De adolescenten van nu zijn de toekomst van later. Reden genoeg om er goed voor te zorgen zou je denken. Echter blijkt, dat de huidige adolescenten veel in aanraking komen met stress. Middels dit...Show moreDe adolescenten van nu zijn de toekomst van later. Reden genoeg om er goed voor te zorgen zou je denken. Echter blijkt, dat de huidige adolescenten veel in aanraking komen met stress. Middels dit onderzoek wordt er gekeken of emotionele problemen daar een relatie mee hebben en of die relatie beïnvloed kan worden door de variabelen vriendschapskwaliteit en sfeer en hechtheid in de klas. Dit is onderzocht aan de hand van vragenlijsten en vervolgens is er met behulp van een hiërarchische regressie gevonden dat er daadwerkelijk een sterk verband is tussen emotionele problemen en stress bij adolescenten en dat vriendschapskwaliteit en sfeer en hechtheid in de klas dit verband kunnen beïnvloeden.Show less
De coronacrisis heeft een grote impact op de gehele maatschappij. Er is nog weinig bekend over de impact van de coronacrisis op de mentale gezondheid van adolescenten. In dit onderzoek is gekeken...Show moreDe coronacrisis heeft een grote impact op de gehele maatschappij. Er is nog weinig bekend over de impact van de coronacrisis op de mentale gezondheid van adolescenten. In dit onderzoek is gekeken of er een verschil is tussen adolescente jongens en meisjes op het gebied van geluk, emotionele problematiek en de mate waarin de coronamaatregelen als belemmerend worden ervaren voor het sociale leven en de mentale gezondheid. Om deze vraag te beantwoorden, zijn meerdere vragenlijsten afgenomen. Geluk is gemeten met de Subjective Happiness Scale. Emotionele problematiek is gemeten met de subschaal Emotional Symptoms Scale uit de Strengths and Difficulties Questionnaire. De mate waarin de coronamaatregelen als belemmerend worden ervaren is gemeten met een zelfgemaakte vragenlijst. Uit een multivariate variantieanalyse is gebleken dat adolescente jongens en meisjes alleen verschillen in emotionele problematiek: meisjes rapporteerden meer emotionele problematiek dan jongens. Dit geeft aan dat het belangrijk is dat de overheid niet alleen het virus bestrijdt, maar ook rekening houdt met de mentale gezondheid van adolescenten.Show less
Naar aanleiding van het social defeat model wordt onderzocht of de oververtegenwoordiging van allochtone jongeren in de Nederlandse criminaliteitscijfers verklaard kan worden door de relatie tussen...Show moreNaar aanleiding van het social defeat model wordt onderzocht of de oververtegenwoordiging van allochtone jongeren in de Nederlandse criminaliteitscijfers verklaard kan worden door de relatie tussen het ervaren van emotionele en gedragsproblemen en de kans op crimineel gedrag. De sample bestond uit 193 mannelijke vmbo- en mbo-leerlingen tussen de 12 en 18 jaar van Antilliaanse, Marokkaanse en Nederlandse afkomst. Een ANOVA wees uit dat Antilliaanse jongeren meer gedragsproblemen rapporteren dan Marokkaanse en Nederlandse jongeren. Een logistische regressie liet zien dat er geen significant verschillende relatie bestaat tussen emotionele en gedragsproblemen en de kans op crimineel gedrag voor Antilliaanse, Marokkaanse en Nederlandse jongeren. Verder onderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in deze relatie.Show less
Uit onderzoek bleek dat zelfwaardering psychosociale problemen voorspelde. Marokkaanse immigranten hadden een hogere kans op psychosociale problemen dan autochtonen. Een verklaring hiervoor is het...Show moreUit onderzoek bleek dat zelfwaardering psychosociale problemen voorspelde. Marokkaanse immigranten hadden een hogere kans op psychosociale problemen dan autochtonen. Een verklaring hiervoor is het social defeat model. Er was echter geen verhoogde kans op psychosociale problemen bij Marokkaanse vrouwen. In de huidige studie werd de invloed van sekse op de relatie tussen zelfwaardering en emotionele en gedragsproblemen bij Marokkaanse jongeren onderzocht. De SDQ en RSES werden ingevuld door 286 Nederlandse en Marokkaanse jongeren van 12-18 jaar. Onafhankelijke t-toetsen en een moderatie analyse lieten geen sekseverschillen zien in de mate van zelfwaardering en emotionele en gedragsproblemen, en de relatie hiertussen bij Marokkaanse jongeren. De relatie tussen zelfwaardering en emotionele en gedragsproblemen bij Marokkaanse jongeren werd dus niet beïnvloed door sekse.Show less
In dit onderzoek is gekeken naar wat een betere voorspeller is voor het expliciete self-esteem: emotionele problemen of gedragsproblemen. Het expliciete self-esteem is het bewuste waardeoordeel...Show moreIn dit onderzoek is gekeken naar wat een betere voorspeller is voor het expliciete self-esteem: emotionele problemen of gedragsproblemen. Het expliciete self-esteem is het bewuste waardeoordeel over zichzelf. Vmbo- en mbo-leerlingen (N = 392, 12 tot 18 jaar) vulden de SDQ en de RSES in. Uit de correlaties blijkt dat gedragsproblemen en emotionele problemen een significant verband hebben met het expliciete self-esteem. Tevens is er een significant verband tussen gedragsproblemen en emotionele problemen gevonden. Hoewel de regressieanalyse aantoont dat zowel emotionele problemen als gedragsproblemen het expliciete self-esteem voorspellen, zijn emotionele problemen een betere voorspeller van het expliciet-self-esteem dan gedragsproblemen. Emotionele problemen moeten daarom meer aandacht krijgen in interventies gericht op het vergroten van het expliciete self-esteem dan gedragsproblemen.Show less
Het huidig onderzoek bestudeerde de verschillen in psychosociale problematiek tussen autochtone en allochtone jongeren in reboundvoorzieningen in Den Haag. De onderzoeksgroep betrof 20 autochtonen...Show moreHet huidig onderzoek bestudeerde de verschillen in psychosociale problematiek tussen autochtone en allochtone jongeren in reboundvoorzieningen in Den Haag. De onderzoeksgroep betrof 20 autochtonen en 64 allochtonen van gemiddeld 14 jaar. Met behulp van de SDQ zijn gedragsproblemen, emotionele problemen, problemen met leeftijdsgenoten en hyperactiviteit onderzocht. Er zijn geen verschillen gevonden in de mate van gedragsproblemen en emotionele symptomen. Autochtonen voelen zich minder populair en bij hen is meer sprake van hyperactiviteit vergeleken met allochtonen. Alleen bij de allochtonen is een zwak positief verband gevonden tussen emotionele symptomen en gedragsproblemen, specifiek de mate van stelen. Na het volgen van het reboundprogramma is bij de autochtone noch bij de allochtone jongeren een verandering opgetreden in de mate van psychosociale problematiek.Show less