My thesis investigates the problem of contrasting image-making of politicians in the 1970s and 1980s in the Netherlands. It studies the image-making of politicians, which saw the changing of norms...Show moreMy thesis investigates the problem of contrasting image-making of politicians in the 1970s and 1980s in the Netherlands. It studies the image-making of politicians, which saw the changing of norms in the political arena, professionalisation of journalism and wider social-cultural changes. Strikingly, during this period of emancipation of women and more women entering politics, the writing about female politicians stays partly stereotypical, whilst their self-presentation also follows stereotypical narratives in specific instances.Show less
Public opinion on protests is largely determined by news coverage. News media function as gatekeepers, who decide how news is communicated to the audience. In the case of protests against racism...Show morePublic opinion on protests is largely determined by news coverage. News media function as gatekeepers, who decide how news is communicated to the audience. In the case of protests against racism and police brutality, framing tended to be delegitimizing. This study questions the framing of protests against police brutality by news media within the context of newspaper and televised news coverage, researching long-term developments based on two case studies: the Rodney King riots (1992), and the George Floyd protests (2020). Using a critical discourse analysis of coverage from four newspapers and two news channels, this research examines the framing of protests by media outlets to constitute the dominant narrative of the publications. Next, articles and fragments were quantitatively coded using several terms and ‘coded words’ to generate counts of the words within the articles, which reinforce negative frames. Research suggests media coverage of protests does not necessarily follow a delegitimizing pattern anymore, but protesters are still viewed negatively by the media. These findings contributed to the understanding of the role of news media in the framing of protests against racism and police brutality.Show less
“Women rights are human rights” of “the future is female”, dit zijn inmiddels veel gehoorde uitspraken. Er is steeds meer aandacht voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Ook diversiteit in de...Show more“Women rights are human rights” of “the future is female”, dit zijn inmiddels veel gehoorde uitspraken. Er is steeds meer aandacht voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Ook diversiteit in de media is erg belangrijk, schrijven Hoks & Eliasar (2017), diversiteit zorgt voor een meer open blik en acceptatie van diverse standpunten van verschillende groepen. Bovendien is het de taak van de media het goede voorbeeld te geven: wanneer media bestaande verschillen versterken en bevestigen, zal dit bijdragen aan genderongelijkheid (Segijn, et al., 2014: 309). Naar gelijkheid tussen vrouwen en mannen is al veel onderzoek gedaan, zowel in Nederland als in het buitenland. Deze onderzoeken gingen over de aanwezigheid van vrouwen in de media, maar ook over de aanwezigheid van vrouwelijke wetenschappers in de media. Bij eerder uitgevoerd onderzoek werden vooral offline uitingen onderzocht. Zoals aanwezigheid van vrouwelijke wetenschappers in de krant, op tv of in wetenschappelijke magazines. In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de online berichtgeving van de drie grootste Nederland- se nieuwsmedia onderzocht op representativiteit. Het doel van dit onderzoek is een beeld krijgen van hoe de verhouding tussen vrouwen en mannen in online berichtgeving van de grootste Nederlandse nieuwsmedia is. Maar vooral hoe de vrouw met wetenschappelijke achtergrond wordt gerepresenteerd in online berichtgeving en inzicht krijgen in hoe representatief de grootste Nederlandse nieuwsmedia zijn. Om hier achter te komen is voor deze scriptie de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe worden vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond gerepresenteerd in online berichtgeving van de grootste Nederlandse nieuwsmedia? Dit wordt in deze scriptie onderzocht door middel van kwantitatieve en exploratieve kwalitatieve inhoudsanalyse. De kwantitatieve inhoudsanalyse is uitgevoerd door middel van een zogeheten samengestelde week. Berichten uit een periode van 30 juni t/m 31 december 2019 zijn