De maritieme schilders Bonaventura (1614-1652) en Gillis Peeters (1612-1653) uit Antwerpen worden geplaatst in de maritieme schildertraditie van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, die in de...Show moreDe maritieme schilders Bonaventura (1614-1652) en Gillis Peeters (1612-1653) uit Antwerpen worden geplaatst in de maritieme schildertraditie van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, die in de historiografie vanaf de negentiende eeuw structureel los van elkaar behandeld wordt. De exotisch ogende schilderijen van de Peetersen, die door hedendaagse kunsthistorici als Atlantisch, Zuid-Amerikaans of Nederlands-Braziliaans worden getypeerd, worden beïnvloed door zowel maritiem schilders uit de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en lijken als een van de weinige maritiem voorstellingen van de Nieuwe Wereld een unieke plek op de zeventiende-eeuwse kunstmarkt in de Nederlanden in te nemen.Show less
Deze scriptie laat zien hoe de waardering van de verschillende types landschapschilderkunst uit de 17de eeuw heel verschillend was in de 18de en de 20ste eeuw. De 18de-eeuwse kunstcriticus Arnold...Show moreDeze scriptie laat zien hoe de waardering van de verschillende types landschapschilderkunst uit de 17de eeuw heel verschillend was in de 18de en de 20ste eeuw. De 18de-eeuwse kunstcriticus Arnold Houbraken met zijn Grote schouburgh en de 20ste-eeuwse kunsthistoricus Wolfgang Stechow met zijn Dutch Landscape Painting schrijven ieder in zijn opus magnum over de ontwikkeling van de landschapschilderkunst uit de 17de eeuw. Hun keuzes van landschapskunstenaars die zij bespraken waren beïnvloed door de overheersende overtuigingen in de maatschappij en de wereld van kunstgeschiedenis van hun tijd - het classicisme in het geval van Houbraken en het impressionisme in het geval van Stechow.Show less
Over de manier waarop kunsteducatie in musea vorm moet krijgen, bestaan verschillende theorieën. In deze scriptie wordt kunsteducatie voor jongeren onder de loep genomen in de context van een...Show moreOver de manier waarop kunsteducatie in musea vorm moet krijgen, bestaan verschillende theorieën. In deze scriptie wordt kunsteducatie voor jongeren onder de loep genomen in de context van een modern en hedendaags kunstmuseum.Show less