Dit kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de werkzame en niet-werkzame elementen in de behandeling van jongeren tussen de 15 en 23 jaar oud met zowel gehechtheidstrauma als...Show moreDit kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de werkzame en niet-werkzame elementen in de behandeling van jongeren tussen de 15 en 23 jaar oud met zowel gehechtheidstrauma als ASS. Ook is onderzocht wat er verandert in deze behandeling als er daarnaast sprake is van persoonlijkheidsproblematiek. Hiervoor is een literatuuronderzoek uitgevoerd en zijn acht therapeuten geïnterviewd. Uit het literatuuronderzoek bleek dat de universele aanpassingen aan therapieën voor cliënten met ASS overeen lijken te komen met de specifieke aanpassingen die worden voorgesteld als er naast ASS ook sprake is van gehechtheidstrauma en persoonlijkheidsproblematiek. Wel kunnen er bij deze comorbiditeit specifieke traumagerichte therapieën ingezet worden zoals EMDR of TG-CGT. Uit de interviews kwam naar voren dat therapeuten het vooral belangrijk vinden om aan te sluiten bij de interesses, wensen, intrinsieke motivatie en belevingswereld van de cliënt. Ook de betrokkenheid van ouders of een ander hechtingsfiguur tijdens de behandeling, begrip van de therapeut en het stellen van concrete vragen scoorden hoog als werkzaam element. Er bestond het minst consensus over het inzetten van EMDR en het gebruik van visuele hulpmiddelen tijdens de behandeling. Het advies in dit rapport is om werkzame elementen, waaronder het aansluiten bij de cliënt, begrip tonen en concrete vragen stellen, te includeren in de behandeling.Show less
Binnen veel instellingen worden mensen met meerdere psychische stoornissen uitgesloten voor deelname aan behandeling wegens de complexiteit van hun problematiek. Om deze mensen toch een kans te...Show moreBinnen veel instellingen worden mensen met meerdere psychische stoornissen uitgesloten voor deelname aan behandeling wegens de complexiteit van hun problematiek. Om deze mensen toch een kans te bieden, wordt door GGZ Breburg een nieuw behandelprogramma opgezet. Het doel van dit onderzoek was het uitbrengen van een advies aan GGZ Breburg over werkzame en niet werkzame elementen in de huidige behandelingen van persoonlijkheidsstoornissen en gehechtheidstrauma. Er werden semigestructureerde diepte-interviews afgenomen bij vijf GGZ-therapeuten die ervaring hadden met de doelgroep. De interviews zijn getranscribeerd en gecodeerd met behulp van het programma Atlas.ti 22. Werkzame elementen waren volgens de therapeuten het maken van goed contact, de bereidheid van een cliënt om te werken aan zijn herstel (commitment ) en het opbouwen van vertrouwen. Volgens de therapeuten was een niet werkzaam element het geven van een te grote hoeveelheid psycho-educatie aan het begin van een behandeling. Een ander niet werkzaam element was als jongeren uit dezelfde behandelgroep op elkaar gingen steunen of als het vertrouwen beschadigd werd. Op basis hiervan werd aan GGZ Breburg geadviseerd extra aandacht te besteden aan het contact maken, commitment en het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Daarnaast is geadviseerd om psycho-educatie in een beperkte mate aan te bieden aan het begin van een behandeling. Een beperking van het huidige onderzoek was de gelimiteerde steekproef. In vervolgonderzoek kan gekeken worden naar een onderzoek met een grotere steekproef dat zich richt op het doseren van psycho-educatie in de behandeling en het effect van MBT op cliënten die normaliter worden uitgesloten vanwege ASS-kenmerken.Show less