In deze experimentele studie is het effect van een leidstervaardigheidstraining, VIPP-CCC, op probleemgedrag bij kinderen op het kinderdagverblijf onderzocht. Daarnaast is onderzocht in welke mate...Show moreIn deze experimentele studie is het effect van een leidstervaardigheidstraining, VIPP-CCC, op probleemgedrag bij kinderen op het kinderdagverblijf onderzocht. Daarnaast is onderzocht in welke mate de kwaliteit van het kinderdagverblijf en het aantal uren dat kinderen naar het kinderdagverblijf gaan (kwantiteit) moderatoren zijn in het effect van de interventie op probleemgedrag. De analyses zijn op groepsniveau gedaan, waarbij er sprake was van 18 kinderdagverblijven (9 in de interventiegroep, 9 in de controlegroep). Resultaten tonen aan dat er geen significant effect is gevonden op probleemgedrag. Zowel de kwantiteit als kwaliteit van het kinderdagverblijf bleken geen modererend effect te hebben op deze relatie. Wel zijn er een aantal trends gevonden. Zo is te zien dat er minder probleemgedrag in de posttest gerapporteerd is ten opzichte van de pretest. Daarnaast is er ook een trend te zien voor kwantiteit als moderator: hoe meer uren kinderen uit de interventiegroep op het kinderdagverblijf doorbrengen, hoe meer probleemgedrag gerapporteerd werd. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef wordt aanbevolen.Show less