onderzocht. Bij de exploratieve inhoudsanalyse wordt in de gevonden data gezocht naar patronen en overeenkomsten. De inhoudsanalyse toont aan dat vrouwen in online berichtgeving veel minder aan het woord zijn dan mannen. Van de gevonden rollen werd 63% gevuld door mannen en 20% door vrouwen. Vrouwen zijn in alle onderzochte rollen minder aan het woord dan mannen, het hoogste aandeel vrouwen is 30%, namelijk in een rol als prominent persoon of journalist. Ook zijn vrouwen minder in beeld bij online berichtgeving dan mannen. Bovendien zijn vrou- wen anders in beeld dan mannen, blijkt uit de exploratieve kwalitatieve inhoudsanalyse. Vrouwen zijn vaak meer close-up, meer casual gekleed en minder vaak in een werksetting in beeld dan mannen. Van het aantal personen met een wetenschappelijke achtergrond was meer dan drie kwart van de personen mannelijk en iets meer dan een kwart (19%) vrouwelijk. Ook de manier van presenteren van vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond verschilt met die van mannen. Mannen worden vaker bij hun achternaam genoemd en de functie van mannen wordt vaker genoemd. Vrouwen worden juist vaker ook bij hun voornaam genoemd. Dit betekent dat vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond niet goed gerepresenteerd en gepresenteerd worden in online bericht- geving van de drie grootste Nederlandse nieuwsmedia. Sterker nog, van geen enkele andere onderzochte rol is er sprake van representativiteit in de nieuwsmedia. De verhoudingen tussen vrouwen en mannen aan het woord en in beeld in online berichtgeving zijn scheef en deze komen niet in de buurt van de werkelijke verhoudingen in Nederland. Een eventueel vervolgonderzoek naar vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond in online berichtgeving, kan zich richten op het verzamelen van data via social media, hierbij kan dan ook meer visuele data verzameld worden. Voor het vervolgonderzoek is het dan ook belangrijk om data te verzamelen van alle nieuwsmedia uit Nederland. Zo kan het corpus veel verder worden uitgebreid en ontstaat een vollediger beeld.Show less
Shinzo Abe is portrayed by literature to be someone who actively tries to curtail press freedom in Japan. This thesis posits that Abe's actions regarding press freedom in Japan do not constitute an...Show moreShinzo Abe is portrayed by literature to be someone who actively tries to curtail press freedom in Japan. This thesis posits that Abe's actions regarding press freedom in Japan do not constitute an attack on press freedom. It does so by reviewing the existing literature and considering whether the examples given by the literature ought to be considered as attacks. Afterwards, the thesis examines the modern day Japanese press through the lens of social responsibility-theory and concludes that the Japanese press system works in line with the expectations of the theory. As such, Japanese press freedom should be considered to be in working order.Show less
In dit onderzoek is een poging gedaan om tot een oordeel te komen wat betreft het optreden van journalisten tijdens de invasie van Irak in 2003. De samenwerking tussen het Amerikaanse ministerie...Show moreIn dit onderzoek is een poging gedaan om tot een oordeel te komen wat betreft het optreden van journalisten tijdens de invasie van Irak in 2003. De samenwerking tussen het Amerikaanse ministerie van Defensie en journalisten is lange tijd onderwerp van discussie geweest en wordt in dit onderzoek vanuit meerdere perspectieven belicht; dat van de journalisten zelf; dat van andere journalisten die de samenwerking niet aangingen; en dat van de wetenschap.Show less
This thesis focuses on the relation between Prime Minister Abe’s nationalist policy and how this has an influence on the rapidly declining press freedom in Japan, seeking a more comprehensive view...Show moreThis thesis focuses on the relation between Prime Minister Abe’s nationalist policy and how this has an influence on the rapidly declining press freedom in Japan, seeking a more comprehensive view of the role prime minister Abe plays in declining press freedom and the relation between declining press freedom and the Japanese broadcasting system. This thesis poses the following research question: To what degree does prime minister Abe’s use of a nationalistic policy agenda influence the rapid decline of press freedom in Japan since 2012, and how does this relate to the Japanese broadcasting system? As opposed