Een van de dingen die bijdraagt aan een goed functionerende democratie is het volgen van het nieuws. Een deel van onze samenleving zegt daarentegen ontevreden te zijn over de veelal negatieve...Show moreEen van de dingen die bijdraagt aan een goed functionerende democratie is het volgen van het nieuws. Een deel van onze samenleving zegt daarentegen ontevreden te zijn over de veelal negatieve berichtgeving in de media, omdat ze zich er somber, depressief en hopeloos door voelen. Sommigen kiezen er daarvoor zelfs voor om het nieuws te mijden. Constructieve journalistiek is stroming die iets wil doen aan die focus op negativiteit in de media. Eerder onderzoek laat veelbelovende resultaten zien op de effecten van constructieve journalistiek op de emoties van het publiek en op de betrokkenheid. Met een experiment is in dit onderzoek onderzocht of die resultaten opnieuw werden gevonden. Een groep volwassen respondenten (N = 96) tussen de 19 en 62 jaar las hiervoor nieuwsverhalen gemaakt door Omroep West. Het bleek dat de constructieve nieuwsverhalen zorgde voor meer positieve emoties, maar niet voor meer betrokkenheid. Dit onderzoek draagt bij aan de kennis over de effecten van constructieve journalistiek. Het biedt handvatten voor mediaorganisaties als Omroep West. Door als journalist constructieve elementen in nieuwsverhalen te gebruiken, zoals meer aandacht voor nuance, oplossingen en hoop, voelt het publiek zich positiever. Die positiviteit zou er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat meer mensen het nieuws wel willen blijven volgen.Show less
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, de ontwerper van de methodiek Buts en Bofn. Bij deze methodiek kan met behulp van houten blokjes een poppetje opgebouwd worden. De...Show moreDit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, de ontwerper van de methodiek Buts en Bofn. Bij deze methodiek kan met behulp van houten blokjes een poppetje opgebouwd worden. De gebruikers koppelen hun gedachten en gevoelens aan de gekleurde blokjes met verschillende groottes en vormen. Het actief werken met Buts en Bofn kan gedachten en gevoelens zichtbaar maken, waardoor de gebruikers deze kunnen uiten. Hoewel deze methodiek tot op heden enkel wordt ingezet bij kinderen, kan het interessant zijn om te onderzoeken of de methodiek betekenisvol kan zijn voor jongvolwassenen. Zo rapporteerde de helft van de studenten uit het hoger onderwijs in 2021 angstige en depressieve gevoelens te ervaren. Daarom is gekozen om universitaire bachelor studenten als doelgroep te selecteren, en is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Kan Buts en Bofn een bijdrage leveren aan het mentale welzijn van universitaire bachelor studenten van de Universiteit Leiden?’ Om deze vraag te kunnen beantwoorden is er gekozen voor een kwalitatieve onderzoeksopzet waarbij elf vrouwelijke participanten deelnamen aan een sessie met het materiaal en vervolgens middels een interview hun ervaringen deelden. Ten eerste is de algemene waardering van Buts en Bofn onderzocht. Er is gebleken dat vrijwel alle participanten een positieve indruk hadden van het materiaal. Sommige participanten vonden het op het eerste gezicht kinderlijk overkomen, maar dit veranderde in een positieve indruk na de sessie. Verder hadden de participanten verschillende meningen over het werken met het materiaal. Ze waren positief over onder andere de vormgeving en de verschillende kleuren, maar hadden moeite met aspecten zoals de kleur-emotie associatie en het onderscheiden van hun gedachten en gevoelens. Daarnaast vonden enkelen het moeilijk om hun complexe emoties te identificeren. Ten tweede is onderzocht of studenten een groter bewustzijn en inzicht van de eigen emoties ervoeren door het werken met Buts en Bofn. Een aantal participanten rapporteerde dat zij een poppetje opgebouwd uit hun kwaliteiten als helpend ervoeren. Buts en Bofn was daarentegen minder helpend voor het begrijpen en interpreteren van emoties, omdat veel participanten aangaven dit al voldoende te kunnen. Bovendien werd aangegeven dat het materiaal kan dienen als ondersteuning van een gesprek, waardoor het uiten van en het praten over emoties gemakkelijker wordt. Daarnaast is er gevraagd aan de participanten of zij denken dat Buts en Bofn een bijdrage zou kunnen leveren aan het verminderen van hun eventuele negatieve gedachten. Participanten