Slechts een minderheid van Japanse vaders nemen vaderschapsverlof op na de geboorte van hun kind. Maar door onderzoek te doen naar deze minderheid kan de waarde van vaderschapsverlof ontdekt worden...Show moreSlechts een minderheid van Japanse vaders nemen vaderschapsverlof op na de geboorte van hun kind. Maar door onderzoek te doen naar deze minderheid kan de waarde van vaderschapsverlof ontdekt worden. In deze scriptie wordt doormiddel van een blog analyse gekeken naar de redenen waarom vaders in Japan langdurig vaderschapsverlof opnemen en de veranderingen die de vaders meemaken tijdens deze verlofperiode. Hiermee belicht deze scriptie de effectiviteit van langdurig vaderschapsverlof op de gezinsband en work-life balance van de ouders.Show less
In de afgelopen decennia wordt de Japanse maatschappij afgebeeld als een maatschappij waarin het overgrote deel van de bevolking tot de middenklasse behoort. Na de Tweede Wereldoorlog verloren de...Show moreIn de afgelopen decennia wordt de Japanse maatschappij afgebeeld als een maatschappij waarin het overgrote deel van de bevolking tot de middenklasse behoort. Na de Tweede Wereldoorlog verloren de rijkere klassen hun macht en rijkdom. Tijdens de periode van economische groei die op de oorlog volgde, streefde de bevolking na om ‘gemiddeld’, en daarmee ‘net als anderen’ te zijn. Waar de Japanse maatschappij eerst op een verticale manier in te delen was (in hoge en lage klassen) kunnen we vanaf deze periode spreken van één horizontale klasse waarin men op basis van culturele voorkeuren gecategoriseerd kan worden. Een manier waarop mensen zich toch van elkaar onderscheidden, was door middel van kleding. Op welke manier onderscheiden groepen mensen zich van elkaar binnen een horizontale klasse? Voortbordurend op Soichiro Matsutani’s essay over differentiatie wil ik in deze scriptie onderzoeken hoe huisvrouwen en werkende vrouwen zich door middel van kleding van elkaar afzetten binnen de horizontale klasse in Japan. Na een literaire bespreking van vorige onderzoeken op het gebied van mode, zal ik zelf hieraan een toevoeging proberen te leveren door middel van een visuele analyse van twee soorten tijdschriften: één voor werkende vrouwen (ar) en één voor huisvrouwen (Ray).Show less
A prominent aspect of traditional Japanese dance is that it contains parts or dances that are called “male” or “female” that can be danced by dancers of either sex. This study analyses the parts...Show moreA prominent aspect of traditional Japanese dance is that it contains parts or dances that are called “male” or “female” that can be danced by dancers of either sex. This study analyses the parts called “male” or otoko-furi and “female” or onna-furi within yosakoi dance, a modern style of Japanese folkdance through movement analysis and questionnaires. The research question is as following: What are the features of otoko-furi and onna-furi within yosakoi dance, and do these parts resist or affirm gender stereotypes? It becomes clear that it is hard to define otoko-furi and onna-furi, even though the parts contain contrasting movements. Furthermore, contrary to traditional dance the gender of the body of the dancer matters for the execution of the part. This forces dancers to conform their dancing part to the sex of their body, and affirm gender stereotypes rather then resisting them.Show less