Overgewicht is een steeds groter probleem in Nederland. Emotioneel eten als gevolg van examenstress speelt mogelijk een grote rol in gewichtstoename bij studenten. Bekend is dat eigenwaarde in...Show moreOvergewicht is een steeds groter probleem in Nederland. Emotioneel eten als gevolg van examenstress speelt mogelijk een grote rol in gewichtstoename bij studenten. Bekend is dat eigenwaarde in verband kan staan met zowel stress als emotioneel eten, maar het is niet bekend of eigenwaarde de relatie tussen examenstress en emotioneel eten medieert. Het doel van deze studie was om te onderzoeken wat de relatie tussen examenstress en emotioneel eten bij universitaire studenten is en of deze relatie wordt gemedieerd door eigenwaarde. De Examination Stress Scale (ExamSS), de Nederlandse Vragenlijst voor Eetgedrag (DEBQ) en de Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) werden gebruikt om de data te verzamelen. Er is gebruikgemaakt van een cross-sectioneel ontwerp en het onderzoekssample bestond uit 191 Nederlandse universitaire studenten tussen de 18 en 25 jaar (M = 20,5; SD = 1,6). De data is geanalyseerd aan de hand van drie losse regressieanalyses. Hiernaast zijn er exploratief gestratificeerde analyses uitgevoerd onder de mannen (N = 37) en vrouwen (N = 152). De resultaten van het onderzoek suggeren dat er sprake is van een positieve associatie tussen examenstress en emotioneel eetgedrag (β = 0.201, p = .005) en een negatieve associatie tussen examenstress en eigenwaarde (β = -0.384, p < .001). Er werd echter geen significante associatie gevonden tussen eigenwaarde en emotioneel eten (β = -0.095, p = .219). De resultaten van de gestratificeerde analyses kwamen voor de vrouwelijke studenten overeen met die van de gehele steekproef. Bij de mannelijke studenten bleek er echter geen enkele significante associatie tussen examenstress, eigenwaarde en emotioneel eten te zijn. Op basis van het huidige onderzoek kan er daarom niet worden geconcludeerd dat eigenwaarde een mediërend effect heeft op de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onder Nederlandse universitaire studenten. Er is meer onderzoek nodig om het bestaan van de mediërende rol van eigenwaarde in de associatie tussen examenstress en emotioneel eten definitief uit te kunnen sluiten. In de tussentijd is het van belang dat universiteiten interveniëren bij examenstress en emotioneel eten onder studenten om gewichtstoename te voorkomen. Kernwoorden: examenstress, emotioneel eten, eigenwaarde, mediatie-analyse.Show less