Eerdere studies hebben aangetoond dat er een relatie is tussen kritiek van ouders op het kind en externaliserend gedrag bij het kind. Om de negatieve gevolgen van externaliserend gedrag te...Show moreEerdere studies hebben aangetoond dat er een relatie is tussen kritiek van ouders op het kind en externaliserend gedrag bij het kind. Om de negatieve gevolgen van externaliserend gedrag te voorkomen, is het belangrijk om de mechanismen erachter beter te begrijpen. Het doel van dit onderzoek is om te kijken of deze relatie daadwerkelijk bestaat en of een laag zelfbeeld deze relatie versterkt. In een cross-sectioneel onderzoek met 80 kinderen en hun ouder(s), werden ouderlijke kritiek, het externaliseren van de kinderen en het zelfbeeld van de kinderen gemeten aan de hand van vragenlijsten en een interactietaak. De resultaten toonden dat er geen relatie is tussen kritiek van de ouders en externaliserend gedrag van het kind. Ook versterkte een laag zelfbeeld deze relatie niet. Het blijft echter nog de vraag op welke manier deze drie variabelen met elkaar in verband staan en of factoren zoals het geslacht van het kind of verschillen tussen de ouders hier iets mee te maken hebben. Onderzoek hiernaar zou meer duidelijkheid geven rondom dit vraagstuk.Show less
School-age children, especially those with autism spectrum disorder (ASD), often exhibit externalizing behaviour associated with a range of long-term negative consequences. Impairments in social...Show moreSchool-age children, especially those with autism spectrum disorder (ASD), often exhibit externalizing behaviour associated with a range of long-term negative consequences. Impairments in social cognition, and weaker expressive language level, are associated with these behavioural problems in children with ASD. Therefore, this study investigated the relationship between social cognition, specifically Theory of Mind (ToM), expressive language and externalizing behaviour in children with ASD aged 9 to 18 years. Understanding these complex dynamics of externalizing behaviour can enhance scientific knowledge, theoretical models, prevention and interventions strategies. A cross-sectional research design was employed, involving 56 participants (19% girls, 81% boys) with a mean age of 12 years. Diagnosis was made using the structured parent interview Autism Diagnostic Interview Revised (ADI-R). Psychopathology, namely externalizing behaviour, was examined in participants using the Childhood Behaviour Checklist (CBCL). Social cognition was identified using the Social Cognitive Skills Test (SCST). The Clinical Evaluation of Language Fundamentals (CELF) was used to evaluate expressive language skills with the subtest 'Formulated sentences'. The study offers valuable insights that may contribute to improved quality of life, mainly for boys with ASD aged 9 to 18 years seeking clinical help. One specific finding that may contribute to this is that expressive language skills can be improved indirectly by creating effective signalling, prevention, and intervention methods for social cognition (ToM), which in turn can enhance communication and interaction with others. Expressive language skills and ToM showed no association with externalising behaviour in this study. However, it is possible that these elements are indirectly related to other aspects of social cognition or to the broader group of people with ASD or gender. More research, especially longitudinal studies, are needed to better understand the complex dynamics to reduce externalising behaviour and prevent its associated adverse effects.Show less
The relationship between parenting behaviour and externalizing, non-compliant behaviour was examined in a study with 41 mother-child dyads (children between 1-7 years old) staying in family...Show moreThe relationship between parenting behaviour and externalizing, non-compliant behaviour was examined in a study with 41 mother-child dyads (children between 1-7 years old) staying in family residential clinics because of an out-of-home placement or possible future reunification with their biological parents. There was a history of emotional or physical abuse and/or neglect in most of the families. Mothers and children participated in two joint tasks (don’t touch and clean-up) in which their behaviour was observed and coded. Parenting behaviours studied were mild physical interferences and supportive presence. Analyses were controlled for child sex and age. Hierarchical regression models showed that during the don’t touch task mild physical interferences by mothers were a moderate to strong predictor of externalizing behaviour of their children, regardless of the age or sex of the child. In the clean-up task, mild physical interferences interacted with the sex of the child, with boys showing more externalizing behaviour when their mothers physically interfered than girls. However, the regression models with supportive presence were not significant. Age of the child correlated with externalizing behaviour and physical interferences in both contexts, with older children showing less externalizing behaviour and receiving less physical interferences. Future research should study mild physical interference, not only harsh physical discipline, to determine whether this is a predictor of child behaviours in general or only in high-risk families. Other implications for future research and practice are discussed.Show less
