Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Perceptief activisme laat zien welke rol de perceptie van de dode en verloren natuur speelt in Joy Williams’ roman Harrow (2021). De roman beschrijft hoe een klimaatcatastrofe heeft geleid tot...Show morePerceptief activisme laat zien welke rol de perceptie van de dode en verloren natuur speelt in Joy Williams’ roman Harrow (2021). De roman beschrijft hoe een klimaatcatastrofe heeft geleid tot pessimisme en leegte in de mentale belevingswereld van de personages. Een bespreking van Felix Guattari’s The Three Ecologies (1989) laat zien hoe de nauwe banden tussen de ecologische omgeving, het individu en de maatschappij ook leidt tot het verval van deze laatste twee. Tegelijkertijd wekt de interpretatie en beleving van levende elementen in de natuur ook hoop op, en biedt het de ruimte voor een nieuwe manier van leven in de post-natuur. Dit wordt uitgewerkt aan de hand van Isabelle Stengers concept ‘the art of paying attention’ uit haar werk In Catastrophic Times: Resisting the Coming Barbarism (2015). De thesis onderzoekt hoe de tekstualiteit van het landschap hierin een belangrijke rol speelt. Vooral het hoofdpersonage en haar vermogen om deze ecologische leegte als betekenisvol en levendig te zien maakt duidelijk hoe perceptie een activistisch potentieel krijgt. Ondanks het onvermogen om maatschappelijke verandering teweeg te brengen, blijft dit perceptief activisme toch krachtig, juist doordat het binnen een precaire situatie de omgeving als waardevol blijft zien. Dit wordt beargumenteerd via een bespreking van Terry Eagletons Hope Without Optimism (2015) en een analyse van schaaleffecten binnen de roman. Via close-readings van Harrow richt deze thesis zich voornamelijk op het narratologisch concept focalisatie, de manier waarop literaire beschrijvingen gevormd worden binnen de visie van een personage. Hierdoor leidt de perceptie van het hoofdpersonage tot een herwaardering van de natuur, en vecht zo de ideologische krachten van Harrows kapitalistische maatschappij aan. Door zich open te stellen voor de indrukken van haar leefomgeving, vormt ze een nieuw wereldbeeld dat zich bewuster is van de invloed van de ecologische omgeving op het individu en de maatschappij. Dit vormt de basis voor een nieuw mens-zijn voorbij het destructieve maatschappelijk klimaat in Harrow.Show less
Le roman Les Travailleurs de la mer de Victor Hugo est doté d'une grande variété de descriptions. Ces descriptions se distinguent souvent par les façons originales dont l'auteur y introduit la...Show moreLe roman Les Travailleurs de la mer de Victor Hugo est doté d'une grande variété de descriptions. Ces descriptions se distinguent souvent par les façons originales dont l'auteur y introduit la vivacité. Le but de ce mémoire est de relever les procédés littéraires qui sont à la base de cette vivacité. Pour cela trois différentes façons de narrativiser la description sont examinées, appelées d'après Philippe Hamon : 'le descripteur bavard', 'le regard descripteur', et un cas limite du type de 'descripteur travailleur'. Hugo n'y manque pas de s'éloigner des sentiers battus, et il en finit une fois pour toutes avec les préjugés concernant les formes présupposées du narratif et du descriptif.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Interiority has long been seen as the domain of literature. While there has been research into the way cinema uses visual means to represent interiority or subjectivity, similar analyses of other...Show moreInteriority has long been seen as the domain of literature. While there has been research into the way cinema uses visual means to represent interiority or subjectivity, similar analyses of other media seem to be lacking. This thesis looks into how interiority and subjectivity are represented in narrative television shows, video games and comics or graphic novels.Show less
This thesis investigates hybrid documentary-fiction films that were constructed through a close collaboration between the filmmakers and the subjects, and in which the subjects’ personal...Show moreThis thesis investigates hybrid documentary-fiction films that were constructed through a close collaboration between the filmmakers and the subjects, and in which the subjects’ personal experiences and ideas about self-representation influenced both the content and the form of the film. The objective of the filmmakers is to raise questions about how to understand somebody else’s experiences, what it means to insert oneself as a filmmaker into the lives of others and how to make the spectator aware of these issues. They do so by using formal methods that are usually associated with fiction filmmaking and by foregrounding the film’s construction. Since the filmmakers do not offer a conclusive perspective on the story or an interpretation of the images, the spectator is made to invest his or her own experiences, which are equally valuable as those of the filmmakers and the subjects of the films. Taking Jacques Rancière’s emancipated spectatorship as a guideline, I will investigate which formal methods associated with fiction filmmaking can employed to activate the spectator, how, and to what effect. I have divided my thesis into three chapters that each treats a specific formal method: identification through ambiguous focalisation; the uncertain relation between voice, text, and image; and database logic as an alternative to narrative logic.Show less