Dit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de donatiebereidheid van vrijwilligers. We hebben een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek gedaan onder vrijwilligers (n = 105) van verschillende non-profit organisaties. De eerste multipele regressieanalyse toonde dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers beiden direct positief relateren aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het geld doneren aan de organisatie. De tweede multipele regressieanalyse liet o.a. zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie negatief is gerelateerd aan de bereidheid om tijd te doneren. Onze derde multipele regressieanalyse, waarbij respect een controlevariabele was, gaf aan dat baancomplexiteit direct positief is gerelateerd aan psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De vierde multipele regressieanalyse, waarbij baancomplexiteit de controlevariabele was, heeft laten zien dat respect direct positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde dat baancomplexiteit, via psychologisch eigenaarschap van de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde ook dat respect, via identificatie met de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek, worden besproken.Show less