to the general academic consensus which puts the blame of declining press freedom almost solely with Prime Minister Abe and his nationalistic tendencies this thesis argues and shows by using gatekeeping theory and identifying the Japanese government as gatekeeper and the Japanese media industry as being gated, that while prime minister Abe is a factor, the underlying problem that allows the decline in press freedom are the several ingrained weaknesses in the Japanese broadcasting system that make it so that officials in power and the government can abuse this to in effect maintain a stronghold over the media regardless of ideology or political position. Such weaknesses include the broadcasting law, ownership of broadcast licensing and the use and abuse of Kisha clubs.Show less
Het doel van deze kwalitatieve studie was om meer inzicht te krijgen en om te begrijpen hoe millennials nieuws op televisie beoordelen. Deze studie concentreerde zich specifiek op het...Show moreHet doel van deze kwalitatieve studie was om meer inzicht te krijgen en om te begrijpen hoe millennials nieuws op televisie beoordelen. Deze studie concentreerde zich specifiek op het televisienieuws met ingebed sensationalisme: hard nieuws met een sensationele vorm. Zestien Nederlandse millennials zijn in semigestructureerde interviews gevraagd naar de geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van een nieuwsitem van Omroep West met ingebed sensationalisme. In de literatuur wordt geclaimd dat millennials sensatie in nieuws ongeloofwaardig vinden, maar er wel een voorkeur voor hebben. Dit komt niet overeen met de bevindingen in deze studie. Onder de meeste Nederlandse millennials heerst er namelijk consensus dat hard televisienieuws met sensationele kenmerken ongeloofwaardig en daardoor niet aantrekkelijk is. Zij zien liever dat hard nieuws op een niet-sensationele manier wordt gebracht. Daarmee vormen millennials een homogenere groep dan op voorhand werd gedacht. De meeste millennials vinden dat sensationele elementen wel gebruikt mogen op de voorwaarden dat de sensatie niet ten koste gaat van de informativiteit van het nieuws en dat de sensatie een doel dient: het moet de interesse in nieuws aanwakkeren of het moet bijdragen aan de impact van het nieuws.Show less
Fossil fuel industry giants in the United States like ExxonMobil sponsor contrarian science to distort the public image of the (virtually non-existing) debate on whether anthropogenic global...Show moreFossil fuel industry giants in the United States like ExxonMobil sponsor contrarian science to distort the public image of the (virtually non-existing) debate on whether anthropogenic global warming exists. The efforts of this so-called ―Denial Machine‖ seem to bear fruit: despite scientific consensus, Americans remain divided on the issue of anthropogenic climate change. Liberal Democrats are more likely to follow the consensus view (79% believes the planet is warming mostly due to human activity), whereas only 15% of the Conservative Republicans supposes this to be the case. Dunlap and McCright argue that conservative media outlets function as an echo chamber for the contrarian voices of this Denial Machine. Liisa Antilla argues that the conservative media is not the only side responsible for this echoing—in their quest for ―journalistic balance,‖ mainstream and progressive news outlets (including the New York Times) have also presented contrarian voices as ―experts‖ in the past. With these insights in mind, this study maps the climate change discourses and source-use of two opposing poles in the U.S. media landscape in the months prior to Trump‘s election: the New York Times on the Liberal Democrat side; news weblog Breitbart on the Conservative Republican side. The results show that these opposing poles conduct their climate change reporting on completely different levels: while the conservative Breitbart seems stuck in denial, hence condemned to the debate-level, the liberal Times has passed this level by accepting consensus and focusing its reporting on the consequences of climate change. In addition, this study also concludes that the Times no longer functions as an echo chamber for contrarian voices for the sake of journalistic balance, while Breitbart, by giving pseudo scientists space to directly publish on their platform regularly, not only functions as echo chamber, but also as the vocal cords of contrarian voices.Show less