geven aan dat vooral het visuele aspect van Buts en Bofn en het bouwen van hun kwaliteiten bijdroeg aan het verminderen van hun negatieve gedachten. Om deze verandering tot stand te brengen is het van belang om herhaald met Buts en Bofn te werken. Herhaald werken zou tevens een positieve bijdrage kunnen leveren aan hun mentale welzijn. Concluderend kan Buts en Bofn worden ingezet bij vrouwelijke universitaire studenten, omdat zij rapporteren dat het een bijdrage zou kunnen leveren aan hun mentale welzijn. Op basis van de resultaten zijn de volgende adviezen gegeven. Herhalend werken met Buts en Bofn wordt aangeraden, met daarbij een focus op de kwaliteiten. Verder wordt er geadviseerd om een lijst of kaartjes met emoties aan te bieden om complexe emoties te kunnen duiden. Tevens wordt voorgesteld extra ondersteuning te bieden bij het onderscheiden van gedachten en gevoelens tijdens de sessie. Daarnaast wordt aanbevolen om Buts en Bofn niet als een losstaande methodiek in te zetten. Deze adviezen suggereren dat vervolgonderzoek van belang is en zich bijvoorbeeld zou kunnen richten op het onderzoeken van de effecten van Buts en Bofn via een randomized controlled trial (RCT).Show less
To function well in Western societies children must develop skills to recognize, regulate and applicate emotions adequately. In this study it is hypothesized that such skills related to emotional...Show moreTo function well in Western societies children must develop skills to recognize, regulate and applicate emotions adequately. In this study it is hypothesized that such skills related to emotional intelligence are less well developed in children with an Autism Spectrum Disorder (ASD) and/or Oppositional Defiant Disorder (ODD)/Conduct Disorder (CD). By means of a questionnaire, completed by parents, data was collected concerning the emotional intelligence of children in The Netherlands. The subjects in this study are 290 children in the age four to 18 years (M=10.80; SD=3.46). The levels of the emotional intelligence related skills of the four following groups were mutually compared: children with ASD, children with ODD/CD, children with both ASD and ODD/CD and typically developing children. Comparisons were controlled for developmental age (4-to-11-years/12-to-18-years) and gender (boys/girls) of the children. Findings showed that children with ASD and/or ODD/CD have lower levels of emotional intelligence than typically developing children. Their ability to recognize, regulate and apply emotions is less well developed. A mutual comparison of developmental disorders showed that children with only ODD/CD recognize emotions better than children with only ASD and children with both ASD and ODD/CD, while children with only ASD regulate emotions better than children with ODD/CD and children with both ODD/CD and ASD. Children with only ODD/CD are better in applying emotions than children with only ASD. No differences were found between the younger and older children, nor were any differences found between boys and girls. The lack of emotional intelligence related skills found in this study can partly explain the social problems children with ASD and/or ODD/CD experience in society. To improve the social functioning clinicians must take the specific skill deficits reported in this study into account while designing treatment plans for these children.Show less
In mijn scriptie onderzoek ik op wat voor manieren het personage Lin Daiyu (uit de Chinese roman 'De droom van de rode kamer') emotionele uitbarstingen heeft en hoe deze in verband staan met haar...Show moreIn mijn scriptie onderzoek ik op wat voor manieren het personage Lin Daiyu (uit de Chinese roman 'De droom van de rode kamer') emotionele uitbarstingen heeft en hoe deze in verband staan met haar mentale en geestelijke gezondheid. Eerst geef ik informatie over de roman, het personage, emoties en ziektebeeld in China enzovoorts. Vervolgens maak ik een analyse aan de hand van fragmenten uit de roman en deze analyseer ik in het raamwerk van traditionele Chinese concepten die onder andere in de traditionele Chinese geneeskunde terug te vinden zijn. Na de analyse kwam ik tot de conclusie dat de emoties en het ziek zijn van Daiyu met elkaar verweven zijn. De manier waarop ze met elkaar verweven zijn is goed verklaarbaar aan de hand van traditioneel Chinese concepten.Show less