Een kind opvoeden met gedragsproblemen kan voor ouders een hele opgave zijn. Er zijn verschillende type gedragsproblemen zoals onder andere autisme kenmerken, internaliserend en externaliserend...Show moreEen kind opvoeden met gedragsproblemen kan voor ouders een hele opgave zijn. Er zijn verschillende type gedragsproblemen zoals onder andere autisme kenmerken, internaliserend en externaliserend probleemgedrag. Volgens ‘the proposed model’ van Abidin kan het beeld dat ouders van zichzelf hebben als opvoeder beïnvloed worden door verschillende factoren waaronder kindfactoren zoals gedragsproblemen. Als de ouder een negatief beeld van zichzelf vormt naar aanleiding van die verschillende factoren zorgt dit voor stress. Om hier meer inzicht in te krijgen is er met dit onderzoek gekeken naar het verband tussen probleemgedrag bij een kind en ouderlijke stress. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van gedragsproblemen bij kinderen op ouderlijke stress en welk type probleemgedrag de meest voorspellende waarde heeft voor ouderlijke stress. Er is onderscheid gemaakt tussen autisme kenmerken, internaliserend probleemgedrag en externaliserend probleemgedrag. De steekproef van dit onderzoek bestond uit 47 kinderen tussen de 3,5 en 7 jaar oud. De ouders van deze kinderen hebben vragenlijsten ingevuld over de stress die zij ervaren in de opvoeding en over het (probleem)gedrag van hun kind. De verwachtingen waren dat externaliserende gedragsproblemen de grootste invloed zouden hebben op ouderlijke stress. Het onderzoek toont aan dat er een sterk verband is tussen gedragsproblemen bij kinderen en ouderlijke stress. Voornamelijk autisme kenmerken en externaliserend gedrag hebben een voorspellende waarde voor probleemgedrag en dan met name agressief gedrag.Show less
Literatuur met betrekking tot ouderlijke stress, kwaliteit van het ouderschap en probleemgedrag impliceert dat kwaliteit van het ouderschap een mediërende rol speelt in het verband tussen...Show moreLiteratuur met betrekking tot ouderlijke stress, kwaliteit van het ouderschap en probleemgedrag impliceert dat kwaliteit van het ouderschap een mediërende rol speelt in het verband tussen ouderlijke stress en probleemgedrag. Desondanks hebben weinig onderzoekers dit model nader onderzocht. Huidig onderzoek is opgezet met als doel de onderlinge relatie tussen ouderlijke stress, kwaliteit van het ouderschap en internaliserend en externaliserend probleemgedrag in kaart te brengen. Aan het onderzoek hebben 104 ouders met hun kind in de leeftijd van 5 tot en met 11 jaar deelgenomen. Ouders werden verzocht een drietal vragenlijsten in te vullen, te weten de Nijmeegse Ouderlijke Stress Index verkort (NOSI-K), de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) en de Child Behavior Checklist (CBCL). De resultaten toonden aan dat er sprake was van een sterk positief verband tussen ouderlijke stress en internaliserend alsmede externaliserend probleemgedrag. Echter, kwaliteit van het ouderschap medieerde niet in dit verband. De resultaten duiden het belang aan om het verband tussen ouderlijke stress en de kwaliteit van het ouderschap in relatie tot het probleemgedrag voort te zetten om als zodanig het begrip te vergroten en daarmee interventies ter voorkoming hetzij vermindering van probleemgedrag te ontwikkelen alsook te optimaliseren.Show less
Er is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van opvoedstijl op de ontwikkeling van probleemgedrag bij het kind. Echter komen veel onderzoeken tot tegenstrijdige conclusies wat betreft de invloed...Show moreEr is al veel onderzoek gedaan naar de invloed van opvoedstijl op de ontwikkeling van probleemgedrag bij het kind. Echter komen veel onderzoeken tot tegenstrijdige conclusies wat betreft de invloed die verschillende opvoedaspecten zouden hebben op de ontwikkeling van dit probleemgedrag. Het huidige onderzoek behandelt daarom de vraag of een positieve en/of negatieve opvoedstijl van invloed zijn op de ontwikkeling van internaliserend dan wel externaliserend probleemgedrag