Dit onderzoek beschrijft hoe leerlingen van de bovenbouw van de Paschalis scoren op de vier dimensies van betrokkenheid, namelijk gedragsmatige betrokkenheid, emotionele betrokkenheid, cognitieve...Show moreDit onderzoek beschrijft hoe leerlingen van de bovenbouw van de Paschalis scoren op de vier dimensies van betrokkenheid, namelijk gedragsmatige betrokkenheid, emotionele betrokkenheid, cognitieve betrokkenheid en agentic engagement tijdens reken- en taallessen waarbij expliciete directe instructie wordt gegeven. Daarnaast beschrijft het onderzoek hoe leerkrachten deze betrokkenheid kunnen signaleren en hoe leerkrachten betrokkenheid kunnen vergroten. Om dit in kaart te brengen is er een vragenlijst afgenomen bij 95 leerlingen en zes leerkrachten waarin zij op een vijfpuntsschaal aangaven in welke mate zij, of de vijf cognitief sterkste leerlingen uit hun klas betrokken zijn tijdens reken- en taallessen. Middels open vragen werd in kaart gebracht wat leerkrachten zouden kunnen doen om betrokkenheid te vergroten. Zoals verwacht scoorden leerlingen die rekenen leuk vinden hoger op emotionele betrokkenheid dan leerlingen die rekenen niet leuk vinden en leerlingen die taal leuk vinden scoorden hoger op emotionele betrokkenheid dan leerlingen die taal niet leuk vinden. Er werden geen verschillen gevonden in de mate van agentic engagement wanneer deze werd bekeken op basis van de vaardigheidsscores van leerlingen voor rekenen en taal. Leerlingen scoorden in het algemeen hoog op betrokkenheid waarbij zij het hoogst scoorden op gedragsmatige betrokkenheid en het laagst op agentic engagement. Betrokkenheid zou vergroot kunnen worden door leerplezier te vergroten en door instructie aan te laten sluiten op het juiste niveau.Show less