This thesis explores how Chinese newspapers report on Singles Day, a holiday celebrated on November 11. The thesis covers the origins of Singles Day and how it has evolved from an Anti-Valentine’s...Show moreThis thesis explores how Chinese newspapers report on Singles Day, a holiday celebrated on November 11. The thesis covers the origins of Singles Day and how it has evolved from an Anti-Valentine’s Day to a Global Shopping Festival. This development, amongst others, is represented by the term “Double 11”, which has become Alibaba’s precious trademark to promote this holiday. Furthermore, a chapter illustrates how top-down and bottom-up forces constitute China’s media landscape, and also explains what methodologies have been used for the study. The main body consists of an analysis and discussion of six newspaper articles in Chinese. By analyzing articles by the People’s Daily, the official mouthpiece of the Chinese Communist Party (CCP), and the Beijing News, a mainstream newspaper, the thesis compares and contrasts what discourses emerge in two newspapers in Beijing and how these newspapers differ in style and content. A qualitative discourse analysis has resulted in the main finding that the People’s Daily mainly provides positive, informative reports on how the holiday is progressing, while the Beijing News creates vivid and sensational narratives that constructively criticize the success story of Singles Day.Show less
Met de komst van het internet is vrijwel het gehele medialandschap veranderd. De journalistiek is steeds meer een digitale onderneming geworden, een ontwikkeling waarbij tevens nieuwe...Show moreMet de komst van het internet is vrijwel het gehele medialandschap veranderd. De journalistiek is steeds meer een digitale onderneming geworden, een ontwikkeling waarbij tevens nieuwe journalistieke genres zijn ontstaan. Zo experimenteert men met nieuwe vertelvormen die inspelen op multimedia, interactie, hypertekstualiteit en creatieve features. Op die manier is ook de productie ‘Snow Fall: The Avalanche at Tunnel Creek’ ontstaan. Dit verhaal van de New York Times dient als bakermat voor het opkomende journalistieke genre ‘digital longform’. De publicatie van ‘Snow Fall’ zorgt direct voor veel enthousiaste reacties, maar krijgt ook behoorlijk wat kritiek te verduren. Zo vragen critici zich onder andere af in hoeverre nieuwsgebruikers zitten te wachten op digital longform producties. Dit is een belangrijke vraag, want als blijkt dat de nieuwsconsument geen behoefte heeft aan deze nieuwe journalistieke vertelvorm, is het voor redacties zinloos om veel energie en geld te steken in het produceren van dergelijke verhalen. De enige manier om een antwoord te geven op de geuite kritiek, is door te onderzoeken hoe digital longforms worden ervaren door de gebruikers, iets wat tot dusverre niet of nauwelijks is gedaan. Dat is dan ook de kern van dit onderzoek. Via een hardopdenkmethode en aanvullende diepte-interviews wordt in dit verkennende onderzoek gekeken naar hoe de gebruikers van NOS op 3 de digital longform ervaart. Het jongerenplatform experimenteert al een aantal jaren met nieuwe journalistieke vertelvormen, waaronder de digital longform. Aan de hand van verschillende kenmerken die dit journalistieke genre vertoont, wordt geprobeerd de ervaring van de jonge doelgroep te onderzoeken. Hierbij wordt de volgende hoofdvraag gesteld: Hoe ervaren gebruikers van NOS op 3 digital longforms op het gebied van: het verhaal, multimedia, interactie, hypertekstualiteit en vormgeving? De proefpersonen krijgen twee digital longforms van NOS op 3 voorgelegd. Aan de hand van een kwalitatief experiment wordt gekeken hoe zij de producties ervaren aan de hand van de verschillende kenmerken die deze vertelvorm vertoont. Zodoende kunnen de resultaten uiteindelijk worden gekoppeld aan de theorieën die voor dit onderzoek zijn gebruikt, waardoor het mogelijk is een antwoord op de hoofdvraag te formuleren. Uiteindelijk is te zien dat beide producties zowel plus- als minpunten vertonen. Vooral de balans tussen de lengte in combinatie met de diepgang van beide producties heeft grote invloed op de ervaring van de nieuwsgebruiker. Maar ook de inzet van verschillende modaliteiten en de hoge mate van interactie spelen een belangrijke rol in de beoordeling van beide producties. Hoewel er bij de onderzochte verhalen nog veel verbeteringen mogelijk zijn, lijkt het erop dat de jonge nieuwsconsument in ieder geval openstaat voor meer experimentele vertelvormen in de journalistiek.Show less
