De manier waarop journalisten zich profileren is sinds de komst van sociale media sterk veranderd. Waar zij voorheen geacht werden om afstand tot onderwerpen en verhalen te behouden, is het...Show moreDe manier waarop journalisten zich profileren is sinds de komst van sociale media sterk veranderd. Waar zij voorheen geacht werden om afstand tot onderwerpen en verhalen te behouden, is het tegenwoordig vanzelfsprekend dat journalisten zich geopinieerd uitspreken en persoonlijke informatie delen op sociale platformen als Twitter en Instagram. Dit duidt op een verandering in de traditionele journalistieke waarden. Een verklaring hiervoor is, volgens de literatuur, de normalisatie van een nieuwe medialogica binnen de journalistiek, waaruit de wens ontstaat om een personal brand op te bouwen. Dit zou journalisten namelijk talloze economische, activistische en egocentrische voordelen opleveren, die zij in een tijd van toenemende concurrentie en economische crisis hard nodig hebben. Vooral freelance journalisten zouden hierbij gebaat zijn, omdat zij aan de hand van een succesvol online brand gemakkelijker opdrachten kunnen verkrijgen. Deze scriptie onderzoekt middels kwalitatieve interviews met tien freelance journalisten en een inhoudsanalyse van hun sociale profielen op welke manier zij zich profileren, hoe zij hun keuzes in hun online activiteiten motiveren en hoe zich dit relateert tot traditionele journalistieke waarden als ‘objectiviteit’, ‘transparantie’ en ‘autonomie’. De resultaten van dit onderzoek vormen een uitgebreide typering van het online gedrag van freelance journalisten en hun opvattingen over sociale media. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de respondenten de traditionele journalistieke waarden niet zo zeer herdefiniëren, maar dat er onder hen wel duidelijke verschuivingen te zien zijn in de prioritering van de journalistieke waarden. Dit betekent dat waarden als ‘autonomie’ en ‘transparantie’ tegenwoordig belangrijker worden geacht dan waarden als ‘objectiviteit’ of ‘onpartijdigheid’. Met een nieuw paradigma als ‘constructieve journalistiek’ wordt de verschuiving van deze waarden verklaard en gerechtvaardigd. Daarnaast wijzen de respondenten op het vervagen van de conceptuele grenzen van de journalistiek en benadrukken zij het belang van subcategorieën binnen het werkveld. Zo heeft de specifieke journalistieke functie waar een journalist zich mee identificeert belangrijke implicaties voor de hantering van journalistieke normen en waarden. Toch blijkt personal branding voor alle respondenten niet het belangrijkste doel van hun sociaalmediagebruik, waardoor de invloed op de journalistieke waarden beperkt blijft.Show less
In de Nederlandse kranten is veel geschreven over de video van IS waarop de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley te zien is. De motivatie voor de onthoofding en het naar buiten...Show moreIn de Nederlandse kranten is veel geschreven over de video van IS waarop de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley te zien is. De motivatie voor de onthoofding en het naar buiten brengen van de video door IS is evident. IS wil wraak nemen op Amerika, angst zaaien en aandacht krijgen van de westerse wereld en westerse jihadisten. Ofwel, IS heeft propagandistische bedoelingen bij de onthoofdingsvideo. Propaganda of niet, veel Nederlandse media besteedden er aandacht aan. Later komt er echter in kranten, opinietijdschriften en actualiteitenprogramma’s een discussie op gang over hoe de journalistiek is omgegaan met het nieuws. Had er nu wel of geen aandacht aan besteed moeten worden? Het blijft een nieuwswaardige gebeurtenis, maar daarbij zijn er ook propagandadoeleinden. Een aantal journalisten reflecteert op het eigen gedrag of op de journalistiek in het algemeen ten opzichte van de onthoofdingsvideo. Journalistieke waarden, naar Deuze (2004) en nieuwswaarden, naar de kennistheorie van Galtung en Ruge (1965), vormen een interessant verklaringskader voor het gedrag van journalisten. De waarden worden hierin als universeel en algemeen geldend gezien. Maar wordt ook aan de waarden gedacht wanneer gereflecteerd wordt op de redactionele beslissingen die genomen zijn naar aanleiding van complex nieuws over de onthoofdingsvideo? Dit is onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: Op welke journalistieke waarden en nieuwswaarden beroepen journalisten in de Nederlandse media zich in de discussie over de eerste onthoofdingsvideo van IS en hoe krijgen deze waarden vorm? Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat journalisten zich beroepen op alle vijf journalistieke waarden en een aantal nieuwswaarden. Deze waarden krijgen vooral vorm in omschrijvingen van de onthoofdingsvideo en het type nieuws. Er lag een focus op een bepaald aantal nieuwswaarden, waardoor het vooral leek te gaan over de nieuwswaardigheid van de gebeurtenis. Het meest opvallend was de ruime aandacht voor ethiek in de discussie. Deze journalistieke waarde diende vooral als onderbouwing voor hoe het niet moet binnen de journalistiek en niet altijd als verdediging voor de keuzes die gemaakt zijn.Show less