Despite numerous studies investigating need-supportive teaching, research on how students experience such teaching is scarce within the educational context. The current study aims to address this...Show moreDespite numerous studies investigating need-supportive teaching, research on how students experience such teaching is scarce within the educational context. The current study aims to address this gap by examining the influence of both emotional insight (i.e., one's clear understanding of emotions) and teacher expectations on the perceived need support among primary school students. The study involved 23 students aged 8 to 12 years (fifth to eighth grade). Mixed methods research was conducted – both quantitative and qualitative data were collected and analysed. The quantitative research includes questionnaire responses for emotional insight and need support. The qualitative research entailed semi-structured interviews, which involved comparing students' levels of emotional insight using vignettes based on either high or low teacher expectations. Using correlation analysis, the quantitative results indicate there is no correlation between emotional insight and need support. However, an association was found between high expectation teachers and experienced need support by students. The qualitative results suggest that through emotional insight, a student can process information, distance themselves from the situation, and then choose to deal with it in a positive way. Students with high and low emotional insight emphasize the importance of the bond they have with the teacher before asking for help. These findings show that the role of emotional insight in student-teacher interaction and experiencing need support contributes to the development of the literature on social interactions in the classroom.Show less
Ouderbetrokkenheid is van cruciaal belang voor de academische prestaties van leerlingen, zoals blijkt uit talrijke studies. Toch bestaan er nog onduidelijkheden over de definitie en waardering van...Show moreOuderbetrokkenheid is van cruciaal belang voor de academische prestaties van leerlingen, zoals blijkt uit talrijke studies. Toch bestaan er nog onduidelijkheden over de definitie en waardering van ouderbetrokkenheid door ouders/verzorgers en leerkrachten, evenals over de meest effectieve strategieën om deze betrokkenheid te verbeteren. Dit onderzoek verkende ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs, specifiek in de groepen 6, 7 en 8, en beoogde praktijkgericht advies te geven aan OOK Pedagogische Expertise Groep over manieren om ouderbetrokkenheid te bevorderen. Het perspectief van ouders/verzorgers en leerkrachten op ouderbetrokkenheid stond centraal in dit onderzoek. Epstein's 'Framework of Six Types of Involvement' fungeerde als het theoretisch raamwerk, waarbij de focus lag op de domeinen communication, learning at home en parenting. De hoofdvraag van het onderzoek luidde: ‘Wat verstaan ouders en leerkrachten onder ouderbetrokkenheid richting school?'. De deelvragen onderzochten wat leerkrachten en ouders/verzorgers het belangrijkste domein van ouderbetrokkenheid vinden, de mate van overeenstemming tussen de opvattingen van beide groepen, en de variatie in opvattingen tussen ouders/verzorgers van verschillende klassenjaren. Voor dit onderzoek is een kwantitatieve enquêtemethode gebruikt. Online vragenlijsten zijn verspreid onder 117 Nederlandse respondenten (59 leerkrachten en 58 ouders/verzorgers) van leerlingen in groep 6, 7, of 8 uit Noord- en Zuid-Holland. De vragenlijsten waren gericht op de perceptie van ouderbetrokkenheid binnen de context van Epstein's domeinen. De resultaten toonden aan dat ouders/verzorgers en leerkrachten dezelfde perceptie hebben over het brede construct ouderbetrokkenheid. Zo was voor leerkrachten en ouders/verzorgers het domein communication het belangrijkst, gevolgd door parenting en vervolgens learning at home. Daarentegen was er enige variatie in de percepties van beide groepen tussen de drie domeinen. Zo was er tussen de domeinen parenting en learning at home voor leerkrachten geen significant verschil, terwijl bij ouders/verzorgers deze domeinen wel significant van elkaar verschilde. Dit benadrukt de complexiteit van de percepties rond ouderbetrokkenheid. Tot slot zijn er geen significante verschillen gevonden over het concept ouderbetrokkenheid als over de drie domeinen tussen de ouders/verzorgers van verschillende klassenjaren. De bevindingen bieden aanknopingspunten voor de praktijk, waaronder de ontwikkeling van strategieën om de communicatie tussen de school en de ouder(s)/verzorger(s) te verbeteren en learning at home en parenting te stimuleren. Het streven van deze aanbevelingen is het verbeteren van de samenwerking tussen ouders/verzorgers en leerkrachten, wat naar verwachting zal resulteren in hogere ouderbetrokkenheid. De maatschappelijke waarde van deze studie ligt in het bijdragen aan kennis over ouderbetrokkenheid. De adviezen naar aanleiding van dit onderzoek kunnen door OOK Pedagogische Expertise Groep worden gebruikt om interventies te ontwikkelen en ouderbetrokkenheid in het onderwijs te bevorderen.Show less
In de huidige studie werd onderzocht in welke mate Nederlandse basisschoolleerkrachten effectieve leesbevorderaars zijn op het vlak van hun eigen kennis, gedrag en houding. Om deze vraag te...Show moreIn de huidige studie werd onderzocht in welke mate Nederlandse basisschoolleerkrachten effectieve leesbevorderaars zijn op het vlak van hun eigen kennis, gedrag en houding. Om deze vraag te beantwoorden werden er 4 focusgroepen gehouden op een Nederlandse basisschool, waaraan 21 leerkrachten deelnamen. Hieruit blijkt dat leerkrachten, bewust of onbewust, veel goede keuzes maken op het vlak van gedrag en houding. De resultaten over de kennis van de leerkrachten lijken eerder te wijzen op onbewuste keuzes, aangezien leerkrachten weinig termen uit de literatuur over (lees)motivatie gebruikten. Toch slaagden leerkrachten er wel in om (on)gemotiveerde lezers te herkennen, effectieve werkvormen in te zetten en het belang van hun eigen leeshouding in te zien. De beperkingen en resultaten van de huidige studie roepen op tot vervolgonderzoek naar de kennis van Nederlandse basisschoolleerkrachten over het stimuleren van leesmotivatie.Show less
