Voor Fukuyama is het doel van de geschiedenis dat de idee van vrijheid wordt gerealiseerd. De overwinning van de liberaal democratische ideologie op het fascisme en communisme realiseert deze...Show moreVoor Fukuyama is het doel van de geschiedenis dat de idee van vrijheid wordt gerealiseerd. De overwinning van de liberaal democratische ideologie op het fascisme en communisme realiseert deze vrijheid. De liberale democratie heeft een universele aantrekkingskracht en zal naar zijn verwachting alle andere bestuursvormen vervangen. Een Hegeliaanse strijd om erkenning is de motor van de geschiedenis. Uit deze strijd komt de liberaal democratische mens als winnaar tevoorschijn, transformeert de wereld in een one harmonious world en zal de motor van de geschiedenis stilvallen omdat de bestemming van de geschiedenis is bereikt. De essentie van de geschiedenis is voor Huntington de strijd tussen beschavingen. Hij heeft kritiek op Fukuyama’s teleologische geschiedfilosofie. De liberale democratie heeft helemaal geen universele aantrekkingskracht en is een typisch westerse manier om een samenleving in te richten die door iedere andere beschaving verworpen zal worden zodra een beschaving bewuster wordt van haar eigen culturele- en religieuze identiteit. Strijd tussen beschavingen is voor Huntington de motor van de geschiedenis. In deze scriptie wordt duidelijk dat de geschiedenis niet in de richting van een bepaald ideologisch einddoel wordt voortgestuwd en dat de geschiedenis niet primair gedefinieerd kan worden door de opkomst en val van beschavingen. Er valt geen allesomvattend doel of patroon in de geschiedenis te ontdekken omdat de wereld te complex en te veranderlijk is.Show less