Het doel van dit onderzoek was uitvinden of schoolbibliotheken van Nederlandse basisscholen aansluiten op de leesvoorkeur van jongens en meisjes uit groep 6 en 7. Wanneer scholen rekening houden...Show moreHet doel van dit onderzoek was uitvinden of schoolbibliotheken van Nederlandse basisscholen aansluiten op de leesvoorkeur van jongens en meisjes uit groep 6 en 7. Wanneer scholen rekening houden met verschillen in leesvoorkeur tussen jongens en meisjes, kan dit een positief effect hebben op de leesmotivatie (Clark, 2010). Er werd een digitale vragenlijst afgenomen bij een sample van 118 kinderen (Mleeftijd = 10.31, SD = 0.68) die zijn geworven via basisscholen in de Randstad en Zeeland, waarvan 69 meisjes en 49 jongens. Het was een exploratief onderzoek waar kwantitatieve en kwalitatieve analyses zijn uitgevoerd. Er bleek een significant verschil in leesvoorkeur tussen jongens en meisjes voor de genres 'tienerverhalen' (F(1, 104) = 35,85, p <0.05, partial η 2 = 0.26) en 'sport' (F(1, 104) = 11.10 , p <0.05; partial η 2 = 0.10). Er was geen significant verschil in de beoordeling van de schoolbibliotheek tussen jongens en meisjes. Dit was een gemiddeld lage voldoende van 6.16 (SD = 2.49) op een schaal van 1 - 10. Daarnaast werd geen samenhang gevonden tussen sekse en de aanwezigheid van favoriete boeken in de schoolbibliotheek. Beide seksen zouden meer leuke boeken willen in de schoolbibliotheek. Meisjes vonden de moderniteit van boeken belangrijker dan jongens. Meisjes hechten meer waarde aan zitruimte in de schoolbibliotheek dan jongens. Geconcludeerd werd dat schoolbibliotheken onvoldoende aansluiten op de leesvoorkeur van jongens en meisjes. Door rekening te houden met gender-stereotypes in het aanbod van leesmateriaal kan de leesmotivatie van kinderen vergroot worden. Voor vervolgonderzoek kan worden in gegaan op het verband tussen identificatie met gender-stereotypes en leesvoorkeur.Show less
In het huidige onderzoek is onderzocht of ouderlijke betrokkenheid is gerelateerd aan de ontwikkeling van gedragsproblemen bij kinderen. Hierbij is afzonderlijk gekeken naar de relatie tussen...Show moreIn het huidige onderzoek is onderzocht of ouderlijke betrokkenheid is gerelateerd aan de ontwikkeling van gedragsproblemen bij kinderen. Hierbij is afzonderlijk gekeken naar de relatie tussen moederlijke betrokkenheid en gedragsproblemen en de relatie tussen vaderlijke betrokkenheid en gedragsproblemen. Tevens is de relatie tussen gender en ouderlijke betrokkenheid onderzocht. Bij 102 kinderen van zes tot en met tien jaar (M = 8.02) en hun moeders zijn huisbezoeken afgelegd, waarbij vragenlijsten (APQ en CBCL) en een interview (HOME) zijn afgenomen. Van de respondenten had 98% de Nederlandse nationaliteit. Uit de resultaten van dit onderzoek bleek er geen relatie te bestaan tussen ouderlijke betrokkenheid en gedragsproblemen. Moederlijke en vaderlijke betrokkenheid waren ook afzonderlijk niet gerelateerd aan gedragsproblemen. Er is geen relatie gevonden tussen gender en ouderlijke betrokkenheid.Show less
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat jongens meer externaliserend probleemgedrag dan meisjes vertonen. Meisjes vertonen meer internaliserend probleemgedrag dan jongens. In huidig onderzoek is dit...Show moreEerder onderzoek heeft uitgewezen dat jongens meer externaliserend probleemgedrag dan meisjes vertonen. Meisjes vertonen meer internaliserend probleemgedrag dan jongens. In huidig onderzoek is dit verband opnieuw onderzocht en de rol van harde discipline in dit verband. Bij 107 gezinnen is onder andere de Child Behavior Checklist (CBCL) en de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) afgenomen. De steekproef waarop de analyses zijn uitgevoerd bestaat uit 106 kinderen vijf tot elf jaar. Bij deze kinderen is tegen de verwachtingen in geen verband gevonden tussen geslacht en zowel externaliserend als internaliserend probleemgedrag. Ook is er geen verschil in het gebruik van harde discipline bij jongens of meisjes. Wel is er een mediërende rol gevonden van harde discipline in het verband tussen geslacht en externaliserend probleemgedrag, hetgeen overeenkomt met de verwachtingen. Huidig onderzoek bevat nog beperkingen als het gaat om het trekken van de steekproef, manier van afname en het meetinstrument voor harde discipline.Show less