Dit onderzoek richt zich op de vraag “Wat doen leerkrachten in de klassenpraktijk om de leesmotivatie van leerlingen te bevorderen en hoe heeft de eigen houding van de leerkracht ten opzichte van...Show moreDit onderzoek richt zich op de vraag “Wat doen leerkrachten in de klassenpraktijk om de leesmotivatie van leerlingen te bevorderen en hoe heeft de eigen houding van de leerkracht ten opzichte van lezen invloed op het bevorderen van leesmotivatie bij leerlingen?” De studie omvatte 21 participanten. Kwalitatieve gegevens werden verzameld via vier focusgroepen. Uit de focusgroepen blijkt dat leerkrachten een verscheidenheid aan werkvormen gebruiken om leesmotivatie bij leerlingen te bevorderen. In dit onderzoek zijn deze werkvormen naast de Zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci (2000) gelegd. Uit de resultaten bleek dat de basisbehoeften autonomie en competentie vaker genoemd worden dan de basisbehoefte relatie. De mate waarin deze drie basisbehoeften worden vervuld, bepaalt de intrinsieke motivatie van een individu. Daarnaast werd in de focusgroepen gesproken over de eigen houding van de leerkracht ten opzichte van lezen. De meeste participanten in dit onderzoek hebben een positieve attitude ten opzichte van lezen. Vier participanten hebben een negatieve houding ten opzichte van lezen. De meeste participanten stimuleren leerlingen actief om te lezen. Vier participanten stimuleren terughoudend om te lezen. Uit de literatuur blijkt dat een positieve correlatie bestaat tussen leesgedrag van leerkrachten en leesprestaties van leerlingen (McKool & Gespass, 2009). Alles beschouwend is het van belang de basisbehoefte relatie en de houding van de leerkracht ten aanzien van lezen in acht te nemen bij het bevorderen van de leesmotivatie van leerlingen.Show less