Tijdens het begrijpend lezen monitoren lezers hun begrip, ze controleren of ze de tekst nog begrijpen. Doordat lezers proberen hun begrip te herstellen wanneer het verhaal niet klopt, lezen ze...Show moreTijdens het begrijpend lezen monitoren lezers hun begrip, ze controleren of ze de tekst nog begrijpen. Doordat lezers proberen hun begrip te herstellen wanneer het verhaal niet klopt, lezen ze langer over een inconsistente tekst dan over een consistente tekst. Dit wordt ook wel het inconsistentie-effect genoemd. Doel van dit onderzoek is om te kijken of dit inconsistentie-effect bij kinderen in groep 7 en adolescenten aanwezig is en of dit effect afneemt naarmate een tekst langer wordt. Ook wordt gekeken of deze eventuele afname verschilt tussen goede en zwakke begrijpend lezers in groep 7. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de inconsistentietaak, waarbij deelnemers consistente en inconsistente verhaaltjes lezen op de computer. Uit het onderzoek blijkt dat dit inconsistentie-effect inderdaad aanwezig is bij leerlingen in groep 7 en adolescenten. Dit effect neemt af naarmate de tekst langer wordt. Er zijn geen verschillen tussen goede en zwakke begrijpend lezers.Show less
Een belangrijke vaardigheid bij begrijpend lezen is begripsmonitoring, de vaardigheid om te evalueren of de tekst begrepen wordt. In deze studie is onderzoek gedaan naar begripsmonitoring bij...Show moreEen belangrijke vaardigheid bij begrijpend lezen is begripsmonitoring, de vaardigheid om te evalueren of de tekst begrepen wordt. In deze studie is onderzoek gedaan naar begripsmonitoring bij leerlingen uit groep zeven (N= 29) en adolescenten (N = 29). De onderzoeksvraag luidt: ‘Is de gevonden afname van het inconsistentie-effect bij adolescenten ook te vinden bij leerlingen uit groep zeven?’ Begripsmonitoring wordt met behulp van een inconsistentie taak gemeten, waarbij proefpersonen korte verhaaltjes lezen waarbij de ene helft van de verhaaltjes consistent zijn en de andere helft inconsistent. Indien de participanten de inconsistenties opmerken is er sprake van een inconsistentie-effect: in dit geval is de leestijd bij inconsistente zinnen langer dan bij consistente zinnen. Naast de manipulatie in consistentie van het verhaal wordt het aantal fillerzinnen gemanipuleerd, van drie tot en met zes fillerzinnen. Verder zijn leerlingen uit groep zeven ingedeeld in goede en zwakke begrijpend lezers op basis van CITO-scores voor begrijpend lezen. Uit de resultaten blijkt dat leerlingen uit groep zeven net als adolescenten een inconsistentie-effect laten zien. Bij beide groepen is er bij drie, vier en vijf fillerzinnen sprake van een inconsistentie-effect, bij zes fillerzinnen niet meer. Ook is er geen verschil in inconsistentie-effect tussen goede en zwakke begrijpend lezers uit groep zeven. Dus zowel de groepen (groep zeven en adolescenten), als goede en zwakke begrijpend lezers uit groep zeven zijn in staat om inconsistenties in de tekst op te merken. Deze groepen zijn bezig met monitoren van hun begrip tijdens het lezen van een tekst.Show less
In deze studie is het monitoren van begrip bij leerlingen in groep 7 onderzocht en vergeleken met de gegevens van adolescenten. Tevens is het monitoren van begrip van 20 sterke en 9 zwakke...Show moreIn deze studie is het monitoren van begrip bij leerlingen in groep 7 onderzocht en vergeleken met de gegevens van adolescenten. Tevens is het monitoren van begrip van 20 sterke en 9 zwakke begrijpend lezers uit groep 7 met elkaar vergeleken. Er hebben 29 participanten uit groep 7 en 29 adolescenten aan dit onderzoek deelgenomen. Met behulp van een inconsistentietaak werd getest of participanten het begrip van een tekst monitoren. Hierbij werd within subjects gekeken naar verschillen in leestijd tussen consistente en inconsistente zinnen, het zogenoemde inconsistentie effect. Om te kijken of deze verschillen bij een toename van het aantal filler zinnen veranderen, is er ook gekeken naar het inconsistentie effect per drie, vier, vijf of zes filler zinnen. De data van leerlingen uit groep 7 werden between subjects vergeleken met de resultaten van de adolescenten. Ook de data van de sterke en zwakke lezers werden between subjects met elkaar vergeleken. De uitkomst van een RMANOVA analyse geeft aan dat leerlingen in groep 7 en adolescenten tijdens het lezen het begrip van de tekst monitoren. Bij een toename van het aantal filler zinnen in het verhaal neemt het verschil in leestijd tussen de consistente en inconsistente zin af bij beide leeftijdsgroepen. In de conditie van zes filler zinnen is er geen significant inconsistentie effect gevonden. Er zijn ook geen significante verschillen gevonden in het inconsistentie effect tussen sterke en zwakke lezers in groep 7 wat betreft de toename van het aantal filler zinnen.Show less