The Preventive Intervention Team Amsterdam has researched that due to the underdevelopment of social cognitive skills, children may develop more externalizing behaviour problems then peers. Current...Show moreThe Preventive Intervention Team Amsterdam has researched that due to the underdevelopment of social cognitive skills, children may develop more externalizing behaviour problems then peers. Current research investigates the relationship of age, sex and competence on externalizing behaviour to see whether these factors have led to behavioural change. The dataset of the Preventive Intervention Team Amsterdam was used and the sample consists 211 participants (171 boys and 40 girls) between the ages of six and twelve years old, living in Amsterdam. To measure the degree of externalizing problem behaviour, the Teachers Report Form was used, whereby children were eligible to participate in the interventions if their score was found to be (sub)clinical. In this study, no effect was found in the average externalizing behaviour between children with a low and high competence perception and between children ages six to nine and nine to twelve years old. In addition, it was found that age does not moderate the effect of competence perception on externalizing behaviour. In conclusion, age, sex and competency perception explain only a small part of the variance in externalizing behaviour. The results of this study show that there is no moderation effect of age on the association of competence perception and externalizing behavior. The findings suggest that further research into other factors that predict behaviour change is important to make the interventions of the Preventive Intervention Team even more effective. Keywords: sex, age, competence, externalizing problem behaviourShow less
In deze longitudinale studie is onderzocht of er een wederkerige relatie bestaat tussen laksheid van ouders en externaliserend gedrag van kinderen. Daarnaast is onderzocht of er verschillen zijn...Show moreIn deze longitudinale studie is onderzocht of er een wederkerige relatie bestaat tussen laksheid van ouders en externaliserend gedrag van kinderen. Daarnaast is onderzocht of er verschillen zijn tussen jongens en meisjes in externaliserend gedrag en of er verschillen zijn in de mate van laksheid bij vaders en moeders. Er zijn geen sekse verschillen gevonden. Wel is er gebleken dat de laksheid van vaders meer externaliserend gedrag bij het kind veroorzaakten een jaar later. Deze relatie is voor moeders niet gevonden.Show less
Studies naar kinderen in de schoolleeftijd hebben een relatie aangetoond tussen prenatale factoren en externaliserend probleemgedrag, echter is onderzoek naar deze relatie bij driejarige kinderen...Show moreStudies naar kinderen in de schoolleeftijd hebben een relatie aangetoond tussen prenatale factoren en externaliserend probleemgedrag, echter is onderzoek naar deze relatie bij driejarige kinderen nog schaars. In dit onderzoek is er onderzocht of de prenatale factoren tabakgebruik, alcoholconsumptie en vroeggeboorte samenhangen met de externaliserende gedragingen agressie en hyperactiviteit bij 245 driejarige kinderen. De gemiddelde leeftijd was 3.46 jaar (standaarddeviatie: 0.51) en er deden 126 meisjes en 119 jongens mee aan dit onderzoek. Agressie en hyperactiviteit zijn gemeten met de Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) die door de moeders zijn ingevuld. De prenatale factoren vroeggeboorte, tabakgebruik en alcoholconsumptie zijn in twee groepen opgedeeld, namelijk groepen waarbij er wel sprake was van de prenatale factoren en groepen waarbij er geen sprake was van de prenatale factoren . Tussen kinderen van rokende en niet rokende moeders bleken er geen significante verschillen te zijn in agressiviteit (t(243) = -1.44, p = .151) en hyperactiviteit (t(243) = -1.77, p = .078). Tussen kinderen van alcoholconsumerende en niet alcoholconsumerende moeders bleken eveneens geen significante verschillen in agressiviteit (t(242) = -0.55, p = .583) en hyperactiviteit (t(242) = -0.24, p = .810). Daarnaast waren er geen significante verschillen tussen kinderen die wel en niet te vroeg zijn geboren in agressiviteit (t(242) = 1.36, p = .173) en hyperactiviteit (t(242) = -0.10, p = .921). Ten slotte bleken jongens niet agressiever te zijn dan meisjes (t(243) = -1.35, p = .179). Er zou meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze relatie om agressief en hyperactief gedrag bij jonge kinderen te identificeren en om tijdig in te grijpen om ernstig probleemgedrag op latere leeftijd te voorkomen.Show less