De oplages van lokaal nieuws, voornamelijk in kleinere gemeentes, lopen terug (De Jong & Koetsenruijter, 2019, 27). Dit kan als gevolg hebben dat de belangrijke taken van lokaal nieuws, zoals...Show moreDe oplages van lokaal nieuws, voornamelijk in kleinere gemeentes, lopen terug (De Jong & Koetsenruijter, 2019, 27). Dit kan als gevolg hebben dat de belangrijke taken van lokaal nieuws, zoals het controleren van de macht, in gevaar komen. Dat er een verminderd lokaal nieuwsaanbod is komt onder andere doordat de huidige generatie jongvolwassenen minder geïnteresseerd lijkt in lokaal nieuws dan eerdere generaties (Duiven et al., 2015, 9). De volgende onderzoeksvraag is opgesteld: Waarom volgen jongvolwassen nieuwsconsumenten naar eigen zeggen geen lokaal nieuws? Deze vraag is zo open gehouden, omdat er weinig literatuur was dat dit fenomeen kan verklaren. Het doel van dit onderzoek is dan ook om concepten te vinden die door respondenten zelf worden aangehaald als hun redenen voor het niet volgen van lokaal nieuws. Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden zijn er semigestructureerde interviews gehouden met dertien in Leiden wonende jongvolwassenen, die wel nieuws volgen, maar geen lokaal nieuws. Deze interviews zijn met videobel programma’s gehouden, omdat de COVID-19 pandemie het onmogelijk maakte om de interviews face-to-face te houden. In de interviews gaven de respondenten een aantal mogelijke redenen voor hun desinteresse aan; I) zij voelen weinig regiobinding en weinig sociale cohesie in Leiden, II) zij voelen zich niet aangesproken door de Leidse lokale nieuwsmedia en de onderwerpen die worden behandeld in Leidse lokale nieuwsmedia, en tenslotte III) hebben zij minder vertrouwen in de betrouwbaarheid van Leids lokaal nieuws. Op basis van deze genoemde redenen zou Leids lokaal nieuws kunnen proberen om over meer verschillende onderwerpen te schrijven die jonge mensen aan kunnen spreken. Ook moet er geprobeerd worden om de betrouwbaarheid van hun nieuws te vergroten door de verhalen beter uit te diepen. Vervolgonderzoek is nodig om uit te zoeken of deze factoren die door de respondenten genoemd zijn daadwerkelijk een uitwerking hebben op de interesse van jongvolwassenen in lokaal nieuws.Show less
Dit onderzoek schetst op basis van wetenschappelijke literatuur, populaire literatuur en een case study hoe RT en Spoetnik desinformatie gebruiken. Uit een analyse van de literatuur blijkt dat...Show moreDit onderzoek schetst op basis van wetenschappelijke literatuur, populaire literatuur en een case study hoe RT en Spoetnik desinformatie gebruiken. Uit een analyse van de literatuur blijkt dat Russische desinformatie een tamelijk recent verschijnsel is, dat verschilt van ouderwetse propaganda en het Sovjetfenomeen dezinformatsia. Waar ouderwetse propaganda tot doel had de ontvanger tot actie aan te zetten, lijkt desinformatie vooral bedoeld om de ontvanger te verwarren en in een passieve staat te brengen. Naast een grote hoeveelheid (tegenstrijdige) berichten komt uit de populaire literatuur nog een aantal elementen van desinformatie naar voren, namelijk samenzweringstheorieën, whataboutism, (geladen) taalgebruik, en journalistieke balans. Aan de hand van deze kenmerken is de case – de verslaggeving over MH17 door RT en Spoetnik – bestudeerd. De analyse laat zien dat er in de case sprake is van desinformatie, en dat de voornoemde elementen in meer of mindere mate gebruikt zijn in de verslaggeving.Show less