In deze bachelorscriptie wordt onderzoek gedaan naar de vermelding en behandeling van de Indonesische dekolonisatieoorlog in schoolboeken geschiedenis voor het voortgezet onderwijs. Een selectie...Show moreIn deze bachelorscriptie wordt onderzoek gedaan naar de vermelding en behandeling van de Indonesische dekolonisatieoorlog in schoolboeken geschiedenis voor het voortgezet onderwijs. Een selectie van 24 schoolboeken uit de periode 1950-2010 wordt nader bekeken om te bepalen welke ontwikkeling er valt waar te nemen op het gebied van terminologie, algehele inhoud en kwantitatieve omvang van de teksten. Drie deelperiodes bestaande uit de jaren 1950-1969, 1969-1987 en 1988-2010 worden ieder als deelvraag behandeld. Wat blijkt is dat de periode '50-'69 als periode van zwijgen kan worden bestempeld. De term 'oorlog' wordt vermeden, 'politionele actie' heeft de voorkeur. Dit verandert in de jaren ’70. Eufemismen en pro-Nederlandse terminologie worden steeds vaker vervangen door neutralere bewoordingen. Vanaf de jaren ’90 heeft de term ‘oorlog’ definitief de voorkeur en komen door Nederlandse troepen gepleegde oorlogsmisdaden ter sprake. Enkele opvallende verschillen komen eveneens naar voren. Allereerst op gebied van illustraties, die de leerling moeten helpen om de stof te begrijpen. In de eerste periode ontbreken deze volledig, terwijl in de laatste periode illustraties de bladzijdes domineren. Ten tweede is er een verschil tussen schoolniveaus, waarbij VWO-boeken veel uitvoeriger op de gebeurtenissen ingaan dan VMBO-lesmethodes. Ten slotte is er een significant verschil tussen boeken gespecifieerd voor de onderbouw en bovenbouw. Controverses zoals oorlogsmisdaden komen vaker en met meer pagina’s aan bod in lesmethodes gericht op de bovenbouw.Show less