In het huidige onderzoek is onderzocht of digitale prentenboeken op het smartboard de ontwikkeling van printkennis, het foneembewustzijn en de boekgebonden woordenschat van kleuters stimuleerde....Show moreIn het huidige onderzoek is onderzocht of digitale prentenboeken op het smartboard de ontwikkeling van printkennis, het foneembewustzijn en de boekgebonden woordenschat van kleuters stimuleerde. Daarnaast werd onderzocht of het inhibitievermogen het effect van digitale prentenboeken op het smartboard op de vroege leesvaardigheden kon voorspellen. Aan het onderzoek participeerden in totaal 58 kleuters, waarvan 31 jongens en 27 meisjes. De gemiddelde leeftijd van de totale steekproef was 64.28 maanden (SD = 8.85). Aan vier verschillende kleuterklassen werd random een conditie toegewezen: een conditie waarin digitale prentenboeken met geschreven tekst werden getoond, een conditie waar digitale prentenboeken zonder geschreven tekst werden getoond, een conditie waar digitale prentenboeken met print referencing werden getoond en ten slotte een controle conditie. Voortesten en natesten werden afgenomen om toenamen in leesvaardigheden te kunnen meten. Na het onderzoek werd geconcludeerd dat digitale prentenboeken met print referencing effectief zijn voor het stimuleren van de ontwikkeling van printkennis. Digitale prentenboeken met print referencing bleken echter niet stimulerend te zijn voor de ontwikkeling van foneembewustzijn. Ook kon het inhibitievermogen het effect van de digitale prentenboeken met print referencing op de ontwikkeling van printkennis en foneembewustzijn niet voorspellen. Daarnaast bleek dat het inhibitievermogen het effect van de verschillende typen digitale prentenboeken op de ontwikkeling van de boekgebonden woordenschat ook niet kon voorspellen. Wel werd geconcludeerd dat digitale prentenboeken zonder en met geschreven tekst effectief zijn om de ontwikkeling van boekgebonden woordenschat te stimuleren. De onderzoeksuitkomsten waaruit blijkt dat digitale prentenboeken met print referencing de printkennis kunnen stimuleren en dat digitale prentenboeken zonder en met geschreven tekst de boekgebonden woordenschat kunnen stimuleren, zijn interessant voor ontwikkelingen binnen het onderwijs. Digitale prentenboeken kunnen namelijk gemakkelijk ingezet worden op scholen en kunnen tevens verwerkt worden in individuele lesprogramma’s.Show less