Kinderen zijn al heel vroeg in staat om niet-symbolische hoeveelheden te onderscheiden. Dit gebeurt met behulp van het benaderend getal-systeem, een schattend of benaderend numeriek...Show moreKinderen zijn al heel vroeg in staat om niet-symbolische hoeveelheden te onderscheiden. Dit gebeurt met behulp van het benaderend getal-systeem, een schattend of benaderend numeriek verwerkingssysteem dat zorgt voor een abstracte, interne representatie van niet-symbolische aantallen. De precisie van dit systeem is afhankelijk van de verhouding tussen de aantallen. Ondanks dat verschillende onderzoeken aanwijzingen hebben gevonden voor een verband tussen de accuratesse en de snelheid van de precisie van het benaderend getal-systeem en de rekenvaardigheden, is niet duidelijk waar dit verband op berust. In het huidige onderzoek is dit verband bekeken met behulp van een correlationeel onderzoek onder 147 kinderen tussen de 9 en 13 jaar oud. In het onderzoek werd het benaderend getal-systeem onderzocht middels een taak voor het vergelijken van hoeveelheden. Op deze taak werd de snelheid en accuratesse en de invloed van kleiner wordende verhoudingen tussen hoeveelheden gemeten. Om individuele verschillen in rekenvaardigheid te bekijken werd een test gebruikt om rekenvaardigheidsniveau vast te stellen en met getal- en rekentaken werd een onderscheid gemaakt in verschillende soorten taken. Hierin werd gevonden dat de gemiddelde snelheid (p = .01, d = .04) en gemiddelde accuratesse (p = .01, d = .05) waarmee hoeveelheden worden vergeleken de individuele verschillen in rekenniveau verklaren. Een vergelijkbaar resultaat werd niet gevonden wanneer de snelheid (p = .70, d < . 01) en de accuratesse (p = .45, d = .01) afgezet worden tegen kleiner wordende verhoudingen tussen hoeveelheden. De resultaten veronderstellen dat niet de gevoeligheid voor verhoudingen, maar het snel en accuraat kunnen inzetten van de interne representaties een voorspeller is voor rekenvaardigheidsniveau.Show less