Deze studie onderzocht de invloed van organisatie- en persoonlijkheidskenmerken op bereidheid om geld te geven aan het goede doel, met verwachte trots als onderliggend psychologisch mechanisme. Dit...Show moreDeze studie onderzocht de invloed van organisatie- en persoonlijkheidskenmerken op bereidheid om geld te geven aan het goede doel, met verwachte trots als onderliggend psychologisch mechanisme. Dit is onderzocht door middel van een cross-sectionele vragenlijst studie. Deelnemers waren mensen met een identiteit die atypisch is voor de non-profit organisatie (N = 114). De eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat er geen significante relatie is tussen empathie en donatiebereidheid van geld, en tussen identificatie met alle mensheid en donatiebereidheid van geld. Daarnaast toonde de eerste multipele regressieanalyse onder andere aan dat verwachte trots een directe en positieve relatie heeft met donatiebereidheid van geld, wanneer er werd gecontroleerd voor leeftijd, cognitieve en affectieve empathie, identificatie met alle mensheid en succes en transparantie van de organisatie. Uit de tweede multipele regressieanalyse bleek dat succes en transparantie van een organisatie een directe en positieve relatie hebben met een verwacht gevoel van trots wanneer mensen lid zouden worden van de organisatie. Er werd gecontroleerd voor cognitieve en affectieve empathie, identificatie met alle mensheid en leeftijd. Na uitvoer van een mediatieanalyse bleek het indirecte effect van succes en transparantie op donatiebereidheid van geld, via verwachte trots als mediator significant. De moderatie effecten bleken niet significant, na uitvoer van een moderatie regressieanalyse. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen, sterke punten en suggesties voor nieuw onderzoek worden besproken.Show less