Politiek en religie lijken door de gehele geschiedenis met elkaar verbonden. Zo ook in de Pre-Romeinse/Vroeg-Romeinse periode, in de vorm van federale heiligdommen. Hier kwamen de elite van de...Show morePolitiek en religie lijken door de gehele geschiedenis met elkaar verbonden. Zo ook in de Pre-Romeinse/Vroeg-Romeinse periode, in de vorm van federale heiligdommen. Hier kwamen de elite van de desbetreffende etnische groep samen om een politieke vergadering te houden. De heiligdommen worden genoemd in klassieke teksten als die van Livius. Maar een concreet beeld van deze heiligdommen hebben we niet. Het is niet bekend wat de precieze connectie is tussen de politiek en het heiligdom. Door enkele heiligdommen te vergelijken komen we in deze paper tot een uniform beeld en onderzoeken we in hoeverre de connectie tussen de federaties en het heiligdom. Het gaat hierbij om de volgende heiligdommen: – Tempel van Diana, Aricia (Latium) – Fanum Voltumnae (Etrurië) – Pietrabbondante (Samnium) De federaties, die hier zouden zijn samengekomen, zijn gevormd doordat er al eerdere overeenkomsten waren tussen tribale groepen. Wanneer een grote dreiging als Rome komt, spannen de groepen samen in de vorm van de Etruskische, Latijnse en/of Samnietische federatie. Alle drie de heiligdommen hebben een lange geschiedenis van de Archaische tot de Vroeg-Romeinse tijd. Ze hebben elk hun eigen religie en zien er qua architectuur ook anders uit. De politiek is alleen in een korte periode aanwezig en na de Romeinse overheersing blijft het heiligdom bestaan. In de archeologie moeten we kijken naar de topografie, epigrafie, etnografie en archeologie om tot een uniform beeld te komen. Op deze manier komen we er ook achter in hoeverre er een connectie is tussen het heiligdom en de federatie gezien in alle gevallen direct, archeologisch bewijs voor de federaties mist.Show less