Motivation within the educational system has been a subject with a wide range of attention for many years. Still, there are no clear guidelines teachers can use to contribute to the intrinsic...Show moreMotivation within the educational system has been a subject with a wide range of attention for many years. Still, there are no clear guidelines teachers can use to contribute to the intrinsic motivation of their students. The goal of this literature review was to provide concrete guidelines that teachers can use to contribute to the intrinsic motivation of their primary school students. This was done firstly by identifying concrete actions that teachers can use to contribute to the intrinsic motivation of their students, according to the selfdetermination theory. Secondly literature research focused on how big the effect sizes matching with these concrete actions were. A systematic search yielded five studies that were eligible. However there were studies included in the study that had a different student population than primary school students, which were highschool- and university students. The results indicated that there were no huge differences in the outcomes of the studies with different student populations. Results of the concrete actions teachers can use to contribute to their students' intrinsic motivation can be categorised by the basic needs of the selfdetermination theory. When it comes to autonomy, this research indicates that teachers should give their students valuable choices during their learning process. The bond or relationship can be improved by showing affection, respect and by being understanding. The research also indicates that teachers should try to match teaching with the personal interest of the students. When it comes to competence, research indicates that teachers should offer activities to their students that match their current competence. Communication, expectations and positive feedback are also key, when it comes to competence, according to the literature research.Show less
Dit onderzoek beschrijft de invloed van de loopbaanfase van leerkrachten op de professionele identiteit van leerkrachten. De loopbaanfase betreft het aantal jaren dat de leerkracht werkzaam is in...Show moreDit onderzoek beschrijft de invloed van de loopbaanfase van leerkrachten op de professionele identiteit van leerkrachten. De loopbaanfase betreft het aantal jaren dat de leerkracht werkzaam is in het onderwijs. De loopbaanfase van leerkrachten is verdeeld in drie categorieën: tot 7 jaar (N = 27), 8 tot 23 jaar (N = 31) en meer dan 24 jaar (N = 32). Betreffende de professionele identiteit, zijn de ideeën over de mate van zeggenschap en de mate van exclusieve kennis van leerkrachten geanalyseerd. Er zijn 91 leerkrachten die hebben deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 90 een vragenlijst hebben ingevuld en 18 zijn geïnterviewd. Het onderzoek heeft een mixed method design en is relationeel van aard. Na analyse van de kwantitatieve en de kwalitatieve data kan geconcludeerd worden dat er geen invloed is van de loopbaanfase op de ideeën over de mate van zeggenschap en exclusieve kennis van leerkrachten. De kwantitatieve analyse betreffende de invloed van de verschillende loopbaanfasen op de ideeën over de mate van zeggenschap en over de mate van wenselijke exclusieve kennis, is gedaan middels een enkelvoudige regressieanalyse. De kwalitatieve analyse is gedaan aan de hand van transcripties van de gehouden interviews. Uit analyse van de kwalitatieve data kwam naar voren dat leerkrachten ervaring, ontwikkeling en persoonlijkheid belangrijk vinden om een hoge inschatting van de eigen competenties te kunnen geven.Show less
In this thesis a research is described about the relationship between characteristics of teachers (experience in front of the class) and students in fourth and fifth grade (gender and reading...Show moreIn this thesis a research is described about the relationship between characteristics of teachers (experience in front of the class) and students in fourth and fifth grade (gender and reading ability) and (the knowledge of) the reading preferences of these students, through the analysis of questionnaires. These teachers (n = 11, M age = 47.60, SD = 11.04), and students (M age = 10.47, SD = 2.84), have been recruited through elementary schools, by students of Leiden University. There was no significant difference in reading preferences between boys (n = 49) and girls (n = 49) and between students with a good (n = 46), average (n = 61) or poor reading ability (n = 8). Teachers knew equally much about children with a good as well as average reading ability (29-30% explained variance). Twenty-five percent of the reading preferences of boys were in correspondence with teachers’ predictions. With the girls there was 24% of their reading preferences in correspondence with the knowledge of the teachers. Whether more experience was an influence to the knowledge of the reading preferences with teachers did not show in this study. The results of the analyses show that the teachers have insufficient correspondence with the reading preferences of the students. Spending more time on reading education and the associated activities such as doing book reports and making children read more frequently in class, could enhance the knowledge. Future studies can focus on enhancing the size of the sample, modifying the questionnaires and adding research questions and variables to add to the recent study.Show less