Dit onderzoek heeft de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onderzocht in een Nederlandse studentenpopulatie. Ook is onderzocht of deze relatie werd gemedieerd door vermijdende coping....Show moreDit onderzoek heeft de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onderzocht in een Nederlandse studentenpopulatie. Ook is onderzocht of deze relatie werd gemedieerd door vermijdende coping. Emotioneel eten kan leiden tot meerdere psychologische en lichamelijke problemen, vandaar dat het een belangrijk onderwerp is voor onderzoek. Dit cross-sectionele onderzoek werd gedaan onder 191 Nederlandstalige studenten. De respondenten hebben een online vragenlijst ingevuld waarin werd gevraagd naar demografische variabelen, examenstress (ExamSS), emotioneel eten (DEBQ) en vermijdende coping (Brief-COPE). De gemiddelde leeftijd van de respondenten was 20,5 (SD = 1,57). Daarna zijn drie regressieanalyses gedaan om de relaties tussen de variabelen vast te stellen. Vervolgens is de Aroian Sobel test berekend om vast te stellen of de mediatie significant was. Uit de resultaten bleek dat de mediatie niet significant was. Er waren wel significante positieve correlaties tussen examenstress en emotioneel eten (B = .008, bSE = .003, t(189) = 2.826, p = .005) en examenstress en vermijdende coping (B = .045, bSE = .015, t(189) = 2.974, p = .003), maar er was geen significante relatie tussen vermijdende coping en emotioneel eten (B = -.008, bSE = .013, t(188) = -.625, p = 0.533). Verder bleek uit de Aroian Sobel test dat de mediatie van vermijdende coping op de relatie tussen examenstress en emotioneel eten niet significant was. Toekomstige interventies kunnen zich richten op het verminderen van examenstress, om op die manier emotioneel eten te verminderen en ook het risico te verlagen op de gezondheidsrisico’s die verbonden zijn aan emotioneel eten.Show less
Stress is enorm prevalent en van grote invloed op de fysieke en mentale gezondheid van studenten. Zo wordt examenstress vaak geassocieerd met een verminderde slaapkwaliteit en verstoord eetgedrag –...Show moreStress is enorm prevalent en van grote invloed op de fysieke en mentale gezondheid van studenten. Zo wordt examenstress vaak geassocieerd met een verminderde slaapkwaliteit en verstoord eetgedrag – zoals meer suikerconsumptie – tijdens examenperiodes. Te veel suikerinname draagt bij aan gewichtstoename en verklaart deels de stijgende cijfers in overgewicht en obesitas onder studenten. Mogelijk is er sprake van meer suikerinname door examenstress, omdat examenstress leidt tot een verminderde slaapkwaliteit en dit weer leidt tot meer suikerinname. Deze studie onderzocht de relatie tussen examenstress en de verandering in suikerinname tijdens examenperiodes en in hoeverre slaapkwaliteit tijdens examenperiodes deze relatie medieert. Beter begrip van het mechanisme waarmee examenstress kan leiden tot meer suikerinname tijdens examenperiodes, kan bijdragen aan de ontwikkeling van interventies om overgewicht en obesitas te verminderen onder studenten. Met behulp van flyers en persoonlijke netwerken zijn 200 universitaire studenten geworven tussen 18 en 25 jaar oud (M = 20.5; SD = 1.6). De studenten vulden eenmalig een online vragenlijst in over hun examenstress, slaapkwaliteit en verandering in suikerinname tijdens examenperiodes. Examenstress is gemeten met de Examination Stress Scale (ExamSS), slaapkwaliteit met de Regensburg Insomnia Scale (RIS) en verandering in suikerinname met een zelfgemaakte vragenlijst. De onderzoeksvraag is beantwoord aan de hand van een mediatieanalyse. Meer examenstress was niet geassocieerd met meer suikerinname tijdens examenperiodes (β = .041, p = .561), maar wel met een verminderde slaapkwaliteit (β = .438, p < .001). Een verminderde slaapkwaliteit was niet geassocieerd met meer suikerinname (β = .013, p = .871). Ten slotte was er geen significant verband tussen examenstress en meer suikerinname, na controle voor slaapkwaliteit (β = .036, p = .652). Het indirecte effect van examenstress op de verandering in suikerinname via slaapkwaliteit is dus niet significant (z = 0.078). Deze studie toont aan dat er geen mediërend effect is van slaapkwaliteit op de relatie tussen examenstress en veranderingen in suikerinname tijdens examenperiodes. Toekomstig onderzoek moet zich richten op het verbeteren van de methodologie om nauwkeurigere conclusies te kunnen trekken. Aangezien examenstress wel geassocieerd is met een verminderde slaapkwaliteit, kunnen interventies op universiteiten zich richten op het reduceren van examenstress en verbeteren van slaapkwaliteit onder studenten.Show less
Overgewicht is een steeds groter probleem in Nederland. Emotioneel eten als gevolg van examenstress speelt mogelijk een grote rol in gewichtstoename bij studenten. Bekend is dat eigenwaarde in...Show moreOvergewicht is een steeds groter probleem in Nederland. Emotioneel eten als gevolg van examenstress speelt mogelijk een grote rol in gewichtstoename bij studenten. Bekend is dat eigenwaarde in verband kan staan met zowel stress als emotioneel eten, maar het is niet bekend of eigenwaarde de relatie tussen examenstress en emotioneel eten medieert. Het doel van deze studie was om te onderzoeken wat de relatie tussen examenstress en emotioneel eten bij universitaire studenten is en of deze relatie wordt gemedieerd door eigenwaarde. De Examination Stress Scale (ExamSS), de Nederlandse Vragenlijst voor Eetgedrag (DEBQ) en de Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) werden gebruikt om de data te verzamelen. Er is gebruikgemaakt van een cross-sectioneel ontwerp en het onderzoekssample bestond uit 191 Nederlandse universitaire studenten tussen de 18 en 25 jaar (M = 20,5; SD = 1,6). De data is geanalyseerd aan de hand van drie losse regressieanalyses. Hiernaast zijn er exploratief gestratificeerde analyses uitgevoerd onder de mannen (N = 37) en vrouwen (N = 152). De resultaten van het onderzoek suggeren dat er sprake is van een positieve associatie tussen examenstress en emotioneel eetgedrag (β = 0.201, p = .005) en een negatieve associatie tussen examenstress en eigenwaarde (β = -0.384, p < .001). Er werd echter geen significante associatie gevonden tussen eigenwaarde en emotioneel eten (β = -0.095, p = .219). De resultaten van de gestratificeerde analyses kwamen voor de vrouwelijke studenten overeen met die van de gehele steekproef. Bij de mannelijke studenten bleek er echter geen enkele significante associatie tussen examenstress, eigenwaarde en emotioneel eten te zijn. Op basis van het huidige onderzoek kan er daarom niet worden geconcludeerd dat eigenwaarde een mediërend effect heeft op de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onder Nederlandse universitaire studenten. Er is meer onderzoek nodig om het bestaan van de mediërende rol van eigenwaarde in de associatie tussen examenstress en emotioneel eten definitief uit te kunnen sluiten. In de tussentijd is het van belang dat universiteiten interveniëren bij examenstress en emotioneel eten onder studenten om gewichtstoename te voorkomen. Kernwoorden: examenstress, emotioneel eten, eigenwaarde, mediatie-analyse.Show less