In deze scriptie is onderzocht of er een positief effect is van de aanwezigheid van cijfers op het oordeel van betrouwbaarheid. Roeh en Feldman (1984) beschrijven als een van de eersten een verband...Show moreIn deze scriptie is onderzocht of er een positief effect is van de aanwezigheid van cijfers op het oordeel van betrouwbaarheid. Roeh en Feldman (1984) beschrijven als een van de eersten een verband tussen cijfers en betrouwbaarheid, en verklaren dit door de nothingbutthefacts uitstraling van cijfers. Ook Koetsenruijter (2011) stelt dat wanneer cijfers worden gebruikt in een nieuwsbericht, mensen die vaak als meer betrouwbaar ervaren (pp. 74). Deze kracht van cijfers is van retorische aard en wordt verbonden aan het begrip ethos. Dit begrip komt voort uit de klassieke retorica, en betekent dat een spreker zijn publiek overtuigt door zijn reputatie (Tal & Wansink, 2016, pp. 118). Dit effect wordt ook verwacht bij het gebruik cijfers in nieuwsberichten. Om dit effect te onderzoeken zijn twee onderzoeksmethoden gecombineerd. Ten eerste is een experiment ontwikkeld waarin respondenten werd gevraagd om op basis van betrouwbaarheid een selectie te maken uit een aantal gepresenteerde krantenkoppen. Sommige van deze krantenkoppen bevatten cijfers, anderen niet. Deze data is aangevuld met interviews. Uit de analyse van de interviewdata bleek dat er veel verschillende redenen waren voor respondenten om bepaalde krantenkoppen te selecteren, waarvan eigen kennis de belangrijkste was. Uit de analyse van de data van het experiment is geen significant verschil gebleken tussen hoe vaak krantenkoppen met cijfers werden geselecteerd, ten opzichte van krantenkoppen zonder cijfers. Uiteindelijk is geconcludeerd dat het onderzoeksontwerp te veel ruimte gaf voor het meespelen van eigen kennis, om een duidelijk effect van cijfers te kunnen onderzoeken. Voor deze conclusie zijn de kennistheorie van Kahneman (2011) en het onderzoek van Miller (2003) van belang. Miller (2003) stelt dat wanneer mensen over inhoudelijke kennis beschikken, zij zich minder snel zullen laten leiden door retorische middelen, zoals het gebruik van cijfers. “Logos verdrijft ethos,” stelt hij (pp. 201). Kahneman (2011) geeft met zijn kennistheorie twee mogelijkheden voor de verwerking van nieuwe informatie: door Systeem 1 en door Systeem 2. Bij Systeem 1 wordt nieuwe informatie verwerkt op een intuïtieve manier, terwijl beoordeling van informatie door Systeem 2 op rationele manier gebeurt. Het is aannemelijk dat een retorisch effect met name optreedt bij beoordeling van informatie door Systeem 1. Bij het experiment en de interviews is mogelijk te veel ruimte en tijd gegeven aan de respondenten, waardoor de meting een effect van Systeem 2 laat zien. Dit heeft er vermoedelijk toe geleid dat er geen effect is gevonden van de aanwezigheid van cijfers op betrouwbaarheid.Show less
In dit onderzoek is gereconstrueerd hoe 138 artikelen van Parbode Magazine en De Ware Tijd tot stand zijn gekomen. De reconstructies zijn gebaseerd op de methode van Zvi Reich (2009) waarmee hij...Show moreIn dit onderzoek is gereconstrueerd hoe 138 artikelen van Parbode Magazine en De Ware Tijd tot stand zijn gekomen. De reconstructies zijn gebaseerd op de methode van Zvi Reich (2009) waarmee hij het nieuwsvergaringsproces van de Israëlische dagbladpers onderzoekt. Voor het onderhavige onderzoek zijn veertien journalisten geïnterviewd over de achtergrondartikelen die zij gepubliceerd hebben in de maanden maart, april, mei en juni 2016. Uit deze interviews is een beeld ontstaan van de manieren waarop de journalisten hun informatie verzamelen en hoe zij met hun bronnen omgaan. In de resultaten is naar voren gekomen dat journalisten van Parbode Magazine en De Ware Tijd hun informatie voornamelijk verzamelen op basis van een publicatie in een ander medium, een internet-zoeksessie en/of een face-to-face gesprek. Een face-to-face gesprek is zelfs de meest gebruikte manier in de uitwerkingsfase van het artikel om informatie te vergaren. Journalisten werken dus niet enkel vanachter hun bureau. Niet de bronnen, maar de journalisten bepalen waar het achtergrondartikel over gaat. De achtergrondartikelen zijn gebaseerd op 2,10 bronnen per artikel. Woordvoerders en pr-medewerkers zijn nauwelijks betrokken bij de achtergrondartikelen. En journalisten van Parbode Magazine en De Ware Tijd checken de informatie bij iets minder dan de helft van de 138 artikelen helemaal niet.Show less
