Almost all children with ASD show impaired language development, probably due to deficits in joint attention skills. This study examines the role of joint attention and parental sensitivity in the...Show moreAlmost all children with ASD show impaired language development, probably due to deficits in joint attention skills. This study examines the role of joint attention and parental sensitivity in the development of expressive and receptive language skills of children with AD and PDD. Sixty-nine children between 16 and 61 months of age and diagnosed with ASD were observed during joint attention tasks and parent-child interactions by using the ESCS and the EAS. Language development was measured with the Dutch versions of the Reynell, the Schlichting and the CDIs. An independent samples t-test show differences in all variables between children with AD and children with PDD. Hierarchical regression analyses show that according to children with PDD, parental sensitivity is the most important predictor of language production and language comprehension; joint attention doesn’t play any role. However, according to children with AD joint attention is a stronger predictor than parental sensitivity, with a more important role for reactive joint attention. Sensitivity predicts the joint attention level in this group. These results could provide handles for developing more specific interventions to foster language development of children with different types of ASD.Show less
In onderhavig onderzoek is onderzoek gedaan wat de relatie is tussen joint attention en de taalontwikkeling van kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) tussen de acht en veertien jaar. Ook...Show moreIn onderhavig onderzoek is onderzoek gedaan wat de relatie is tussen joint attention en de taalontwikkeling van kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) tussen de acht en veertien jaar. Ook is bepaald of de taalontwikkeling van kinderen met ASS anders is dan die van kinderen zonder ASS. In totaal hebben 26 kinderen met ASS meegedaan en 85 kinderen zonder ASS. Bij de ouders van deze kinderen met ASS is het Autisme Diagnostisch Interview-Revised en de Social Responsiveness Scale afgenomen. Laatstgenoemde is ook door ouders van de controlegroep ingevuld. Bij alle kinderen zijn de subtesten ‘zinnen formuleren’ en ‘woordassociaties’ van de Clinical Evaluation of Language Fundamentals-4-NL, de subtest ‘woordkennis’ van de Wechsler Intelligence Scale for Children-III-NL en de subtest ‘verzwegen betekenissen’ van de Taaltest voor Kinderen afgenomen. Uit onderhavig onderzoek blijkt dat kinderen met ASS een significant lagere ontwikkeling hebben dan de kinderen zonder ASS op productieve taal en niet op receptieve taal. De grootste groep kinderen met ASS liet geen initiating joint attention (IJA) zien (57,7%). Respectievelijk liet 23,1% en 19,2% van de kinderen met ASS beperkte IJA en IJA zien. De kinderen met ASS die geen IJA lieten zien hebben een significant lagere taalontwikkeling op productieve taal dan de kinderen zonder ASS. Tussen de andere groepen werden geen significante verschillen gevonden. Voor behandelaars is het belangrijk om op deze uitkomst alert te zijn, omdat behandeling zich meer moet richten op de productieve taal dan de receptieve taal. Ook blijkt vroege stimulering van IJA belangrijk. Er is meer onderzoek nodig om het lange termijn effect van IJA op taal in beeld te brengen.Show less