Jongeren zijn een belangrijke doelgroep als het gaat om deelneming aan pro-klimaatgedrag. SES lijkt voorspellend voor pro-klimaat gedrag. Deze studie onderzoekt of self-efficacy deze relatie...Show moreJongeren zijn een belangrijke doelgroep als het gaat om deelneming aan pro-klimaatgedrag. SES lijkt voorspellend voor pro-klimaat gedrag. Deze studie onderzoekt of self-efficacy deze relatie wellicht kan verklaren als mediator. Een steekproef van 428 jongeren tussen de 16 en 24 jaar hebben een online zelf-rapportage vragenlijst ingevuld. Er is echter geen significante relatie gevonden tussen SES en pro-klimaat gedrag, ook niet als er werd gecorrigeerd voor self-efficacy. Daarnaast werd er ook geen significant mediatie-effect gevonden. Wel werd er een significant positief verband gevonden tussen self-efficacy en pro-klimaat gedrag. Dit toont aan dat self-efficacy een essentiële voorspeller is voor pro-klimaat gedrag, wat in overeenstemming is met de cognitieve theorie van stress. Dit zou interessante informatie voor de makers van klimaatcampagnes kunnen zijn. Naar aanleiding van dit onderzoek lijkt het voor hen nuttig te zijn om in hun campagnes meer in te spelen op het verhogen van de self-efficacy. Het uitblijven van andere verbanden kan wellicht verklaard worden door de bovengemiddelde waardes van SES en self-efficacy. In de discussie wordt gespeculeerd over mogelijke complexiteiten in de relatie tussen SES en pro-klimaat gedrag.Show less
Journalistieke brontransparantie, d.w.z. de mate waarin nieuwsorganisaties open zijn over de bronnen voor uitspraken in hun berichtgeving, is een veel geopperde manier om een dalend vertrouwen in...Show moreJournalistieke brontransparantie, d.w.z. de mate waarin nieuwsorganisaties open zijn over de bronnen voor uitspraken in hun berichtgeving, is een veel geopperde manier om een dalend vertrouwen in de journalistiek tegen te gaan. In deze scriptie is aan de hand van een bron-georiënteerde benadering onderzocht in hoeverre klimaatartikelen van Nederlandse mainstream online nieuwsmedia NOS.nl en NU.nl van brontransparantie getuigen. Hiervoor zijn veldbronnen in kop en verhaaltekst onderzocht. Het onderzoek toont aan dat de nieuwsmedia al in grote mate transparant zijn, maar dat vooral op het gebied van bronidentificatie nog grote stappen zijn te maken.Show less