Door de jaren heen hebben verschillende discussies in het land de spanningen bloot gelegd tussen bestuurders van regionale samenwerkingsverbanden en gemeenteraden. Zo zijn er zorgen over...Show moreDoor de jaren heen hebben verschillende discussies in het land de spanningen bloot gelegd tussen bestuurders van regionale samenwerkingsverbanden en gemeenteraden. Zo zijn er zorgen over besluitvormingsprocessen en is er kritiek op de legitimiteit van het regionaal bestuur. In dit onderzoek worden aanbevelingen gegeven die legitimering van regionale samenwerkingsverbanden doen vergroten. Daarbij wordt de vraag beantwoord in hoeverre bestuurders invloed kunnen uitoefenen en welke factoren nog meer van belang kunnen zijn. Regionale samenwerkingsverbanden kunnen uit verschillende soorten regelingen bestaan. De mate van legitimiteit is afhankelijk van wat soort regeling het is. Wil je de betrokkenheid, en zo ook de legitimering vergroten, kan je als raad ervoor kiezen om voor een soort regeling te kiezen waar raadsleden ook in participeren. Wanneer gekozen wordt voor een collegeregeling is het van belang de raad bij de voorbereiding goed mee te nemen. Het betekent dat je als gemeenteraad goed moet nadenken per samenwerkingsverband wat voor soort regeling dit moet zijn. Naast de verschillende verschijningsvormen van regionale samenwerkingsverbanden, is de mate van samenwerking en de manier waarop de governance is ingericht ook van belang voor legitimering van besluitvorming. Het is belangrijk dat raadsleden weten wat hun instrumentarium is. Daarnaast komt naar voren dat griffiers een cruciale taak hebben als het gaat om meer regio in de raad te krijgen om zodoende betrokkenheid te vergroten. Wanneer het gaat om de governance kan een regionale prioritering worden gemaakt, waarna gestalte gegeven kan worden aan regionale experteams, waarbij per gemeenten raadsleden worden afgevaardigd. Het gebruik van de theorie van de two level game en de toepasbaarheid op de regionale en lokale arena, heeft ervoor gezorgd dat er een beter beeld is ontstaan van de invloed die bestuurders kunnen hebben op de legitimering van bestuurlijke besluitvorming. De theorie van two level games zegt dat het van belang is dat zowel op lokaal als regionaal niveau de uitkomsten van onderhandelingen goed worden begrepen. Diegenen die als linking pin hierin acteren zijn de bestuurders. Bij het acteren in de lokale en regionale arena is het van belang dat bestuurders zich laten voeden met informatie vanuit de raad en regelmatig een terugkoppeling geven aan de raad. Zij vergroten hiermee de democratische legitmering door de raad een versterkt gevoel te geven van controleerbaarheid.Show less
In deze scriptie wordt de federatiegemeente overwogen als alternatief voor gemeentelijke samenwerking door middel van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenschappelijke regelingen geven te weinig...Show moreIn deze scriptie wordt de federatiegemeente overwogen als alternatief voor gemeentelijke samenwerking door middel van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenschappelijke regelingen geven te weinig ruimte aan gemeenteraadsleden om gemeentelijke samenwerking aan te sturen. Hierdoor komt de democratische legitimiteit van de samenwerking in het geding. Een federatiegemeente is een samenwerking tussen gemeenten waarbij een aantal gezamenlijke taken worden ondergebracht bij een gezamenlijk bestuur. In dit bestuur zitten gekozen volksvertegenwoordigers om de samenwerking democratische legitimiteit te geven. De gemeenschappelijke regelingen en de federatiegemeente worden met elkaar vergeleken op basis van intrinsieke democratische waarden en de mate waarop ze aansluiten op de taken van gemeenten en gemeenteraden. De federatiegemeente is intrinsiek democratischer dan gemeenschappelijke regelingen en sluit beter aan op de taken van de gemeenteraad. De federatiegemeente is echter moeilijker op te zetten en biedt veel minder flexibele inzetbaarheid dan gemeenschappelijke regelingen. Hierdoor is het niet wenselijk om gemeenschappelijke regelingen te vervangen door federatiegemeenten.Show less