In deze MA-scriptie wordt onderzocht wat het effect van intertekstualiteit en allegorie is op het proces van betekenisgeving in de roman Gewaagd Leven (1996) van Astrid Roemer. In Gewaagd Leven...Show moreIn deze MA-scriptie wordt onderzocht wat het effect van intertekstualiteit en allegorie is op het proces van betekenisgeving in de roman Gewaagd Leven (1996) van Astrid Roemer. In Gewaagd Leven wordt een zoektocht geschetst naar de mogelijkheid om meerstemmige verhalen de wonden van het verleden te laten helen en de dromen van een geweldloze toekomst te kunnen verbeelden. We volgen de queeste van protagonist Onno Mus naar een ‘objectieve waarheid’. In navolging van de theorie van Benitez-Rojo (1992) en Vervaeck (1999) leggen we in dit onderzoek de analytische focus op het proces van betekenisgeving in plaats van op het vinden van een sluitende interpretatie. Zo kunnen de polyritmische stromen van postmoderne betekenis binnen de tekst zichtbaar worden gemaakt. In Gewaagd Leven worden ‘fictionele’ en ‘non-fictionele’ genres, met elkaar verbonden middels generieke intertekstualiteit. Hierdoor worden nieuwe betekenissen toegekend aan conventionele genres (De Pourcq & De Strycker 2013) en wordt tegelijkertijd het epistemologische geweld dat ten grondslag ligt aan deze genres bevraagd (Kappel 2017). Tevens wordt er in Gewaagd Leven veelvuldig gerefereerd aan de Bijbelse intertekst van Kaïn en Abel. De intertekst verschijnt gedurende het verhaal steeds in nieuwe gedaantes maar wordt aan het einde vaak omgekeerd of aangehaald om het eigen gelijk te consolideren. De originele betekenis van de brontekst wordt daardoor geridiculiseerd aangezien de objectieve normpositie van de brontekst binnen de Westerse traditie van betekenisgeving en kennisproductie ter discussie wordt gesteld. Tenslotte kan het gezin Mus worden geïnterpreteerd als (nationale) allegorie die symbool staat voor Suriname en de roerige tijden waar het land zich in bevindt (Jameson 1986; Ahmad 1987; Slemon 1988; Strongman 2008). Er wordt een allegorisch beeld geschetst van Onno als gekoloniseerd subject en vader MM als kolonisator. De kolonisator-gekoloniseerde-allegorie staat aan het begin symbool voor de imperiale afhankelijkheidsrelatie tussen Nederland en Suriname maar wordt later omgevormd tot een tegenstelling tussen de Surinaamse legertop en de Surinaamse burgers. Door de postkoloniale allegorie wordt geschiedenis een transformatief construct waarin de manichean code (Slemon 1988) kan worden omgedraaid en ontregeld. Door middel van intertekstualiteit en allegorie wordt in Gewaagd Leven dus een ruimte gecreëerd waarin het koloniale verleden en het postkoloniale heden een nieuwe vorm en betekenis kunnen aannemen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In mijn bachelorscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen de wetenschappelijke velden van de literatuurwetenschap en de musicologie. Deze twee disciplines liggen dichterbij elkaar dan...Show moreIn mijn bachelorscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen de wetenschappelijke velden van de literatuurwetenschap en de musicologie. Deze twee disciplines liggen dichterbij elkaar dan op het eerste gezicht misschien lijkt: zo worden termen als ‘metrum’ en ‘ritme’ in analyses van zowel literaire als muzikale werken gebruikt. Bovendien dienen literaire werken dikwijls als inspiratie voor muziek (en vice versa). Vaak worden gedichten door componisten gebruikt als tekst voor een lied, waarin de muziek een bijdrage levert aan de betekenis van de tekst en muzikale elementen uit de tekst (zoals klank en metrum) worden benadrukt. Ook de traditie van het symfonisch gedicht, een orkestrale adaptatie van een gedicht, is interessant om deze intermediale relaties te bestuderen. Ik heb ervoor gekozen twee adaptaties van het gedicht Liberté, Égalité van de hand van Herni Cazalis te analyseren. Beide adaptaties zijn van de hand van componist Camille Saint-Saëns, maar elk heeft een eigen vorm. In de eerste adaptatie, waarin de tekst van het gedicht versterkt wordt door de toevoeging van Saint-Saëns’ muziek, maakt de literaire tekst nog deel uit van het muziekstuk. De tweede adaptatie, waarin de tekst volledig vervangen wordt door elementen uit de orkestratie, toont aan op welke manier orkestmuziek kan instaan voor de tekst en toch het verhaal uit het gedicht over weet te brengen.