In dit onderzoek is bij 38 universitaire studenten (M = 20.29, SD = 2.60) onderzocht hoe informatie verwerkt wordt bij het lezen van meerdere teksten. Er is gekeken of verbanden tussen teksten...Show moreIn dit onderzoek is bij 38 universitaire studenten (M = 20.29, SD = 2.60) onderzocht hoe informatie verwerkt wordt bij het lezen van meerdere teksten. Er is gekeken of verbanden tussen teksten invloed hebben op de verwerking van informatie. Ook is er onderzocht of het toevoegen van afstand tussen twee bij elkaar horende teksten de verwerking van informatie beïnvloedt. Dit onderzoek is gedaan aan de hand van een leestaak met vijf verschillende condities. Twee condities hadden betrekking op het aanbod van informatie en drie condities hadden betrekking op het aanbieden van teksten met en zonder verbanden. Verder zijn een werkgeheugentaak (Swanson Sentence Span Task) en een leesvaardigheidstaak (CBM Maze) gebruikt. Er werden geen significante resultaten gevonden voor afstand en verbanden. Ook werd geen effect gevonden voor werkgeheugen en leesvaardigheid op verwerking van informatie. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat er sprake was van interferentie bij de opslag van informatie uit de gelezen teksten. Aanbevolen wordt om in verder onderzoek minder verschillende onderwerpen te gebruiken in de leestaak om interferentie te verminderen.Show less