bij het kind. Bij steekproef van 103 ouders met een kind in de leeftijdscategorie zes tot elf jaar zijn de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) en de Child Behavior Checklist (CBCL) afgenomen. Uit een multipele regressieanalyse kwam naar voren dat de ontwikkeling van zowel internaliserend als externaliserend probleemgedrag bij het kind deels voorspeld kan worden door een negatieve opvoedstijl. Een positieve opvoedstijl kwam in dit onderzoek niet naar voren als voorspellende factor. Met behulp van deze kennis kunnen ouders beter worden voorgelicht over de invloeden van het eigen opvoedgedrag op de ontwikkeling van hun kind en kan er opvoedingsadvies geformuleerd worden om ouders te helpen hun kind in een zo gunstig mogelijk opvoedingsomgeving te laten ontwikkelen.Show less
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat jongens meer externaliserend probleemgedrag dan meisjes vertonen. Meisjes vertonen meer internaliserend probleemgedrag dan jongens. In huidig onderzoek is dit...Show moreEerder onderzoek heeft uitgewezen dat jongens meer externaliserend probleemgedrag dan meisjes vertonen. Meisjes vertonen meer internaliserend probleemgedrag dan jongens. In huidig onderzoek is dit verband opnieuw onderzocht en de rol van harde discipline in dit verband. Bij 107 gezinnen is onder andere de Child Behavior Checklist (CBCL) en de Alabama Parenting Questionnaire (APQ) afgenomen. De steekproef waarop de analyses zijn uitgevoerd bestaat uit 106 kinderen vijf tot elf jaar. Bij deze kinderen is tegen de verwachtingen in geen verband gevonden tussen geslacht en zowel externaliserend als internaliserend probleemgedrag. Ook is er geen verschil in het gebruik van harde discipline bij jongens of meisjes. Wel is er een mediërende rol gevonden van harde discipline in het verband tussen geslacht en externaliserend probleemgedrag, hetgeen overeenkomt met de verwachtingen. Huidig onderzoek bevat nog beperkingen als het gaat om het trekken van de steekproef, manier van afname en het meetinstrument voor harde discipline.Show less
Behavioral problems, such as poor concentration, tantrums, anxiety and depression, are common difficulties in children’s lives. There are several factors which can affect the development of...Show moreBehavioral problems, such as poor concentration, tantrums, anxiety and depression, are common difficulties in children’s lives. There are several factors which can affect the development of behavioral problems, such as temperament and sleep. The purpose of this study was to investigate the mediation of sleep duration in the relation between temperament (negative affect and behavior inhibition) and behavioral problems internalizing and externalizing) of children between 9 and 11 years old (N = 516). Parents were asked to fill out questionnaires about one aspect of temperament, ‘behavioral inhibition’ (Behavioral Inhibition Questionnaire) and behavioral problems. (Strengths and Difficulties Questionnaire). For one week, parents reported the sleep duration of their child. The child was asked to fill out a questionnaire about a second aspect of temperament ‘negative affect’ (Early Adolescent Temperament Questionnaire). The findings indicate that the aspects behavioral inhibition and negative affect did not predict sleep duration. However, negative affect was a predictor of internalizing and externalizing behavioral disorder, β = .21, t (1, 431) = 4.42, p = <.001, β = .19, t (1, 437) = 4.13, p = <.001. Behavioral inhibition was also a predictor of internalizing problem behavior, β = .35, t (1, 470) = 8.07, p = <.001, although not of externalizing behavioral problems. Sleep duration was not a predictor of internalizing or externalizing problem behavior. The conclusion of this study was that the relation between temperament and problem behavior was not mediated by sleep duration. The results of this study may contribute to knowledge about which aspects affect behavioral problems in children and which treatment for behavioral problems is relevant.Show less