This study investigates the manifestation of Islamophobia in Argentina’s capital of Buenos Aires and its effect on the Muslim communities. By looking at the historical context of migration and the...Show moreThis study investigates the manifestation of Islamophobia in Argentina’s capital of Buenos Aires and its effect on the Muslim communities. By looking at the historical context of migration and the current visibility of the community, this study demonstrates that Islamophobia is only limited experienced by the Muslim communities in the city due to a generally low level of islamophobia and high degree of efficient integration. Comparatively analysing the case of Buenos Aires to other case studies from predominantly catholic countries with an Islamic minority, this study finds that the current tendency of Islamophobia does not affect the integration of Muslims in the society of Buenos Aires. Furthermore, the Argentinean national identity and the Islamic religious identity co-exist and are currently not threatened by Islamophobia.Show less
In deze scriptie bediscussieer ik op welke wijze het dispuut tussen de dichter Abu Nuwas en de Mu'taziliet Ibrahim al-Nazzam de conceptualisatie van Abu Nuwas van religieuze tolerantie, zowel intra...Show moreIn deze scriptie bediscussieer ik op welke wijze het dispuut tussen de dichter Abu Nuwas en de Mu'taziliet Ibrahim al-Nazzam de conceptualisatie van Abu Nuwas van religieuze tolerantie, zowel intra- als interreligieus, illustreert. Door twee wijngedichten van Abu Nuwas te analyseren en in hun literaire en theologische context te plaatsen, verhelder ik dat de dichter een brede opvatting van religieuze tolerantie, naar zowel christenen als moslims, had. Deze opvatting was gegrond in zijn ruime conceptualisatie van de vergevingsgezindheid van God en zijn nadruk op de onwetendheid van de mens. Door al-Nazzam's legalistische en restrictieve lezing van de islam te bekritiseren, zet Abu Nuwas een alternatieve lezing van God's attitude tegenover wijndrinken voort en bepleit hij dat de islam moslims verplicht tolerant te zijn jegens elkaar, evenals tegenover niet-moslims. De enige zonde die niet is te vergeven is het associeren van andere wezens met God. Zodoende beargumenteer ik dat het dispuut tussen Abu Nuwas en de Mu' taziliet Ibrahim al-Nazzam verheldert dat Abu Nuwas een brede opvatting van intra- en interreligieuze tolerantie had en dat deze was gegrond in een lezing van de islam die menselijke onwetendheid en God's vergevingsgezindheid benadrukte.Show less
In dit onderzoek wordt getracht in kaart te brengen hoe de term salafisme zijn weg heeft gevonden naar het Nederlands politiek debat en hoe deze term hierbinnen wordt gebruikt. Het kwalitatief...Show moreIn dit onderzoek wordt getracht in kaart te brengen hoe de term salafisme zijn weg heeft gevonden naar het Nederlands politiek debat en hoe deze term hierbinnen wordt gebruikt. Het kwalitatief onderzoek schetst een beeld van de gevolgen van het gebruik van deze term voor de groep mensen die het meest hiermee wordt geassocieerd.Show less
The article examines the use of social media during crisis events. In this particular case, the focus is on the use of Twitter in meaning-making processes during terrorist attacks in Paris and...Show moreThe article examines the use of social media during crisis events. In this particular case, the focus is on the use of Twitter in meaning-making processes during terrorist attacks in Paris and Brussels. The article examines how visual material in the form of images was used on Twitter in order to create counter-discourses alongside the dominant discourse.Show less
De historiografie rond de participatie van moslims ten tijde van de Russische Revoluties van 1917 is doordrongen van (sovjet) oriëntalistische visies. Als men kijkt naar de gebeurtenissen in de...Show moreDe historiografie rond de participatie van moslims ten tijde van de Russische Revoluties van 1917 is doordrongen van (sovjet) oriëntalistische visies. Als men kijkt naar de gebeurtenissen in de periferie van het Russische Rijk ten tijde van de Revolutie blijkt echt dat de deelname van moslims sterker naar voren komt dan eerder gedacht. Het moslimreformisme in combinatie met pan-Turkistische ideeën leidden tot een nieuwe samenwerking tussen enerzijds de sovjets en anderzijds de moslimbevolking van Centraal-Azië. Het moslimcommunisme, oftewel sultangalievisme, is een alternatief voor het bolsjewisme in het centrum van het nieuwe Sovjetrijk. Het moslimcommunisme plaatst het bolsjewisme in een nationalistisch kader waarbinnen een ‘lokale’ revolutie moest plaatsvinden zodat zij zich vrij konden vechten van de imperiale mogendheden. Deze ideologie manifesteert zich voornamelijk rond de persoon Mirsaïd Sultan-Galiev die zich inzet om een nieuwe samenwerking te vestigen tussen Islam (groen) en de sovjets (rood). De participatie van de moslims van Centraal-Azië en hun houding ten opzichte van de bolsjewisten was actief te noemen, wat tegen de historiografie ingaat. Sultan-Galiev, de Tataarse moslimcommunist en nationalist is hier het best voorbeeld van.Show less
