Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Het doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een ...Show moreHet doel van dit eindwerkstuk is om aan te tonen dat het werk van Refn, ondanks het gebruik van een overdadige expressieve stijl, niet inhoudsloos is, en dat hij stijl juist inzet om een (emotionele) reactie op te roepen bij de kijker. Ik zal aantonen dat zowel het overdadige gebruik van kleur als de hoge mate van gewelddadigheid een functie dient, en dat zijn werk raakvlakken heeft met de zogeheten transcendentale stijl.Show less
Deze scriptie is gericht op de Indonesische dekolonisatieoorlog. In het onderzoek wordt toegewerkt naar een antwoord op de vraag in hoeverre de strijd in Kalimantan past in het beeld van de...Show moreDeze scriptie is gericht op de Indonesische dekolonisatieoorlog. In het onderzoek wordt toegewerkt naar een antwoord op de vraag in hoeverre de strijd in Kalimantan past in het beeld van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog van 1945-1949 en hoe de ontstane verschillen en overeenkomsten te verklaren zijn. De oorlog in Kalimantan wordt vergeleken met de gebieden die de literatuur omtrent dit onderwerp domineren: Java en Sumatra. Zo is het mogelijk om te onderzoeken of de focus op Java en Sumatra en de bijbehorende invloed van deze eilanden op de beeldvorming van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd terecht zijn, of dat het accent van het onderzoek meer zou moeten liggen op regionale diversiteit. Behandeld worden de contrasterende Britse bezetting en Australische bezetting op respectievelijk Java en Sumatra en in Kalimantan, de terugkeer van het Nederlandse gezag in Kalimantan en de ontwikkelingen betreffende het verzet en het gezag. Tevens is er de benodigde aandacht voor de strijd en het (excessieve) geweldsgebruik van Indonesische en Nederlandse zijde.Show less