Background: Previous research showed that frontal lobe dysfunctions are implicated in antisocial behaviour and also in self-evaluation. Therefore, frontal lobe dysfunctions might also disrupt the...Show moreBackground: Previous research showed that frontal lobe dysfunctions are implicated in antisocial behaviour and also in self-evaluation. Therefore, frontal lobe dysfunctions might also disrupt the ability to engage in self-reflective processes. Goal: To gain more insight in disruptive behavior disorders (DBD), this study will examine whether the perceived competence is different in the group of boys with DBD compared to the control group, and whether this difference is specific to boys with a higher degree of proactive or reactive aggression. Method: The participants consisted of 86 boys in the age of seven to twelve. Perceived competence was measured with a self-reporting questionnaire (Competentiebelevingsschaal voor Kinderen). Proactive and reactive aggression were assessed by parent and teacher questionnaires (Instrument voor Reactieve en Proactieve Agressie). Results: The boys with DBD scored lower at the perceived competence in the areas behaviour attitudes and self-esteem compared with the control group. The research indicates a negative correlation between the degree of proactive aggression, assed by the teacher, and perceived competence in the areas behaviour attitudes and self-esteem in the group of boys with DBD. Conclusion: This study shows that boys with DBD can encounter problems with competence in some areas. This seems specific to boys with a higher degree of proactive aggression. The amygdala is especially implicated in proactive aggression. A higher degree of proactive aggression doesn’t disrupt the ability to engage in self-reflective processes, because the frontal lobe is especially implicated in self-evaluation.Show less
Het doel van dit onderzoek was inzicht te verkrijgen in het verband tussen emotieregulatie van jongens tussen de zeven en twaalf jaar met en zonder disruptieve gedragsstoornis (DBD) en het...Show moreHet doel van dit onderzoek was inzicht te verkrijgen in het verband tussen emotieregulatie van jongens tussen de zeven en twaalf jaar met en zonder disruptieve gedragsstoornis (DBD) en het opvoedgedrag van ouders. Hiervoor werden kinderen met DBD (n= 34), kinderen zonder deze gedragsstoornissen (n= 32) en hun ouders onderzocht. Opvoedgedrag van de ouders werd in kaart gebracht met de Alabama Parenting Questionnaire-Parent Form. Om emotieregulatie van de kinderen te meten werd gebruik gemaakt van de ANT Delay Frustration. Bij deze computertaak treedt er diverse keren een opzettelijke vertraging tussen de opgaven op, waardoor frustratie wordt opgewekt bij het kind. Het aantal muisklikken tijdens deze vertragingen diende als maat voor emotieregulatie. De kinderen voerden de taak twee keer achter elkaar uit. Ouders van kinderen met DBD blijken significant meer inconsistent te straffen dan ouders van kinderen zonder deze stoornissen. Mogelijk kan dit verklaard worden doordat kinderen met deze gedragsstoornissen minder gevoelig zijn voor straf en negatief gedrag van deze kinderen bekrachtigd wordt doordat ouders snel geneigd zijn om toe te geven aan negatief gedrag. Daarnaast blijkt dat kinderen met – en zonder DBD significant verschillen wat betreft emotieregulatie. Zoals verwacht waren kinderen met DBD tijdens beide meetmomenten minder goed in staat tot adequate emotieregulatie dan kinderen uit de controlegroep. Er werd voor de DBD-groep een significant positief verband gevonden tussen inconsistent straffen en emotieregulatie. Voor de controlegroep werd er een significant negatief verband gevonden tussen positief opvoeden en emotieregulatie. Geconcludeerd kan worden dat opvoedgedrag van ouders en emotieregulatie van kinderen, onderling samenhangende risicofactoren zijn voor de ontwikkeling en instandhouding van agressief en antisociaal gedrag. De resultaten kunnen worden beschouwd als een ondersteuning voor de grondslagen van de interventie Parent Management Training Oregon (PMTO).Show less