd zowel als object en als subject ingezet om een nieuwe identiteit vorm te geven waarin oude tradities omvergeworpen werden, inclusief de moraal en het fatsoen.Tegelijkertijd zien we nog sporen van het verleden terug in de avant garde die bijvoorbeeld herinneren aan de opvattingen binnen het boeddhisme.Show less