Reisverslagen van kinderen zijn een unieke bron voor historisch onderzoek, met name omdat er slechts weinig geschreven is over kinderen op zee. Deze scriptie kijkt naar het leven van deze kinderen...Show moreReisverslagen van kinderen zijn een unieke bron voor historisch onderzoek, met name omdat er slechts weinig geschreven is over kinderen op zee. Deze scriptie kijkt naar het leven van deze kinderen met hun ouders op zee in de negentiende eeuw. De grote vragen hierbij zijn waarom scheepskapiteins hun kinderen meenamen aan boord en welke gevolgen had dit voor hun leven, het gezinsideaal van de negentiende eeuw en integratie binnen de samenleving bij thuiskomst?Show less
Deze scriptie analyseert de Nederlandse scheepvaart op Guinea gedurende de tweede helft van de achttiende eeuw. In 1734 had de WIC het handelsmonopolie op de Goud- en Slavenkust van Afrika verloren...Show moreDeze scriptie analyseert de Nederlandse scheepvaart op Guinea gedurende de tweede helft van de achttiende eeuw. In 1734 had de WIC het handelsmonopolie op de Goud- en Slavenkust van Afrika verloren, waarmee de retourvaart en slavenvaart werden opengesteld voor particuliere ondernemers. Na een rustige start kwam de particuliere handel tot bloei in de jaren ’50 en ’60. Ondanks de crisis in Suriname begin jaren ’70 nam de handel nauwelijks af. Het uitbreken van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog gaf de handel vanuit Afrika via Sint-Eustatius een nieuwe impuls, omdat de opstandelingen via deze route werden bevoorraad met slaven, wapens en munitie. Deze bevoorrading door Nederlandse handelaren was echter voor Groot-Brittannië aanleiding om de Republiek ook de oorlog te verklaren, en de particuliere vaart op Afrika werd een zware slag toegebracht met blokkades en inbeslagnames van schepen. Deze slag zou men niet meer te boven komen. Na de wapenstilstand in 1783 werden de handelscijfers uit de jaren voorafgaand aan het conflict niet meer bereikt.Show less