Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de kennis, de houding en het gedrag van leerkrachten ten opzichte van rekendifferentiatie en de mate van toepassing van differentiatie....Show moreHet doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de kennis, de houding en het gedrag van leerkrachten ten opzichte van rekendifferentiatie en de mate van toepassing van differentiatie. Hiervoor hebben leerkrachten van groep 3 tot en met 8 van drie verschillende basisscholen een vragenlijst ingevuld (N=18). De vragenlijst bestond uit drie schalen, kennis, houding en gedrag, met 14-16 vragen per schaal. Uit de resultaten blijkt dat de houding van leerkrachten tegenover rekendifferentiatie het meest positief was. Ook is gevonden dat kennis een significante, positieve voorspeller voor gedrag is. Verder verschillen kennis, houding en gedrag binnen een differentiatiemethode. Opvallend is dat coöperatieve werkvormen, preteaching en het geven van mogelijkheden tot keuzes het minst hoog scoren op de schalen houding en gedrag. Ook is de correlatie tussen het aantal jaar dat een leerkracht voor de klas staat en hun gedrag tegenover rekendifferentiatie onderzocht. Daaruit kwam naar voren dat dit niet significant is. Verder kwam uit dit onderzoek dat er geen significante correlatie bestaat tussen de leeftijd van leerkrachten en hun houding. Vanwege een kleine steekproef kunnen er minder significante resultaten zijn gevonden dan er daadwerkelijk zijn en kunnen de conclusies niet direct vertaald worden naar de populatie leerkrachten in Nederland. Vervolgonderzoek is noodzakelijk om te kijken naar de implementatie van de resultaten van deze studie.Show less
In de huidige studie werd onderzocht in welke mate Nederlandse basisschoolleerkrachten effectieve leesbevorderaars zijn op het vlak van hun eigen kennis, gedrag en houding. Om deze vraag te...Show moreIn de huidige studie werd onderzocht in welke mate Nederlandse basisschoolleerkrachten effectieve leesbevorderaars zijn op het vlak van hun eigen kennis, gedrag en houding. Om deze vraag te beantwoorden werden er 4 focusgroepen gehouden op een Nederlandse basisschool, waaraan 21 leerkrachten deelnamen. Hieruit blijkt dat leerkrachten, bewust of onbewust, veel goede keuzes maken op het vlak van gedrag en houding. De resultaten over de kennis van de leerkrachten lijken eerder te wijzen op onbewuste keuzes, aangezien leerkrachten weinig termen uit de literatuur over (lees)motivatie gebruikten. Toch slaagden leerkrachten er wel in om (on)gemotiveerde lezers te herkennen, effectieve werkvormen in te zetten en het belang van hun eigen leeshouding in te zien. De beperkingen en resultaten van de huidige studie roepen op tot vervolgonderzoek naar de kennis van Nederlandse basisschoolleerkrachten over het stimuleren van leesmotivatie.Show less
Binnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale...Show moreBinnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale onderzoeksvraag: In hoeverre differentiëren leerkrachten in het basisonderwijs tijdens de rekenles en wat is hun kennis, houding en gedrag ten opzichte hiervan? Ook is gekeken of individuele verschillen van leerkrachten in leeftijd, onderwijservaring en bouw waarin hij of zij werkzaam is hier invloed op heeft. Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet waar door middel van een 5-punts-likert schaal die kennis, houding en gedrag van de leerkrachten werd uitgevraagd. Bij het analyseren van de vragenlijst zijn de resultaten van achttien respondenten meegenomen. Uit de resultaten bleek dat de houding van de leerkrachten significant hoger uitviel dan de kennis en het gedrag. Ook bleek dat er geen significante verschillen gevonden zijn in leeftijd, onderwijservaring en bouw. De mate van kennis, houding en gedrag zijn dus niet significant verschillend wanneer de leerkrachten in een van deze achtergrondkenmerken verschillen. Iedere leerkracht zou, ongeacht de ervaring, leeftijd en bouw waarin het werkzaam is, in staat moeten zijn om effectief te kunnen differentiëren.Show less