Op basisschool X ligt de vraag hoe zij de inzet van formatief evalueren kunnen uitbreiden. De onderzoeksvraag in deze scriptie luidt: ‘Welke handvatten hebben leerkrachten op een basisschool in een...Show moreOp basisschool X ligt de vraag hoe zij de inzet van formatief evalueren kunnen uitbreiden. De onderzoeksvraag in deze scriptie luidt: ‘Welke handvatten hebben leerkrachten op een basisschool in een middelgrote stad nodig om formatief te evalueren?’. Formatieve evaluatie is een cyclisch proces waarin de leerling actief wordt betrokken bij het leerproces en de leerkracht de resultaten analyseert. Dit met als doel om zoveel mogelijk aan te sluiten op het niveau van de leerling. In deze scriptie is door middel van een literatuuronderzoek en interviews met de leerkrachten op school X naar handvatten gezocht om de inzet van formatieve evaluatie uit te breiden. De interviews zijn getranscribeerd en vervolgens geanalyseerd in het programma Atlas.Ti. Uit het literatuuronderzoek zijn meerdere thema’s naar voren gekomen die belangrijk zijn voor een effectieve inzet van formatieve evaluatie. De thema’s zijn: dataverzameling en - gebruik, differentiatie, leerdoelen, vragen, feedback, peer-beoordeling, zelfbeoordeling en autonomie. Op school X wordt al veel data verzameld, worden leerdoelen gedeeld en worden voornamelijk vaste differentiatiegroepen toegepast. Uit de interviews is gebleken dat het geven van feedback en het gebruiken van de verzamelde data meer uitgebreid kan worden. Feedback geven kan gegeven worden door de leerkracht, maar ook door de leerling zelf of door leerlingen aan elkaar. Op deze manier worden ook de thema’s zelf- en peerbeoordeling ingezet, hierbovenop is dit tijdbesparend voor de leerkracht. Als laatste zou er een visie kunnen komen op het gebied van autonomie omdat leerkrachten deze willen verhogen, maar hier geen afspraken over zijn. In vervolgonderzoek zouden de thema’s peer- en zelfbeoordeling met betrekking tot formatieve evaluatie in het klaslokaal, meer onderzocht kunnen worden.Show less