In dit onderzoek is het effect van het minimumloon op het verschil in gewerkte uren tussen man en vrouw in 16 Europese landen over de jaren 2004-2020 bekeken. De hoofdvraag luidt ‘wat is het effect...Show moreIn dit onderzoek is het effect van het minimumloon op het verschil in gewerkte uren tussen man en vrouw in 16 Europese landen over de jaren 2004-2020 bekeken. De hoofdvraag luidt ‘wat is het effect van de hoogte van het minimumloon op verschil in aantal gewerkte uren tussen man en vrouw binnen Europa?’ Vrouwen werken minder uren dan mannen in Europa en dat heeft allerlei negatieve effecten. Doordat vrouwen minder uren werken, is de kans op doorgroeimogelijkheden beperkter. In lijn daarmee zijn vrouwen aan de top en binnen de topbanen ondervertegenwoordigd. Aan de hand van het inkomenseffect en het substitutieeffect is er een theoretische grondslag gelegd aan de verwachting dat het verschil in gewerkte uren kleiner wordt, als het minimumloon stijgt. De verwachting was dat bij vrouwen het inkomenseffect zou overheersen, als er zou worden gecontroleerd voor vruchtbaarheidscijfer, de kosten voor kinderopvang, de hoogte van het belastingtarief en het BBP per inwoner. Dit werd verwacht, aangezien vrouwen een zwakkere positie hebben op de arbeidsmarkt en er dus een groter groeipotentieel is dan voor mannen. Wanneer er dan gecontroleerd zou worden voor de kinderopvang, zouden vrouwen naar verwachting minder waarde hechten aan vrije tijd en zou dit in combinatie met een hoger te verdienen salaris het inkomenseffect doen overheersen. Echter is gebleken dat deze relatie in de praktijk niet of nauwelijks bestaat. Of het effect niet bestaat of dat het in zeer zwakke vorm bestaat, is afhankelijk van het gebruik van het BBP per inwoner als controlevariabele. Het is onduidelijk of BBP per inwoner een onderdeel van het mechanisme is tussen minimumloon enerzijds en het verschil in gewerkte uren anderzijds. Zodoende staat ter discussie of deze variabele een rechtmatige controlevariabele is. Wanneer BBP per inwoner niet wordt meegenomen als controlevariabele, betreft het effect van het minimumloon op het verschil in gewerkte uren een coëfficiënt van -0,065. Wat betekent dat het verschil in gewerkte uren afneemt met 0,146%, wanneer het minimumloon, gemeten als percentage van het landelijk gemiddelde, met 1% stijgt. Het effect is er dientengevolge niet of nauwelijks. In lijn hiermee is de conclusie dat het inkomenseffect eveneens niet of nauwelijks overheerst. De beleidsinstrumenten ‘Earned Income Tax Credit’ en de aanwezigheid en toegankelijkheid van kinderopvang zullen waarschijnlijker doeltreffender zijn in het verkleinen van het verschil in gewerkte uren tussen man en vrouw. Voor dit onderzoek is met name de OECD-database gebruikt. Daarnaast is de database van de Europese Commissie gebruikt. Het onderzoek omvat 16 Europese landen over de jaren 2004 tot en met 2020. Dit komt neer op 272 observaties. Er is zowel gebruik gemaakt van pooledOLS als van fixed effects om tot de resultaten te komen. Een model welke is gebaseerd op de fixed effects-methode is gebruikt als centraal model.Show less
This paper theorises whether gender-egalitarian values could be a helpful indicator in the effort of political science to explain the gender gap in political knowledge. It first develops a...Show moreThis paper theorises whether gender-egalitarian values could be a helpful indicator in the effort of political science to explain the gender gap in political knowledge. It first develops a theoretical framework based on the gendered political socialisation process. Based on country-level data from around the World Value Survey, it examines the relationship between gender-egalitarian values and the political knowledge of respondents in the CSES survey. Overall, it offers compelling insight into descriptive representation’s potential and limitations to understand the discrepancies between men and women in political knowledge.Show less