Deze bachelorscriptie behandelt de popularisering van radicale wetenschappelijke denkbeelden over het vroege christendom in de periode 1950-2000. Centraal staat de prominente protestantse theoloog...Show moreDeze bachelorscriptie behandelt de popularisering van radicale wetenschappelijke denkbeelden over het vroege christendom in de periode 1950-2000. Centraal staat de prominente protestantse theoloog Gustaaf Adolf van den Bergh van Eysinga, een vooraanstaande representant van de zgn. ‘Hollandse Radicale School’, en de wijze waarop diens opvattingen door geestverwanten in ons land werden verbreid. Dit alles wordt geplaatst tegen de achtergrond van de geschiedenis van deze interessante richting met bijzondere aandacht voor Van den Bergh van Eysinga en vanuit een diachroon perspectief gecontextualiseerd naar de religieuze en wetenschappelijke achtergronden. Ten slotte wordt een oordeel geveld over de implicaties voor het huidige onderzoeksveld, bijv. wat de relevantie van de ‘Hollandse Radicale School’ is voor het huidige wetenschappelijke debat over het vroege christendom.Show less