This thesis explores the cyclical construction and reproduction of neo-orientalist discourse in the post-9/11 world order, through a qualitative case study comparing and contrasting selected...Show moreThis thesis explores the cyclical construction and reproduction of neo-orientalist discourse in the post-9/11 world order, through a qualitative case study comparing and contrasting selected content from the British tabloid-style newspaper Mail Online, and the militant organization Daesh’s propaganda magazines Dabiq and Rumiyah. Analysis concerns a sample of articles highlighting dichotomies between the conceptual blocs of “Western Civilization” and “Islamic Civilization”; specifically the representation of Daesh on both sides of the discursive equation as a neo-orientalized entity, thereby arguably re-enforcing conceptions of Islam as an inherently barbaric, medieval, and threatening culture and religion. Based on the samples analyzed, this thesis uncovers a self-perpetuating cycle of neo-orientalist representation of Daesh, identifiable on a micro scale in its own publications as well as the British news publication. Similarities concerning the representation of Daesh in the scrutinized samples are identified and deemed problematic, opening discussion into the realm of the ethics and responsibility of contemporary journalism.Show less
Blogging and using social network sites (SNS) have been one of the rising activities of mainstream communication this past decade. Although many such blogs and SNS have been studied by scholars...Show moreBlogging and using social network sites (SNS) have been one of the rising activities of mainstream communication this past decade. Although many such blogs and SNS have been studied by scholars already, the relations between these two and the corresponding developments in the field demands an updated investigation. Our ideal way of communicating is changing rapidly, and bloggers who use the social network site Instagram are a good example of how this affects our online behaviour. Microblogging website Instagram has rapidly become part of mainstream media over the last couple of years since its founding in October 2010. The success of the site is evident, given the 400 million monthly active users who on average share 80 million photographs a day. As a result of their rising popularity, many blogs have spread their content on social networking sites, and especially on Instagram. The type of blog that does so at great length and is studied here is the fashion blog. ‘The Blonde Salad’, a very successful fashion blog by Italian Chiara Ferragni is taken as an example as it successfully integrates Instagram in its daily communication with its followers. ‘The Blonde Salad’ has been around since 2009 and has developed into a company with several employees. But since the arrival of Instagram, Chiara Ferragni seems to have become more and more influential as an individual, outshining the blog’s amount of followers of 191.000 with 6.000.000. The aim of this article is, therefore, to answer the research question: How do fashion bloggers create and maintain an online identity on Instagram regarding the theory of the ‘social actor analysis’ (van Leeuwen 1996, Machin and van Leeuwen 2007)? The Literature Review provides for a broad investigation of ‘self-representation’, ‘the Instagram hipster culture’, ‘the fashion blogger identity’ and ‘Chiara Ferragni and ‘The Blonde Salad’. The Method and Results and Discussion sections elaborate on the case study and provide an interpretation of the visual analysis of the Instagram accounts of ‘The Blonde Salad’ and Chiara FerragniShow less
Perdiep Ramesar zoog als verslaggever bij Trouw jarenlang verhalen uit zijn duim. Na 5,5 jaar werd hij door de leiding van Trouw ontmaskerd. Na zijn ontslag verschenen opiniestukken, columns en...Show morePerdiep Ramesar zoog als verslaggever bij Trouw jarenlang verhalen uit zijn duim. Na 5,5 jaar werd hij door de leiding van Trouw ontmaskerd. Na zijn ontslag verschenen opiniestukken, columns en redactioneel commentaar over de kwestie, in Trouw en in andere kranten. In dat metadiscours – journalistiek over journalistiek - worden verschillende strategieën van paradigm repair gebruikt – het journalistieke paradigma wordt verdedigd. Trouw zelf probeert de imagoschade te repareren door haar eigen kwaliteiten te roemen en haar zelfreflectie te benadrukken, maar ook door verantwoordelijkheid te nemen en excuses aan te bieden. In het metadiscours van de Nederlandse kranten is echter meer te vinden dan alleen pogingen om de schade te repareren: er klinkt ook kritiek op het journalistieke paradigma en de kwestie heeft bij Trouw zelf geleid tot de aanstelling van een ombudsman.Show less