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In mijn scriptie heb ik onderzocht hoe Thucydides reageert op Homerus en wat dit voor effect heeft. Hiertoe heb ik twee soorten reacties van Thucydides naar Homerus tegenover elkaar gezet. Ten...Show moreIn mijn scriptie heb ik onderzocht hoe Thucydides reageert op Homerus en wat dit voor effect heeft. Hiertoe heb ik twee soorten reacties van Thucydides naar Homerus tegenover elkaar gezet. Ten eerste verwijst Thucydides naar Homerus als bron voor de Trojaanse Oorlog en oordeelt over de betrouwbaarheid van Homerus als bron. Ten tweede geeft hij door middel van intertekstualiteit zijn werk een Homerisch tintje. Hierbij gebruikt hij bijvoorbeeld Homerische verteltechnieken en epische woorden. Deze twee reacties worden vaak als tegengesteld aan elkaar gezien. Ik heb in deze scriptie betoogd dat Thucydides met beide probeert aan te tonen dat de Peloponnesische Oorlog veel groter is en veel belangrijker om te beschrijven dan de Trojaanse Oorlog. Hiermee probeert Thucydides er bovendien voor te zorgen dat zijn werk een bezit voor eeuwig wordt en gaat hij de competitie aan met Homerus.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Vanuit een intertekstuele benadering gaat dit werkstuk na of er verschillen bestaan in de wijze waarop Surinaamse en Guyanese literatuur het gewenningsproces weergeven van degenen die hun thuisland...Show moreVanuit een intertekstuele benadering gaat dit werkstuk na of er verschillen bestaan in de wijze waarop Surinaamse en Guyanese literatuur het gewenningsproces weergeven van degenen die hun thuisland hebben verruild voor de metropool, het (voormalig) moederland. Twee romans zijn daarbij bestudeerd: een werk van Astrid Roemer, een Surinaamse schrijfster, en een werk van Wilson Harris, een Guyanese auteur. Per tekst is allereerst vastgesteld welke functie de geselecteerde interteksten vervulden in de portrettering van het hoofdpersonage, een migrant. Naderhand is nagegaan hoe het gebruik van de interteksten en de beeldvorming van de hoofdpersonages in de romans zich tot elkaar verhielden.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit onderzoek wordt gekeken hoe intertekstualiteit in de romans De consequenties en Kamers antikamers van Niña Weijers past binnen de opkomst van een nieuwe vorm van engagement in de literatuur....Show moreIn dit onderzoek wordt gekeken hoe intertekstualiteit in de romans De consequenties en Kamers antikamers van Niña Weijers past binnen de opkomst van een nieuwe vorm van engagement in de literatuur. Weijers’ werk wordt door middel van close reading geanalyseerd. De basis hiervoor is Maaike Meijers benadering van intertekstualiteit in In tekst gevat. Daaruit zijn drie niveaus van intertekstualiteit te destilleren en elk niveau staat in een van de hoofdstukken van deze scriptie centraal.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
De laatste tijd klinkt de roep om een meer politieke lezing van literatuur uit de patriottentijd. Leemans en Johannes stellen dat het moeilijk voorstelbaar is dat het sentimentalistische proza...Show moreDe laatste tijd klinkt de roep om een meer politieke lezing van literatuur uit de patriottentijd. Leemans en Johannes stellen dat het moeilijk voorstelbaar is dat het sentimentalistische proza amper maatschappelijke of politieke lading in zich draagt en ‘de politieke rafelranden van de Duitse Sturm en Drangliteratuur in Nederland netjes [zouden] zijn verwijderd’. Hoewel zij de donder noemen als mogelijke aanwijzing, werken zij hun twijfel echter nauwelijks verder uit. Ook Nieuwenhuis stelt dat door het indringende gebruik van taal voor politieke intenties, er eigenlijk geen ‘onbesmette’ teksten in deze jaren bestonden. Vaak was de politieke strekking onmiskenbaar, maar deze kon ook impliciet zijn. Voortbouwend op deze gedachtegang is in dit bachelorwerkstuk onderzocht of de sentimentalistische briefromans van Rhijnvis Feith politiek te lezen zijn als zij intertekstueel in verband gebracht met de politieke filosofie van Jean-Jacques Rousseau.