Slechts een minderheid van Japanse vaders nemen vaderschapsverlof op na de geboorte van hun kind. Maar door onderzoek te doen naar deze minderheid kan de waarde van vaderschapsverlof ontdekt worden...Show moreSlechts een minderheid van Japanse vaders nemen vaderschapsverlof op na de geboorte van hun kind. Maar door onderzoek te doen naar deze minderheid kan de waarde van vaderschapsverlof ontdekt worden. In deze scriptie wordt doormiddel van een blog analyse gekeken naar de redenen waarom vaders in Japan langdurig vaderschapsverlof opnemen en de veranderingen die de vaders meemaken tijdens deze verlofperiode. Hiermee belicht deze scriptie de effectiviteit van langdurig vaderschapsverlof op de gezinsband en work-life balance van de ouders.Show less
In dit werkstuk worden de uitingen van websites van de buraidaru gyokai (bruidsindustrie) onderzocht. Dit wordt gedaan aan de hand van het multimodale model van Pauwels. Daarnaast is er ook een...Show moreIn dit werkstuk worden de uitingen van websites van de buraidaru gyokai (bruidsindustrie) onderzocht. Dit wordt gedaan aan de hand van het multimodale model van Pauwels. Daarnaast is er ook een ennquête opgesteld waarin Japanse getrouwde vrouwen wordt gevraagd naar hun ervaringen met de bruidsindustrie.Show less
Japanse idolen worden vaak verboden om te daten. In deze scriptie zal worden onderzocht waarom dit zo is en wat de gevolgen zijn wanneer een idool betrapt wordt op het hebben van een relatie. Aan...Show moreJapanse idolen worden vaak verboden om te daten. In deze scriptie zal worden onderzocht waarom dit zo is en wat de gevolgen zijn wanneer een idool betrapt wordt op het hebben van een relatie. Aan de hand van casestudies wordt een vergelijking gemaakt tussen mannelijke en vrouwelijke idolen die betrokken raken bij een liefdesschandaal.Show less
Veel ouders sturen vanwege de sterke competitie in het onderwijs hun kinderen naar naschoolse bijles instellingen, genaamd juku 塾. Dit doen ze om er zeker van te zijn dat hun kinderen voor het...Show moreVeel ouders sturen vanwege de sterke competitie in het onderwijs hun kinderen naar naschoolse bijles instellingen, genaamd juku 塾. Dit doen ze om er zeker van te zijn dat hun kinderen voor het toelatingsexamen zullen slagen. Door de grote vraag naar dit soort bijles is het aantal juku-instellingen enorm gestegen door de jaren heen. Om zich te onderscheiden van concurrenten en genoeg studenten te werven, maken juku veel gebruik van reclame. In deze scriptie kijk ik naar de wervingsactiviteiten van juku in de vorm van reclame-uitingen. Dit wordt gedaan door de framing-theorie van Ervin Goffman toe te passen om de reclame-uitingen te analyseren en te onderzoeken welke verschillende thema’s gebruikt worden door juku. Het doel is te onderzoeken op wat voor manier juku scholieren werven voor hun diensten om dit vervolgens te verklaren binnen de Japanse samenleving.Show less
Karōshi (dood door te veel werk/ overwerk ) speelt vandaag de dag nog een grote rol in het Japanse bedrijfsleven. Symptomen komen voort uit stress en zijn o.a. hartaanvallen en hersenbloedingen. In...Show moreKarōshi (dood door te veel werk/ overwerk ) speelt vandaag de dag nog een grote rol in het Japanse bedrijfsleven. Symptomen komen voort uit stress en zijn o.a. hartaanvallen en hersenbloedingen. In deze paper is onderzocht welke Japanse managementstructuren van invloed zijn op karōshi. Daarbij is gekeken naar de rol van stress op de werkvloer en is er ook kort gekeken naar de cultuur van schadevergoedingen in Japan.Show less