Tegenwoordig wordt er in media en publieke opinie steeds meer waarde gehecht aan het concept genderneutraal opvoeden. Uit eerder onderzoek blijkt dat niet genderneutraal opvoeden kinderen al op...Show moreTegenwoordig wordt er in media en publieke opinie steeds meer waarde gehecht aan het concept genderneutraal opvoeden. Uit eerder onderzoek blijkt dat niet genderneutraal opvoeden kinderen al op jonge leeftijd in een ‘gender hokje’ plaatst. Op de lange termijn heeft dit gevolgen voor verschillen in beroepskeuzes en inkomsten van mannen en vrouwen. Om dit te voorkomen moet er al vroeg worden gekeken naar genderneutraal opvoeden. Gendersocialisatie begint namelijk al op de kinderopvang. In dit onderzoek is daarom een eerste aanzet van een observatie-instrument voor genderneutraal opvoeden op de kinderopvang ontwikkeld. De onderzoekstudenten hebben dit instrument ontwikkeld gebaseerd op wetenschappelijke literatuur over gender(overtuigingen), uit zowel de gezins-, kinderopvang- als schoolcontext. Het formulier bestaat uit negen categorieën die zijn ondergebracht in zes subschalen, namelijk: activiteiten, gender, interactie, mate van instructie, corrigeren en de ruimte van de kinderdagverblijven. Er zijn in totaal elf observaties gedaan om het observatie-instrument aan te scherpen en de betrouwbaarheid ervan te testen. Uit de analyses over de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid bleek dat het observatie-instrument in zijn geheel betrouwbaar was, maar dat nog niet alle subschalen voldoende betrouwbaar geacht konden worden. De beschrijvingen van de observatoren met betrekking tot de ruimte kwamen grotendeels overeen. Er is nog verder onderzoek nodig om ervoor te zorgen dat ook alle subschalen een goede interbeoordelaarsbetrouwbaarheid hebben en het observatie-instrument in de praktijk gebruikt kan worden. Hoewel dit onderzoek een duidelijk startpunt vormt voor een observatie-instrument om genderneutraal opvoedgedrag mee in kaart te kunnen brengen, is vervolgonderzoek aan te raden om het instrument verder te ontwikkelen en bruikbaar te maken voor de praktijk.Show less
‘Boys will be boys?’ is een vier jaar lopend onderzoek naar verschillende aspecten van de opvoeding, zoals gendersocialisatie en ontvankelijkheid voor opvoeding van kinderen in relatie tot de...Show more‘Boys will be boys?’ is een vier jaar lopend onderzoek naar verschillende aspecten van de opvoeding, zoals gendersocialisatie en ontvankelijkheid voor opvoeding van kinderen in relatie tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de vroege kindertijd. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een within-family design. Dit houdt in dat zowel verschillen tussen gezinnen als verschillen binnen gezinnen worden onderzocht. Hiermee worden verschillen tussen families zoveel mogelijk uitgesloten waardoor duidelijk kan worden vastgesteld welke interacties binnen gezinnen belangrijk zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Daarnaast worden zowel moeders als vaders apart bestudeerd.Show less