Er bestaat theoretisch onderzoek naar het definiëren en het belang van verwondering, maar er is nog geen empirisch onderzoek naar verwondering. De theoretische literatuur stelt dat verwondering van...Show moreEr bestaat theoretisch onderzoek naar het definiëren en het belang van verwondering, maar er is nog geen empirisch onderzoek naar verwondering. De theoretische literatuur stelt dat verwondering van belang is voor moreel gedrag. Het huidige onderzoek had als doel om deze relatie tussen verwondering en moreel gedrag in kaart te brengen en daarbij sekseverschillen in acht te nemen. In totaal namen er 733 kinderen van 10-12 jaar oud (M = 11.19, SD = .65) uit de bovenbouw van het primair onderwijs deel, waarvan 406 meisjes en 327 jongens. De kinderen vulden zelf-rapportage vragenlijsten in om verwondering en empathie in kaart te brengen. De vragenlijsten hebben betrekking op vijf verwonderingthema’s waar kinderen zich over kunnen verwonderen: kunst, technologie, kwaadaardig gedrag, natuur en speciale prestaties. Daarnaast vulden de ouders van de kinderen vragenlijsten in over hun kind die altruïsme (N = 536) en integriteit (N = 533) meten. Er komt naar voren dat verwondering gerelateerd is aan het vertonen van meer moreel gedrag. Vooral empathie zorgt voor meer verwondering. Meisjes verwonderen zich meer dan jongens. Daarnaast vertonen meisjes meer empathie en altruïsme. Meisjes vertonen daarentegen niet meer integriteit dan jongens. Wanneer een kind zich verwondert over kwaadaardig gedrag en/of kunst, wordt er meer moreel gedrag vertoond dan wanneer het kind zich verwondert over een ander verwonderingsthema. Meer verwondering gaat dus samen met meer inlevingsvermogen, meer perspectiefname en meer welwillendheid. Dit verband is voor het eerst onderzocht dus meer onderzoek kan worden verricht. Men moet zich altijd blijven verwonderen.Show less