In dit onderzoek wordt gekeken naar het verschil in probleemgedrag tussen kinderen uit een hoog en laag SES in India. Daarnaast wordt onderzocht of kinderarbeid een mediërende factor is tussen SES...Show moreIn dit onderzoek wordt gekeken naar het verschil in probleemgedrag tussen kinderen uit een hoog en laag SES in India. Daarnaast wordt onderzocht of kinderarbeid een mediërende factor is tussen SES en probleemgedrag. Ten eerste wordt verwacht dat kinderen uit een laag SES meer internaliserende en externaliserende problemen hebben dan kinderen uit een hoog SES. Ten tweede wordt verwacht dat kinderen uit een laag SES meer werken en ten derde wordt verwacht dat kinderen die werken meer probleemgedrag zullen rapporteren vergeleken met kinderen die niet werken. Ten slotte wordt verwacht dat arbeid een mediator is tussen SES en probleemgedrag. In totaal waren er 293 participanten tussen de 10 en 15 jaar oud (M = 12.37 jaar; SD = 1.17), waarvan 137 jongens en 101 meisjes. Van 55 participanten is het geslacht niet bekend. Alle deelnemers zijn scholieren uit de stad Pune in India. Bij hen is de sociaal economische status (SES) bepaald door de school waar ze op zitten. De participanten hebben daarnaast allemaal een zelfbeoordelingslijst van de SDQ ingevuld en ook zijn ze minstens twee keer geïnterviewd om te meten hoeveel minuten ze per dag werken. Uit de resultaten is gebleken dat hoe hoger het SES van de kinderen, hoe minder internaliserende en externaliserende problemen zij hebben. Daarnaast is gebleken dat kinderen uit een laag SES meer moeten werken dan kinderen uit een hoog SES. Er is geen verband gevonden tussen arbeid een internaliserend probleemgedrag. Tussen arbeid en externaliserend probleemgedrag is een negatief verband gevonden. Arbeid blijkt geen mediator te zijn tussen SES en probleemgedrag.Show less
In dit onderzoek wordt in kaart gebracht of vrije tijd een mediator is in het verband tussen kinderarbeid en levenstevredenheid en kinderarbeid en eigenwaarde bij scholieren in de West-Indiase stad...Show moreIn dit onderzoek wordt in kaart gebracht of vrije tijd een mediator is in het verband tussen kinderarbeid en levenstevredenheid en kinderarbeid en eigenwaarde bij scholieren in de West-Indiase stad Pune. Bij een aantal van 293 participanten (34.5% meisje en 46.8% jongen) met een gemiddelde leeftijd van 12.38 jaar (SD=1.17) zijn dagboekgegevens verzameld en de Satisfaction with Life Scale en de Rosenberg’s Self Esteem Scale afgenomen. De verwachte verbanden tussen kinderarbeid, vrije tijd en het subjectief welzijn zijn niet gevonden. Verklaringen voor het niet optreden van verbanden zijn het optreden van homeostase, coping mechanismen door culturele aspecten (geloof en kastenstelsel), de positieve invloed van familieverplichtingen en de hogere tevredenheid van kinderen in vergelijking met volwassenen.Show less