Onderzocht is wat de visie van Atatürk op de islam was door te analyseren wat hij gezegd, geschreven en uitgevoerd heeft. Hierbij is onderzocht hoe de visie van Atatürk op de islam zich in de loop...Show moreOnderzocht is wat de visie van Atatürk op de islam was door te analyseren wat hij gezegd, geschreven en uitgevoerd heeft. Hierbij is onderzocht hoe de visie van Atatürk op de islam zich in de loop van zijn leven ontwikkeld heeft en wat de verschillen in zijn houding ten opzichte van de islam in de periode voor zijn benoeming tot president en na zijn benoeming waren.Show less
The Islamic pilgrimage, the Hajj, is known as one of the biggest movement of people in the world. This annual event has long become the meeting point of Muslims from various places. In the late...Show moreThe Islamic pilgrimage, the Hajj, is known as one of the biggest movement of people in the world. This annual event has long become the meeting point of Muslims from various places. In the late 19th and early 20th century, the face of hajj changed significantly due to the advance in technology, opening of transportation routes and involvement of colonial government in conducting the hajj. The number of hajj participants from the Dutch East Indies, which were also known as the haji jawa increased greatly, including the female pilgrims, which made up 20-30% of the total pilgrims from the region. This thesis puts gender and colonial perspective together to study the female pilgrims and hajjah from the Dutch East Indies in comparison to the male counterparts. This thesis addresses the issue of how the Dutch colonial government perceived the female pilgrims and hajjah from the Dutch East Indies, such as what kind of themes appeared in the depiction of female pilgrims in the archives, where and when the female pilgrims were mentioned or not mentioned and why, and how it eventually relates to the production of knowledge about it. Contrary to the popular beliefs that the pilgrims were all male, there were many female pilgrims and many of them stayed in Mecca as moekimers. Women were mainly depicted as wife and companion, and victim of violence and slavery. They were underplayed in the archives and had never been under the spotlight in comparison to male pilgrims which were regarded as very important due to the possibility of being subversive and rebellious. The downplayed depiction of female pilgrims in the archives is continued until today in the historiography of hajj.Show less
Bachelor thesis | South and Southeast Asian Studies (BA)
closed access
This thesis considers the pesantren, Senin-Kamis Al-Fatah, that was solely for the waria-community of Yogyakarta. The thesis describes the position of waria in Indonesia before Islam became...Show moreThis thesis considers the pesantren, Senin-Kamis Al-Fatah, that was solely for the waria-community of Yogyakarta. The thesis describes the position of waria in Indonesia before Islam became dominant and describes a tolerant and intolerant version of Islam.Show less
Dit onderzoek houdt zich bezig met de vraag hoe Oriëntalistische stereotypen over terroristen vorm krijgen in de zelfrepresentatie van terreurorganisatie IS (Islamitische Staat). Daarmee streeft...Show moreDit onderzoek houdt zich bezig met de vraag hoe Oriëntalistische stereotypen over terroristen vorm krijgen in de zelfrepresentatie van terreurorganisatie IS (Islamitische Staat). Daarmee streeft dit onderzoek naar het uitbreiden van kennis over hoe IS gebruik maakt van stereotypen afkomstig uit het Westen. Deze stereotypen geven ‘de ander’ weer en promoten daarbij afstand en verschil. Ten grondslag hieraan liggen theorieën over (post-)Orientalisme (Said, 2003; Dogra, 2012; Irwin, 2009) en stereotypen (Hall, 1997). Dit onderzoek legt de focus op het online propagandamagazine Dabiq, dat wordt uitgegeven door AlHayat Media Center. Het magazine beschikt over veel foto’s en kent een professionele vormgeving. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse zijn 431 beelden bekeken. Deze visuele analyse werd uitgevoerd met behulp van een coding frame, gebaseerd op verschillende Oriëntalistische stereotypen uit Westerse populaire media. Uit de resultaten blijkt dat IS visuele Oriëntalistische stereotypen over terroristen met name vormgeeft via de stereotypen barbarisme, gewelddadigheid en donkere bebaarde boos kijkende mannen met tulbanden. Zo waren er gruwelijke beelden van onthoofdingen, slecht behandelde gevangenen en bewapende IS-strijders aan het front te zien. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezoomd op gruwel of dreiging om angst te zaaien. Dit beeldgebruik sluit aan op de Westerse perceptie van de islamitische terrorist. Opmerkelijk is dat hiernaast een groot gedeelte van het beeldmateriaal anders wordt vormgegeven dan de bovengenoemde Oriëntalistische manieren. In deze beelden toonde IS foto’s van een goed draaiende gemeenschap, een tevreden terrorist, blije kinderen of Westerse politieke leiders met een bedenkelijke gezichtsuitdrukking. Daarmee draait IS voor een groot deel de rollen in het Oriëntalistisch discours om. De aanhangers van IS proberen ook een positief zelfbeeld neer te zetten en, andersom, een negatief beeld van de Westerling. Hieruit blijkt dat ze in hun beeldgebruik Oriëntalistische stereotypen alleen toepassen als ze daar baat bij hebben. Ze accepteren het beeld dat IS-strijders ‘anders’ zijn, maar ze zijn daarbij niet onderdanig aan het Westen. Deze visuele analyse draagt bij aan kennis over hoe moderne terroristen in een digitaal tijdperk media kunnen gebruiken en inspelen op bepaalde Westerse percepties van de dreigende terrorist. Media zijn van groot belang voor terroristen. Vanwege nieuwe digitale ontwikkelingen beschikken terroristen nu over de mogelijkheid om eigen media-units op te zetten. Ze zijn niet meer afhankelijk van Westerse nieuwsorganisaties. Daarom is het belangrijk om het steeds verder ontwikkelende mediagebruik van terroristen nauwlettend in de gaten te blijven houden. Alleen dan kunnen Westerse journalisten beter begrijpen hoe terroristen zelf media inzetten en journalistieke activiteiten eigen hebben gemaakt.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
open access
In deze scriptie wordt gezocht naar de oorzaak van het mislukken van de integratie van de Moreanen in de roman Paravion. In de scriptie wordt onderzocht of het falen van de integratie te maken...Show moreIn deze scriptie wordt gezocht naar de oorzaak van het mislukken van de integratie van de Moreanen in de roman Paravion. In de scriptie wordt onderzocht of het falen van de integratie te maken heeft met de sociale positie van de vrouwen in de roman. Uit de scriptie blijkt dat we niet met zekerheid kunnen zeggen dat de integratie van de Moreanen mislukt doordat ze de sociale positie van de vrouwen in Paravion niet kunnen accepteren. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de positie van de vrouwen een groot onderdeel van de oorzaak van het falen is.Show less
In deze scriptie onderzoek ik of er continuïteit dan wel discontinuïteit bestaat in de beeldvorming over de islam in Nederland in de periode 1900-2000. Aan de hand van een analyse van...Show moreIn deze scriptie onderzoek ik of er continuïteit dan wel discontinuïteit bestaat in de beeldvorming over de islam in Nederland in de periode 1900-2000. Aan de hand van een analyse van krantenartikelen zal ik de beeldvorming over de islam in kaart brengen. De islam is door de eeuwen heen gebruikt om verschillen tussen Nederlanders en buitenlanders aangegeven. In een tijd dat grenzen steeds meer vervaagde vertaalde dit zich in het benadrukken van culturele en maatschappelijke verschillen tussen de autochtone Nederlanders en de nieuwkomers in Nederland. Het schrikbeeld van de islam zou vanaf dat moment steeds vaker op de voorgrond treden. Is dit een nieuw fenomeen of is de islam altijd al gebruikt om een verschil te verduidelijken? Met andere woorden: is er sprake van continuïteit of discontinuïteit in de Nederlandse beeldvorming over de islam? Moet de beeldvorming waarvan Janmaat, Fortuyn en Wilders gebruikmaken, in deze lange traditie geplaatst worden? Om continuïteit of discontinuïteit aan te kunnen tonen is het belangrijk om allereerst beeldvorming te bespreken. Vervolgens de relatie van Nederland met de islam aan de orde komen. In drie periodes zal worden gekeken naar continuïteit of discontinuïteit van de beeldvorming over de islam in de vorige eeuw. Deze periodes worden in drie aparte hoofdstukken besproken. De eerste periode heeft betrekking op de jaren 1900 tot en met 1918. De tweede periode beslaat de jaren 1955 tot en met 1965. De laatste periode betreft de jaren 1985 tot en met 1995. Pas dan kan er antwoord gegeven worden op de vraag of er sprake is van continuïteit of discontinuïteit bij de Nederlandse beeldvorming over de islam.Show less