Burgerjournalistiek speelt een steeds grotere rol in de wereld van de (foto)journalistiek. Steeds meer nieuwsmedia maken gebruik van deze verslaggeving door burgers, bijvoorbeeld door hun foto’s in...Show moreBurgerjournalistiek speelt een steeds grotere rol in de wereld van de (foto)journalistiek. Steeds meer nieuwsmedia maken gebruik van deze verslaggeving door burgers, bijvoorbeeld door hun foto’s in kranten of online te publiceren. In de nieuwsverslaggeving van de burgeroorlog in Syrië is de rol van burgerjournalistiek nadat het land als onveilig voor journalisten werd verklaard, groter dan ooit tevoren. De fotoverslaggeving van de oorlog in Syrië leent zich dan ook perfect voor een onderzoek dat het verschil tussen professionele- en burgerjournalisten wil meten. Dat verschil is in dit onderzoek gemeten in termen van nieuwswaardigheid. Aan de hand van een op foto’s aangepaste versie van de Theorie van Nieuwswaarden van Galtung en Ruge (1965) is onderzocht of er verschillen bestaan tussen gepubliceerde nieuwsfoto’s gemaakt door professionele- en burgerjournalisten. Nieuwsfoto’s zijn nog niet vaak onderzocht aan de hand van de twaalf klassieke nieuwswaarden, en nog niet eerder werd het verschil tussen professionele- en burgerjournalisten gemeten in termen van nieuwswaardigheid. Uit eerder onderzoek naar burgerjournalistiek blijkt dat de journalistiek steeds meer vloeibaar wordt (Deuze, 2006). De grenzen tussen professionals en burgers vervagen in de hele wereld, zo ook in de journalistiek. Voor de nieuwswaardigheid van de nieuwsfoto’s over het geheel genomen werden dan ook geen grote verschillen verwacht tussen professionele- en burgerjournalisten. Mortensen (2014) stelt echter dat burgers zich wel onderscheiden door het principe van right time, right place (Mortensen, 2014). Hieruit volgde de verwachting dat foto’s gemaakt door burgers vaker nieuwswaarden in zich hebben waarbij het tijdsbestek tussen gebeurtenis en het maken van de foto van belang is. Te weten de waarden frequency en unexpectedness. Dit onderzoek bevestigt het idee dat burgerjournalisten zich onderscheiden door ‘het op het juiste moment, op de juiste plaats zijn’. Nieuwsfoto’s gemaakt door burgerjournalisten bevatten significant vaker de waarde frequency dan nieuwsfoto’s gemaakt door professionele journalisten. Professionele journalisten onderscheiden zich weer door de voordelen van de perskaart. Zij zijn vaker aanwezig bij van tevoren geplande persmomenten en onderscheiden zich hiermee van hun burgercollega’s. Nieuwsfoto’s gemaakt door professionele journalisten tonen significant vaker de waarde reference to elite persons dan nieuwsfoto’s gemaakt door burgerjournalisten. Ook de theorie van Mark Deuze over de vloeibare journalistiek wordt onderschreven. Er blijkt geen significant verschil te vinden tussen nieuwsfoto’s gemaakt door professionele- en burgerjournalisten, als het gaat om de algemene nieuwswaardigheid.Show less
Deze scriptie bevat een onderzoek naar het publieke debat na de dood van Aleksandr Dolmatov. Van de media, leden van de Tweede Kamer en staatssecretaris Fred Teeven wordt bekeken hoe zij...Show moreDeze scriptie bevat een onderzoek naar het publieke debat na de dood van Aleksandr Dolmatov. Van de media, leden van de Tweede Kamer en staatssecretaris Fred Teeven wordt bekeken hoe zij verschillende verklaringen voor normoverschrijdingen hebben gebruikt in het debat. Geconcludeerd wordt dat Teeven als eindverantwoordelijke voor normoverschrijdingen werd beschermd door zijn hoge status als politicus voor het kabinet bestaande uit VVD en PvdA.Show less
An investigation into the viability of populist arguments in academia, by example of journalist William Greider. Are there arguments for including emotional arguments and opinions in political...Show moreAn investigation into the viability of populist arguments in academia, by example of journalist William Greider. Are there arguments for including emotional arguments and opinions in political debate, and if so, which? How do they hold?Show less