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
open access
2018-01-24T00:00:00Z
In deze scriptie wordt onderzocht hoe de Katholieke Kerk in de late oudheid haar machtspositie heeft willen legitimeren door middel van een drakenlegende. Daarbij wordt de legende op drie...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe de Katholieke Kerk in de late oudheid haar machtspositie heeft willen legitimeren door middel van een drakenlegende. Daarbij wordt de legende op drie verschillende manieren benaderd. Ten eerste met het begrippenapparaat van Erfgoedstudies, ten tweede met behulp van de narratologie en ten slotte wordt gekeken hoe de legende is ingebed in andere orale -en literaire tradities.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In mijn scriptie doe ik onderzoek naar de politieke boodschap van de auteur De Hase in zijn opera 'De Vryheyt' uit 1787. De opera speelt zich af rondom het Leidse Oproer in de laatste twintig jaar...Show moreIn mijn scriptie doe ik onderzoek naar de politieke boodschap van de auteur De Hase in zijn opera 'De Vryheyt' uit 1787. De opera speelt zich af rondom het Leidse Oproer in de laatste twintig jaar van de achttiende eeuw. Ik heb door middel van intertekstualiteit, vergelijking met andere teksten en verwijzingen naar historische personage zijn standpunt naar mijn idee zien te verhelderen, namelijk die van een patriot.Show less
In deze scriptie wordt er onderzoek gedaan naar de rol van het goddelijke, het mystieke raadsel, in de roman 'Hoogste Tijd' van Harry Mulisch. Daarbij wordt geanalyseerd hoe het goddelijke naar...Show moreIn deze scriptie wordt er onderzoek gedaan naar de rol van het goddelijke, het mystieke raadsel, in de roman 'Hoogste Tijd' van Harry Mulisch. Daarbij wordt geanalyseerd hoe het goddelijke naar voren komt in de interteksten uit 'Hoogste Tijd'en welke rol de interteksten, en de manier waarop goddelijkheid daarin naar voren komt, hebben in de roman. Daarbij worden ook Mulisch' eigen uitspraken over goddelijkheid als intertekst bij de roman beschouwd.Show less
De structuur van een helletocht, de intertekstuele verwijzingen en de postmodernistische benadering hebben samen een functie bij het vertellen én niet vertellen van een Shoahverhaal. De...Show moreDe structuur van een helletocht, de intertekstuele verwijzingen en de postmodernistische benadering hebben samen een functie bij het vertellen én niet vertellen van een Shoahverhaal. De problematisering van de representatie van het onrepresenteerbare en het tekortschieten van taal en literatuur hierbij worden in Dis gethematiseerd: de mogelijkheden en onmogelijkheden van representatie worden verkend en de gevonden literaire tekortkomingen worden in kaart gebracht.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit onderzoek is gericht op het veld van de vergelijkende adaptatietheorie, waarbij de vraag is of intertekstualiteit geadapteerd kan worden. Waarbij onder andere gebruik gemaakt wordt van de...Show moreDit onderzoek is gericht op het veld van de vergelijkende adaptatietheorie, waarbij de vraag is of intertekstualiteit geadapteerd kan worden. Waarbij onder andere gebruik gemaakt wordt van de definitie van intertekstualiteit zoals Maaike Meijer die uitlegt. Hoe intertekstualiteit geadapteerd kan worden wordt onderzocht aan de hand van het boek, de film en de novelisatie van Inkheart van Cornelia Funke.Show less