In dit onderzoek staat centraal of cyberpesten vaker voorkomt dan andere vormen van pesten en wat de samenhang is tussen verschillende vormen van pesten en verschillende aspecten van het zelfbeeld...Show moreIn dit onderzoek staat centraal of cyberpesten vaker voorkomt dan andere vormen van pesten en wat de samenhang is tussen verschillende vormen van pesten en verschillende aspecten van het zelfbeeld bij VMBO 2, 3 en 4 leerlingen in Nederland. Er deden 364 leerlingen mee, met een gemiddelde leeftijd van 14.65 jaar (SD = .85), waarvan 43.4% jongens en 55.8% meisjes. Gebruikte gegevens uit een zelf-rapportagelijst zijn gebaseerd op de Personal Experiences Checklist en de Self-Perception Profile for Children. De resultaten van de statistische analyses tonen aan dat relationeel-verbaal pesten het meest voorkomt. Cyberpesten heeft een negatieve correlatie met fysieke verschijning. Relationeel-verbaal pesten heeft een negatieve samenhang met het zelfbeeld van sociale acceptatie, fysieke verschijning en sportieve competentie. Fysiek pesten heeft een positieve samenhang met het zelfbeeld van sportieve competentie. Een mogelijke verklaring voor de negatieve samenhang van relationeel-verbaal pesten en zelfbeeld is het principe van operante conditionering waarbij veel beloning en weinig straf zorgt voor een toename van het pestgedrag. Een andere mogelijke verklaring voor resultaten in dit onderzoek is de prevalentie van pesten. Hierbij heeft intensiever pesten mogelijk meer negatieve invloeden op het zelfbeeld. Dit onderzoek benadrukt in het bijzonder de aanpak van relationeel-verbaal pesten. Het belang van interventies voor pesten op scholen wordt hiermee ondersteund.Show less