Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie worden verschillende vormen van mannelijkheid en vrouwelijkheid belicht en bevraagd aan de hand van populaire culinaire films, alsmede hoe deze dynamieken zich meten aan bestaande...Show moreIn deze scriptie worden verschillende vormen van mannelijkheid en vrouwelijkheid belicht en bevraagd aan de hand van populaire culinaire films, alsmede hoe deze dynamieken zich meten aan bestaande machtsverhoudingen en representaties van gender in de culinaire industrie.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Vergelijkend onderzoek naar het gebruik van het traditionele vrouwelijk symbool uit de Ierse poëtische traditie in Seamus Heaney's bundel North en Eavan Bolands bundel A Woman Without a Country.
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wil ik toelichten hoe taal, essentialisme en bepaalde culturele constructies kunnen worden geanalyseerd, versterkt of doorbroken in populaire media. Ik wil dit doen aan de hand van...Show moreIn deze scriptie wil ik toelichten hoe taal, essentialisme en bepaalde culturele constructies kunnen worden geanalyseerd, versterkt of doorbroken in populaire media. Ik wil dit doen aan de hand van Ursula le Guin’s Earthsea-serie. De reden waarom ik zal betogen dat deze romanserie relevant is voor deze discussie is de manier waarop de serie omgaat met verschillende en vaak tegenstrijdige vertogen. Een belangrijk thema in deze scriptie is de (magische) werking van taal en hoe taal de wereld construeert en deconstrueert.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
This thesis investigates three films by pre-revolutionary Russian director Yevgeni Bauer, in which men obsessed with portraits of dead women enter into relationships with female stage performers,...Show moreThis thesis investigates three films by pre-revolutionary Russian director Yevgeni Bauer, in which men obsessed with portraits of dead women enter into relationships with female stage performers, who die as a result of this relationship. I argue that the stasis and death invoked by the portraiture these men obsess over clashes with the kinetic nature of these women, which is indicated in part by their self-expression on the stage, in such a way as to introduce the necessity of female death into the relationships. Further, I argue that the construction of the films indicates a critical view of the male position in these relationships.Show less