Children at risk for future criminal behavior may display externalizing behavior which is linked to deficits in executive functions (EF). This study aimed to investigate this relationship between...Show moreChildren at risk for future criminal behavior may display externalizing behavior which is linked to deficits in executive functions (EF). This study aimed to investigate this relationship between EF and externalizing behavior in at-risk children for criminal behavior, as well as whether executive functions predicted behavioral change following preventive interventions to prevent future criminal behavior.Show less
Er is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van opvoedstijl op de ontwikkeling van probleemgedrag bij het kind. Echter komen veel onderzoeken tot tegenstrijdige conclusies wat betreft de invloed...Show moreEr is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van opvoedstijl op de ontwikkeling van probleemgedrag bij het kind. Echter komen veel onderzoeken tot tegenstrijdige conclusies wat betreft de invloed die verschillende opvoedaspecten zouden hebben op de ontwikkeling van dit probleemgedrag. Het huidige onderzoek behandelt daarom de vraag of een positieve en/of negatieve opvoedstijl van invloed zijn op de ontwikkeling van internaliserend dan wel externaliserend probleemgedrag bij het kind. Bij steekproef van 103 ouders met een kind in de leeftijdscategorie zes tot elf jaar zijn de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) en de Child Behavior Checklist (CBCL) afgenomen. Uit een multipele regressieanalyse kwam naar voren dat de ontwikkeling van zowel internaliserend als externaliserend probleemgedrag bij het kind deels voorspeld kan worden door een negatieve opvoedstijl. Een positieve opvoedstijl kwam in dit onderzoek niet naar voren als voorspellende factor. Met behulp van deze kennis kunnen ouders beter worden voorgelicht over de invloeden van het eigen opvoedgedrag op de ontwikkeling van hun kind en kan er opvoedingsadvies geformuleerd worden om ouders te helpen hun kind in een zo gunstig mogelijk opvoedingsomgeving te laten ontwikkelen.Show less
Het doel van dit onderzoek was om na te gaan of normbesef samenhangt met de mate van externaliserend probleemgedrag bij Marokkaanse hangjongeren en of deze samenhang verschilt voor het aantal...Show moreHet doel van dit onderzoek was om na te gaan of normbesef samenhangt met de mate van externaliserend probleemgedrag bij Marokkaanse hangjongeren en of deze samenhang verschilt voor het aantal hanguren per week. Honderdeenentwintig Marokkaanse hangjongeren tussen de 16 en 21 jaar uit verschillende steden in de Randstad hebben een vragenlijst ingevuld. Om te onderzoeken of de relatie tussen normbesef en externaliserend probleemgedrag anders is met de variabele hanguren is een mediatie-analyse uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de relatie tussen normbesef en externaliserend probleemgedrag bij Marokkaanse jongens hetzelfde is als bij eerder onderzochte Nederlandse jongeren; hoe hoger het normbesef, hoe minder externaliserend probleemgedrag. Het aantal hanguren speelt een mediërende rol in de relatie tussen normbesef en externaliserend probleemgedrag, maar de rol van normbesef lijkt belangrijker dan die van hanguren. Om het probleemgedrag te voorkomen, kunnen we ons dus beter richten op het verbeteren van het normbesef dan het verminderen van de hanguren.Show less
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat jongens meer externaliserend probleemgedrag dan meisjes vertonen. Meisjes vertonen meer internaliserend probleemgedrag dan jongens. In huidig onderzoek is dit...Show moreEerder onderzoek heeft uitgewezen dat jongens meer externaliserend probleemgedrag dan meisjes vertonen. Meisjes vertonen meer internaliserend probleemgedrag dan jongens. In huidig onderzoek is dit verband opnieuw onderzocht en de rol van harde discipline in dit verband. Bij 107 gezinnen is onder andere de Child Behavior Checklist (CBCL) en de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) afgenomen. De steekproef waarop de analyses zijn uitgevoerd bestaat uit 106 kinderen vijf tot elf jaar. Bij deze kinderen is tegen de verwachtingen in geen verband gevonden tussen geslacht en zowel externaliserend als internaliserend probleemgedrag. Ook is er geen verschil in het gebruik van harde discipline bij jongens of meisjes. Wel is er een mediërende rol gevonden van harde discipline in het verband tussen geslacht en externaliserend probleemgedrag, hetgeen overeenkomt met de verwachtingen. Huidig onderzoek bevat nog beperkingen als het gaat om het trekken van de steekproef, manier van afname en het meetinstrument voor harde discipline.Show less
Behavioral problems, such as poor concentration, tantrums, anxiety and depression, are common difficulties in children’s lives. There are several factors which can affect the development of...Show moreBehavioral problems, such as poor concentration, tantrums, anxiety and depression, are common difficulties in children’s lives. There are several factors which can affect the development of behavioral problems, such as temperament and sleep. The purpose of this study was to investigate the mediation of sleep duration in the relation between temperament (negative affect and behavior inhibition) and behavioral problems internalizing and externalizing) of children between 9 and 11 years old (N = 516). Parents were asked to fill out questionnaires about one aspect of temperament, ‘behavioral inhibition’ (Behavioral Inhibition Questionnaire) and behavioral problems. (Strengths and Difficulties Questionnaire). For one week, parents reported the sleep duration of their child. The child was asked to fill out a questionnaire about a second aspect of temperament ‘negative affect’ (Early Adolescent Temperament Questionnaire). The findings indicate that the aspects behavioral inhibition and negative affect did not predict sleep duration. However, negative affect was a predictor of internalizing and externalizing behavioral disorder, β = .21, t (1, 431) = 4.42, p = <.001, β = .19, t (1, 437) = 4.13, p = <.001. Behavioral inhibition was also a predictor of internalizing problem behavior, β = .35, t (1, 470) = 8.07, p = <.001, although not of externalizing behavioral problems. Sleep duration was not a predictor of internalizing or externalizing problem behavior. The conclusion of this study was that the relation between temperament and problem behavior was not mediated by sleep duration. The results of this study may contribute to knowledge about which aspects affect behavioral problems in children and which treatment for behavioral problems is relevant.Show less
In deze experimentele studie is het effect van een leidstervaardigheidstraining, VIPP-CCC, op probleemgedrag bij kinderen op het kinderdagverblijf onderzocht. Daarnaast is onderzocht in welke mate...Show moreIn deze experimentele studie is het effect van een leidstervaardigheidstraining, VIPP-CCC, op probleemgedrag bij kinderen op het kinderdagverblijf onderzocht. Daarnaast is onderzocht in welke mate de kwaliteit van het kinderdagverblijf en het aantal uren dat kinderen naar het kinderdagverblijf gaan (kwantiteit) moderatoren zijn in het effect van de interventie op probleemgedrag. De analyses zijn op groepsniveau gedaan, waarbij er sprake was van 18 kinderdagverblijven (9 in de interventiegroep, 9 in de controlegroep). Resultaten tonen aan dat er geen significant effect is gevonden op probleemgedrag. Zowel de kwantiteit als kwaliteit van het kinderdagverblijf bleken geen modererend effect te hebben op deze relatie. Wel zijn er een aantal trends gevonden. Zo is te zien dat er minder probleemgedrag in de posttest gerapporteerd is ten opzichte van de pretest. Daarnaast is er ook een trend te zien voor kwantiteit als moderator: hoe meer uren kinderen uit de interventiegroep op het kinderdagverblijf doorbrengen, hoe meer probleemgedrag gerapporteerd werd. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef wordt aanbevolen.Show less