Hoe valt te verklaren dat meisjes al vanaf 1871 deelnamen aan het onderwijs op de hogere burgerschool? Het hbs-onderwijs diende bij uitstek om de ondernemende, moderne burger op te leiden, een...Show moreHoe valt te verklaren dat meisjes al vanaf 1871 deelnamen aan het onderwijs op de hogere burgerschool? Het hbs-onderwijs diende bij uitstek om de ondernemende, moderne burger op te leiden, een notie die lijnrecht tegenover het negentiende-eeuwse ideaal van de passieve, zorgzame vrouw staat. Het is daarom des te frappanter dat meisjes nog geen tien jaar na de oprichting van de hbs, zonder actieve steun van pressiegroepen, werden toegelaten tot juist deze school. Bovenstaande vraag tracht beantwoord te worden via een blik op het masculiene karakter van de hbs, waarom meisjes in 1871 werden toegelaten, en waarom steeds meer meisjes deel konden blijven nemen aan het onderwijs op de hbs. Literatuur keek tot nu toe voornamelijk naar de meningen die feministen, politici, en pedagogen over gemengd onderwijs hadden, terwijl geconcludeerd wordt dat die discussie amper impact had op de praktijk. De focus in dit onderzoek ligt daarom bij die praktijk middels raadpleging van verzoekschriften tot toelating, enquêtes onder schooldirecteuren en gedenkboeken van hbs’en.Show less