In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor verschillende vormen van diversiteit binnen de jeugdliteratuur, zoals gender, seksuele, etnische en culturele diversiteit. In dat rijtje...Show moreIn de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor verschillende vormen van diversiteit binnen de jeugdliteratuur, zoals gender, seksuele, etnische en culturele diversiteit. In dat rijtje ontbreekt neurodivergentie; aandacht voor groepen van wie het brein anders werkt. Hoewel daarbij meestal wordt gedacht aan ASS of ADHD, valt ook hoogbegaafdheid onder deze noemer. Daarom staat in deze scriptie de representatie van hoogbegaafdheid in recente jeugdliteratuur centraal. Aan de hand van een brede definitie van hoogbegaafdheid, waarin intellectuele en creatief-productieve vaardigheden gecombineerd worden met ondersteuning uit de sociale omgeving, analyseer ik zes jeugdboeken. Daarbij heb ik oog voor de werking tussen gender en intelligentie. Uit mijn onderzoek is gebleken dat deze zes boeken een beeld van een succesvolle hoogbegaafde neerzetten. De protagonisten zijn bijna zonder uitzondering sterk intrinsiek gemotiveerd en hebben weinig last van perfectionisme of faalangst. Daarnaast komt de combinatie van uitzonderlijk talent op het gebied van muziek, wiskunde en taal meermaals voor. Dit roept het beeld op dat hoogbegaafden op alle terreinen uitblinken. De onderzochte boeken schenken minder aandacht aan creatief-productieve capaciteiten. De hoogbegaafde protagonisten passen op sociaal gebied in twee narratieven. Het eerste narratief veronderstelt de protagonist als een autonome Einzelgänger, die weinig vriendschappen heeft en daar ook niet actief naar op zoek is. In het tweede narratief heeft de protagonist meer vrienden, maar wordt tegelijkertijd ook gepest. De vrouwelijke protagonisten passen niet binnen de perceptie van vrouwelijke hoogbegaafdheid die Reis (2005) presenteert, waarbij vrouwelijke hoogbegaafden meer twijfelen aan hun toekomst en minder succes behalen. Het (accuraat) weergeven van neurodivergentie in jeugdliteratuur draagt bij aan zelfherkenning voor hoogbegaafde kinderen en erkenning door hun sociale omgeving. Met deze masterscriptie hoop ik de urgentie van de representatie van neurodivergentie in jeugdliteratuur te benadrukken.Show less
Deze masterscriptie onderzoekt of de allernieuwste methoden voor het schoolvak Nederlands voor de onderbouw van havo en vwo een oplossing bieden voor de leescrisis en geschikt zijn om te gebruiken...Show moreDeze masterscriptie onderzoekt of de allernieuwste methoden voor het schoolvak Nederlands voor de onderbouw van havo en vwo een oplossing bieden voor de leescrisis en geschikt zijn om te gebruiken voor burgerschapslessen.Show less
In deze scriptie wordt vanuit literair-historisch perspectief onderzoek gedaan naar Nederlandstalige nazi-jeugdliteratuur die tussen 1940 en 1945 in Nederland is verschenen. De vraag die hierbij...Show moreIn deze scriptie wordt vanuit literair-historisch perspectief onderzoek gedaan naar Nederlandstalige nazi-jeugdliteratuur die tussen 1940 en 1945 in Nederland is verschenen. De vraag die hierbij werd gesteld is uit welke bestanddelen de nazi-ideologie bestaat en hoe deze aan de hand van discoursanalyse en binaire opposities terug te zien zijn in 14 nazi-jeugdboeken.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit onderzoek worden de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis (2017) van B. van Nuffelen en K. Ruell en Op de vlucht (2017) van P. van Hest en A. Dijkstra geanalyseerd....Show moreIn dit onderzoek worden de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis (2017) van B. van Nuffelen en K. Ruell en Op de vlucht (2017) van P. van Hest en A. Dijkstra geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken naar de representatie van vluchtelingen. De onderzoeksvraag luidt: Hoe worden de vluchtelingen gerepresenteerd in de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis en Op de vlucht? Daarbij zijn de volgende deelvragen gesteld: Krijgt de vluchteling een stem? Nodigen de prenten en de tekst de lezer uit tot identificatie met het hoofdpersonage? Wordt de vluchteling gerepresenteerd als een autonoom individu of als slachtoffer? Voor de beantwoording van deze vragen is gebruik gemaakt van een multimodale tekstuele analyse (close-reading) en een representatieanalyse. In de beide prentenboeken worden vluchtelingen enerzijds gerepresenteerd als autonome menselijke personages, die de ruimte krijgen om hun eigen verhaal te vertellen. Daarnaast kan de lezer zich met hen identificeren. Anderzijds wordt het beeld van de vluchteling als passief slachtoffer bevestigd door de nadruk die wordt gelegd op het verlies en wordt de vluchteling geobjectiveerd. Beide prentenboeken hebben een empathisch vermogen en nemen een kritische houding in. Amira: de prinses komt thuis is echter wel kritischer dan Op de vlucht.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Lezen in het voorgezet onderwijs begint met het lezen van jeugdliteratuur in de onderbouw. Veel jongeren houden echter niet van lezen, vooral het VMBO is een zorgenkindje. Zo blijken de zwakste...Show moreLezen in het voorgezet onderwijs begint met het lezen van jeugdliteratuur in de onderbouw. Veel jongeren houden echter niet van lezen, vooral het VMBO is een zorgenkindje. Zo blijken de zwakste lezers en lezer met een negatieve houding ten opzichte van lezen vooral op het VMBO te zitten (Witte, 2008). Stichting lezen heeft daarom speciale aandacht gevraagd voor lezen op het VMBO. In maart 2013 is hiervoor een nieuwe methode van start gegaan: Leescase!. In een case-study op de middelbare school ‘Krimpenerwaard college’ in Krimpen a/d IJssel is onderzocht hoe leerlingen uit twee klassen VMBO-2 deze lesmethode waarderen ten opzichte van hun eigen lesmethode. Uit de voorlopige conclusie is gebleken dat een groot deel van de onderzoeksgroep een negatieve leesattitude en leesmotivatie heeft en dat zij over het algemeen weinig lezen, waardoor zij een geschikte doelgroep zijn van het project.Uit het onderzoek blijkt dat de leerlingen Leescase! niet erg waarderen. De methode werkt vanuit één roman en veel klassikaal. Uit dit onderzoek kan echter moeilijk geconcludeerd worden welke onderdelen meer gewaardeerd worden en welke onderdelen minder, omdat de lessen aangepast zijn voor dit onderzoek. Ook verschilt de aanpak van de docenten erg veel om eenduidige uitkomsten te krijgen. Kwalitatief onderzoek zou meer duidelijkheid kunnen bieden over individuele beleving en waardering per onderdeel.Show less