Kinderen met een kindpsychiatrische ontwikkelingsstoornis zoals een autisme spectrum stoornis (ASS) of een aandachtstekortstoornis (ADHD) kunnen als gevolg van de stoornis leerproblemen ervaren....Show moreKinderen met een kindpsychiatrische ontwikkelingsstoornis zoals een autisme spectrum stoornis (ASS) of een aandachtstekortstoornis (ADHD) kunnen als gevolg van de stoornis leerproblemen ervaren. Het leren wordt vaak bemoeilijkt door een slechte concentratie, hyperactiviteit of rigiditeit in het denken. Dit onderzoek beoogt een bijdrage te leveren aan het inzicht op dit gebied door na te gaan in welke mate kinderen en jeugdigen met een kindpsychiatrische ontwikkelingsstoornis als ASS en/of ADHD, te kampen hebben met leerproblemen op het gebied van taal en rekenen, en in hoeverre deze leerproblematiek samenhangt met algemene leervoorwaarden zoals concentratie en werkhouding, alsmede met niet-stoornis specifieke gedragsproblematiek. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van twee vragenlijsten, de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de vragenlijst Onderzoek Adaptieve Vaardigheden Jeugdigen. Daarnaast werden demografische gegevens en informatie over de leerprestatie verzameld. Voor 445 kinderen en jeugdigen, variërend in de leeftijdsgroep van 4 tot en met 18 jaar, werden de vragen via het internet beantwoord door de ouders. De verwachting dat kinderen en jeugdigen met ASS en/of ADHD grotere taal- en/of rekenachterstanden hebben, wordt gedeeltelijk bevestigd. Verder blijkt de factor “concentratieproblemen” de belangrijkste statistische verklaring te geven voor de aanwezigheid van leerachterstanden bij kinderen met ADHD. Bij ASS vallen de taal- en/of rekenproblemen niet te verklaren uit de factoren “werkhoudingsproblemen” en “niet-stoornis specifiek probleemgedrag”, en slechts in lichte mate door de factor “concentratieproblemen”. In dit onderzoek biedt het hebben van de diagnose ASS de belangrijkste verklaring voor de aanwezigheid van de leerachterstanden.Show less